Formule 1

Formule 1: Nieuws van 9 december 2000

Badoer blijft bij Ferrari

Naar alle waarschijnlijkheid wordt binnen enkele dagen aangekondigd dat Luca Badoer ook in 2001 de officiële -- en exclusieve -- testcoureur is van Ferrari. "Exclusief" wil zeggen dat hij niet voor een ander team races zal rijden. Badoer werd genoemd als mogelijk coureur van Prost en Minardi. De overeenkomst met zijn Italiaanse werkgever wordt vermoed, omdat Badoer de afgelopen twee dagen al heeft getest met een hybride-auto. De F1-2000 met chassisnummer 201 debuteerde afgelopen maandag op Fiorano in de inmiddels ervaren handen van Luca Badoer. De Italiaan heeft waarschijnlijk ook de verantwoordelijkheid de meest fundamentele details van de nieuwe motor, type 050, die wordt ontwikkeld in de nummer 201.
Volgens bronnen wordt de deal tussen Badoer en Ferrari binnen enkele dagen aangekondigd. (Tekst: Christiaan W. Lustig)

Drukke agenda voor de F1-commissie

De Formule 1-commissie, die deze week in Monaco bij elkaar komt, heeft niet alleen het al dan niet toekennen van een Superlicentie aan aanstaand Sauber-coureur Kimi Raikkonen. Max Mosley heeft, naar aanleiding van het unanieme besluit van de Formule 1-teams met betrekking tot de herinvoering van tractiecontrole, een aantal andere zaken voorgesteld. Na de ommekeer op het gebied van traction control-systemen, zou FIA-President Mosley een aantal voorstellen willen doen om de sport te verbeteren. Er wordt zelfs gesuggereerd dat Mosley de verschillende teams heeft aangeschreven over 'meer technologische innovatie' in Formule 1. In aanvulling op tractiecontrole zou Mosley dingen als actieve wielophanging en vierwielersturing willen invoeren. Al deze 'driver aids' werden eind 1993 juist verboden.

Tekst: Christiaan W. Lustig

Hoewel Mosley zich sterk maakt voor de veiligheid van de sport - en het verbeteren daarvan - staat de FIA-President onder extreme druk om het spektakel van Formule 1 te verbeteren. Alom denkt men dat hij dit wil doen door de invloed van aërodynamische neerwaartse druk (downforce) terug te brengen. Na verschillende jaren van 'klagen' van fans én coureurs, lijkt het erop dat Mosley zich uiteindelijk toch realiseert dat Formule 1-auto's meer afhankelijk zouden moeten zijn van mechanische grip dan van de aërodynamica.Mochten deze nieuwe reglementen ingevoerd gaan worden, dan is dat allicht niet voor het komende seizoen. Ook moet eerst totale overeenstemming bestaan tussen alle teams, wat al een unicum op zich is.

Problemen voor McLaren Mercedes?

Als gevolg van dalende verkoopcijfers, hoofdzakelijk in de Verenigde Staten, heeft DaimlerChrysler aangekondigd de productie in verschillende van haar Amerikaanse fabrieken terug te brengen. Naar verluid zijn de verkopen van Chrysler-auto's in de afgelopen maand met maarliefst 12 procent gedaald, wat geresulteerd heeft in een verlies van een half miljard dollar in het derde financiële kwartaal.

Tekst: Christiaan W. Lustig

Dit nieuws komt hard aan voor DaimlerChrysler-directeur Jürgen Schrempp, die momenteel onderwerp is van een onderzoek in de VS, omdat hij gelogen zou hebben tegen potentiële investeerders om de fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler tot stand te doen komen. In Duitsland staat Schrempp onder druk van investeerders die niet blij zijn met de dalende aandelenprijs van het bedrijf.

Schrempp speelde een belangrijke rol in de terugkeer van Mercedes in Formule 1 en er is bezorgdheid dat de huidige problemen gevolgen kunnen hebben voor het McLaren-Mercedes-project. DaimlerChrysler heeft een belang van 40 procent in McLaren.

Grote verbouwing Hockenheim

Volgens diverse berichten staat de Hockenheimring in Duitsland op het punt een grote wijziging te ondergaan, voorafgaand aan de Duitse Grand Prix van 2002. Er zijn plannen ingediend voor een herontwikkelingsplan ter waarde van ca. 65 miljoen gulden, waarbij het circuit met bijna 30 procent wordt ingekort.

Tekst: Christiaan W. Lustig

Toen Formule 1-baas Bernie Ecclestone een akkoord sloot met de eigenaren van het Hockenheim-circuit voor de rechten tot het organiseren van de Duitse Grand Prix tot en met 2008, stelde hij als voorwaarde dat het circuit radicaal gewijzigd moet worden. Ecclestone was niet blij met de ellenlange rechte stukken en beargumenteerde dat de baan ingekort moet worden ten behoeve van de tv-kijkers.

De grootscheepse herontwikkeling zal het einde betekenen voor het grootste deel van het gedeelte in het bos. De algehele lengte van het circuit zal worden teruggebracht tot een kleine vier-en-een-halve kilometer. Na de wijzigingen zullen de auto's, kort na wat nu de eerste chicane is, rechts afslaan, wat betekent dat de beroemde Ostkurve niet langer deel zal uitmaken van het circuit. Naast een nieuw mediacentrum heeft Ecclestone de eigenaren van de Hockenheimring opgeroepen de bezoekercapaciteit van 80.000 naar ongeveer 120.000 personen op te schroeven.Hoewel de eigenaren van Hockenheim met een passende oplossing zijn gekomen, lijkt het er nu op dat zij niet het geld hebben om de nodige aanpassingen te doen. De eigenaren proberen, samen met de lokale overheid, de vereiste financiële middelen bij elkaar te krijgen, maar er lijkt nog een groot tekort te zijn. Naar verluid dient het geld bij elkaar gehaald te zijn in de komende paar weken.

Men hoopt dat deze eerste opknapbeurt van het circuit sinds 1966 kan aanvangen vlak na de race van 2001, om zo voor die van 2002 klaar te zijn. Zouden de plannen onverhoopt niet door kunnen gaan, dan gaan de rechten van de Duitse Grand Prix waarschijnlijk naar de splinternieuwe Lausitzring, nabij Berlijn.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet