Formula E

Formule E: Voorbeschouwing seizoen 2017/2018

171202 Formule E Preview opening
Class of 2017/2018: De Formule E-rijders voor de skyline van Hongkong

Dit weekeinde start met twee wedstrijden op het stratencircuit aan het havenfront van Hongkong het seizoen 2017/2018 van het FIA Formule E-kampioenschap. Helaas niet meer met actieve Nederlandse inbreng, nadat Robin Frijns ondanks prima prestaties vanwege politieke redenen zijn zitje bij het Andretti Autosport-team kwijtraakte. Wel is Ho Pin Tung nog steeds actief als test- en reserverijder van het Panasonic Jaguar-team. Audi is er dit jaar voor het eerst als fabrieksteam bij, nadat het de beide startplaatsen overnam van het Abt-Schaeffler-team, dat in het afgelopen seizoen met Lucas di Grassi de kampioenstitel won. Andere fabrikanten (BMW, Mercedes-Benz, Porsche) hebben hun deelname vanaf een van de volgende seizoenen aangekondigd. AUTOSPORT.NL is dit weekeinde in Hongkong en blikt vooruit.

Tekst: René de Boer (vanuit Hongkong, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Vorige week al waren we, aansluitend aan de Grand Prix van Macau, in Hongkong en waren daar getuige van de opbouwwerkzaamheden van het 1,86 kilometer korte Harbourfront-circuit, waar de Formule E voor het tweede jaar in successie te gast is voor de seizoensouverture. Anders dan vorig jaar wordt er nu gelijk gestart met twee wedstrijden. De lokale autoriteiten in Hongkong hechten veel waarde aan het evenement, waarvan de lokale energiemaatschappij HKT de titelsponsor is. Het past ook wel in Hongkong, want het aantal Tesla's dat hier rondrijdt, is indrukwekkend. Na de pauze voor de feestdagen wordt het seizoen op 13 januari voortgezet met een race in Marrakech. Op 3 februari wordt er gereden in Santiago de Chile, exact een maand later vindt de volgende race in Mexico City plaats. De oorspronkelijk voor 17 maart geplande race in São Paulo werd deze week afgeblazen, als alternatief keert de serie waarschijnlijk terug naar Punta del'Este in Uruguay. Met de Formule E-première in Rome op 14 april wordt de eerste seizoenshelft afgesloten. Daarna volgt Parijs op 28 april, Berlijn op 19 mei, Zürich op 10 juni en de beide 'double headers' in New York op 14 en 15 juli en Montréal op 28 en 29 juli.

171202 Formule E Preview Techniek

Veranderingen op technisch en sportief vlak

Op technisch vlak is de grootste verandering de toename van het maximale vermogen van de auto's in de race van 170 naar 180 kW. Met de 'Fanboost' kan dit tijdelijk stijgen tot 190 kW. Het maximale vermogen bij het terugwinnen van de energie werd verhoogd van 150 naar 200 kW. Tot de wijzigingen in het sportief reglement behoort de regel dat je nu bij de eerste tien geklasseerden moet behoren om in aanmerking te komen voor het extra punt voor de snelste raceronde. Situaties als in het verleden, toen regelmatig rijders die aan het begin van de race uitvielen, later met een volledig opgeladen reserveauto nog een keer de baan opgingen voor een snelle ronde, komen daarmee niet meer voor. Bovendien wordt de samenstelling van de vier kwalificatiegroepenniet meer door loting bepaald, maar op basis van de tussenstand van het kampioenschap. Alleen voor de eerste race in Hongkong wordt er nog geloot. Nieuw is ook de toevoeging van een 'drivers' steward' aan het gremium van sportcommissarissen. In Hongkong vervult de Portugees André Couto deze rol. Couto is nog herstellende van flinke blessures als gevolg van een crash in het Chinees GT-kampioenschap in juli in Zhuhai.

Wijzigingen in het rijdersveld
Op het rijdersfront zijn er ook de nodige veranderingen voor het nieuwe seizoen. Oud-kampioen Nelson Piquet jr maakt de overstap van NIO naar Panasonic Jaguar Racing, waar hij de plek van Adam Carroll inneemt. Neel Jani en André Lotterer kregen van Porsche toestemming om alvast Formule E-ervaring op te doen en maken respectievelijk bij Dragon Racing en Techeetah. Ook Edoardo Mortara is nieuw in de serie, hij werd de teamgenoot van zijn Mercedes-DTM-collega Maro Engel bij Venturi. Bij het door BMW ondersteunde Andretti-team moest Robin Frijns vanwege zijn te nauwe banden met Audi (in de GT-racerij) het veld ruimen. Tom Blomqvist neemt de plaats van onze landgenoot in, maar mede vanwege de Japanse hoofdsponsor van het team, de MS&AD Insurance Group, rijdt Kamui Kobayashi tijdens het eerste seizoensweekeinde in Hongkong. Bij het DS Virgin-team promoveerde Alex Lynn na zijn uitstekende optreden als vervanger in New York naar de positie van full-time-rijder naast zijn Britse landgenoot Sam Bird.

171202 Formule E preview DiGrassi
Audi treedt nu met een eigen fabrieksteam aan, hier titelverdediger Lucas di Grassi

Zoals gemeld is er bij het regerend kampioensteam Abt nu voor het eerst sprake van een volledige fabrieksstatus voor Audi, nadat het merk in de eerste drie seizoenen al in steeds toenemende mate technische ondersteuning verleende. Nu is het een volledig fabrieksverhaal, met drievoudig Le Mans-winnaar Allan McNish als de nieuwe teambaas van wat officieel 'Audi Sport Abt Schaeffler' heet. "Voor wat betreft het runnen van de auto's is er niet zoveel gewijzigd, want daarbij heeft het Abt-team de afgelopen drie jaar wel bewezen dat het die materie goed beheerst. Technisch hebben we natuurlijk wel de nodige stappen kunnen maken", aldus McNish in gesprek met AUTOSPORT.NL. De belangrijkste wijziging is de keuze voor één versnelling in plaats van de drie versnellingen die afgelopen seizoen nog werden gebruikt. "Dat was in eerste instantie wel even wennen, maar het scheelt uiteindelijk gewoon tijd", erkent coureur Daniel Abt, die ook promoveerde naar volwaardig Audi-fabrieksrijder, naast titelverdediger Lucas di Grassi.

171202 Formule E preview DS
Veel mediabelangstelling voor DS Virgin-rijders Alex Lynn en Sam Bird

Bij MS&AD Andretti bleef de Portugees António Félix da Costa aan boord, ondanks dat hij vorig seizoen duidelijk werd overklast door onze landgenoot Robin Frijns. Voor de plek naast hem staat officieel Tom Blomqvist op de inschrijvingslijst, maar zoals gemeld zit in Hongkong om commerciële redenen de Japanner Kamui Kobayashi achter het stuur. DS Virgin Racing is het enige team dat in alledrie de tot nu toe verreden Formule E-seizoenen races gewonnen heeft. Sam Bird werd gehandhaafd, Alex Lynn kwam erbij. Het Dragon-team van Jay Penske zette de samenwerking met de Belgische coureur Jerôme d'Ambrosio voort, Neel Jani neemt de plek in van Loïc Duval. De wijziging bij Panasonic Jaguar Racing meldden we al, hier vervangt Nelson Piquet jr. Adam Carroll, terwijl Mitch Evans aan boord bleef. Bij Mahindra bleef de samenstelling van het team met Nick Heidfeld en Felix Rosenqvist ongewijzigd. Bij het NIO Formula E-team, dat ooit begon als Team China en vorig jaar nog de toevoeging NextEV in de naam droeg, werd het contract van Oliver Turvey verlengd en kwam Luca Filippi nieuw binnen. Geen wijzigingen bij Renault e.dams met Nico Prost en Sébastien Buemi. Bij Techeetah rijden Jean-Eric Vergne en nieuwkomer André Lotterer, laatstgenoemde als opvolger van Stéphane Sarrazin. Bij Venturi tenslotte, dat een samenwerking met Mercedes aanging, bleef Maro Engel aan boord en maakte Tom Dillmann plaats voor Edoardo Mortara.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet