Formule 1

Formule 1: Nieuws van 6 december 2000

Fans vechten voor Minardi

Frisdrankenfabrikant Red Bull wordt bedolven onder de brieven en faxen, waarin het bedrijf gesmeekt wordt het in problemen geraakte Italiaanse Formule 1-team Minardi te redden. Dat ten gevolge van berichten in de Duitse pers, waarin gesuggereerd werd dat Red Bull op het punt staat Minardi te kopen. Red Bull heeft hierover niets bevestigd, maar dat heeft Minardi-fans, wanhopig om hun team in leven te houden, er niet van weerhouden hun steun voor het idee te laten blijken.

Tekst: Christiaan W. Lustig

De toekomst van Minardi is onzeker vanwege een gebrek aan financiële middelen en een motorleverancier, laat staan coureurs. Bernie Ecclestone heeft Ford er echter van weten te overtuigen haar oude Zetec-R-motoren ook volgend seizoen te blijven leveren. Volgens de Formule 1-baas ligt de bal nu bij Minardi: "Ik heb alles gedaan wat ik kan om ze een handje te helpen," zei Ecclestone, "Als zij de financiële middelen bij elkaar hebben, kunnen zij de motoren krijgen. Het ligt dus aan hen."

Eerste testdag in het water gevallen

Het Formule 1-seizoen 2001 is begonnen! Vier teams testten op Silverstone, na de afloop van het verbod op testen gedurende de maand november. Echter, de eerste testdag viel jammergenoeg haast letterlijk in het water.

Tekst: Christiaan W. Lustig

De gisteren (vrijdag) op het circuit aanwezige teams waren Benetton, Jordan, Arrows en Jaguar. Benetton reed voor het eerst met de revolutionaire 111-graden V10-motor van Renault en Mark Webber mocht de "shake-down" daarvan doen. Ook bevonden zich voor het eerst Michelin-banden onder de licht aangepaste B200.
Wie ook met Michelin op de baan verscheen, was Jaguar. Met hun nieuwe tweede coureur Luciano Burti en testcoureur Tomas Scheckter reden zij enkele ronden in de R1B. Ook Jaguar heeft een interim-auto gebouwd voor het testwerk.

Ricardo Zonta wist het meest uit de eerste test te halen. Het was voor het eerst dat Jordan met de fabrieks-Honda reed. Dat deed men in een aangepast EJ10-chassis en nog met de motor van afgelopen seizoen. De nieuwe motor, de RA001E, wordt naar verluid pas in de nieuwe auto gebruikt.
Tenslotte was er een kortstondig avontuur voor (ex-)Minardi-coureur Gaston Mazzacane. Voor de Nederlanders is dit misschien wel het belangrijkste nieuws, omdat deze test wel eens zou kunnen betekenen dat het stoeltje van Jos Verstappen in gevaar komt. Helaas kon ook Mazzacane weinig indruk maken door het slechte weer.

Silverstone behoudt toch de Grand Prix

Het marketingbedrijf Octagon, dat de rechten heeft op het organiseren van de Britse Grand Prix vanaf 2002, heeft vandaag (zaterdag) aangekondigd dat het de grootste race op het eiland op Silverstone zal blijven organiseren. Octagon heeft ook een overeenkomst gesloten, door middel van haar dochterbedrijf Brands Hatch Leisure (BHL), om het circuit te leasen en beheren. De deal wordt door de British Racing Drivers Club (BRDC), de eigenaar van het circuit, bekrachtigd op haar jaarlijkse vergadering, die 18 december a.s. plaatsvindt.

Tekst: Christiaan Lustig

BHL en Octagon hadden eerder geprobeerd de race vanaf 2002 op Brands Hatch te organiseren, maar door voortdurende vertragingen in de planning van de renovatie van dat circuit (het licht in een zelfde "groene zone" als het Groene Hart in ons land), kwam zowel Silverstone als Donington Park (terug) in beeld.
Om van Silverstone weer een "state-of-the-art" circuit te maken, wil de voorzitter van Octagon, Frank Lowe, niet alleen een nieuw pitscomplex (alleen voor Formule 1) realiseren, maar ook de problemen met de verkeerssituatie rondom het circuit oplossen. Ook worden wijzigingen aan de baan zelf verwacht.

Jackie Stewart zei, als voorzitter van de BRDC: "De BRDC is blij dat wij een partnerschap hebben kunnen sluiten om de toekomstige ontwikkeling van het Silverstone-circuit als het centrum van de Britse motorsport te verzekeren. De overeenkomst is groots nieuws voor de club en haar leden."
In het persbericht, dat naar aanleiding van de persconferentie uitging, bedankten Lowe en Stewart Formule 1-goeroe Bernie Ecclestone "voor zijn steun en financiële bijdragen", maar er werd niet vermeld wat de aard van die bijdragen is. Ecclestone was de afgelopen jaren juist altijd bijtend in zijn oordeel over de faciliteiten op Silverstone.

Jos Verstappen als media-magneet

Jos Verstappen is Nederlands enige Formule 1-coureur, en bovendien onze meest succesvolle F1-rijder ooit. Als Jos aanwezig is bij een persconferentie, zoals onlangs bij de opening van 'Speed & Design', dan trekt dat (dus) veel pers.

Tekst: Roy van der Laan

De grote vraag was natuurlijk wat de status is van de besprekingen van Jos met Arrows. "Ik heb vorig jaar een tweejarig contract met Arrows afgesloten, dus ik rijd ook het komende seizoen bij Walkinshaw", vertelde Verstappen. Hij deed daarbij dus voorkomen alsof een contract in de Formule 1 heilig is, terwijl natuurlijk algemeen bekend is dat een overeenkomst in de F1 ongeveer net zoveel waarde heeft als een aandeel Fokker vandaag de dag. Door allerlei clausules in de contracten kunnen beide partijen de samenwerking tijdens en na een seizoen (voor buitenstaanders ogenschijnlijk probleemloos) afbreken.

Laten we maar hopen dat het optimisme van Verstappen terecht blijkt te zijn. "Ik heb al met de nieuwe motor getest en ik begin op korte termijn met het testprogramma voor volgend seizoen. Als Arrows mij kwijt wilde, had ik dit testtraject niet ondergaan", aldus Jos. Deze wetenschap maakt de kans dat de Limburger volgend seizoen wederom bij Walkinshaw rijdt wat ons betreft een stuk groter dan sec het feit dat de beide partijen een papieren overeenkomst hebben.

Nigel Roebuck: "Verstappen in 2001 niet meer bij Arrows"

De gezaghebbende Formule 1-journalist Nigel Roebuck heeft op de Internetsite van het Britse magazine AUTOSPORT verklaard dat hij niet verwacht dat Jos Verstappen volgend jaar bij Arrows rijdt. Roebuck antwoordde dit op de vraag van een Nederlandse Formule 1-fan, die zijn mening over Verstappen wilde horen.

Tekst: René de Boer

"Op basis van wat ik hoor, zou ik niet aannemen dat Verstappen in 2001 weer Arrows-rijder is. Ik hoop voor hem van wel, want ik vind Jos aardig, en hij is zonder twijfel snel, hoewel hij een beetje wisselvallig is. Maar het team heeft gezegd dat het nog wel een tijdje kan duren voordat de teamgenoot van Pedro de la Rosa zal worden bekendgemaakt en we weten bijvoorbeeld dat Gaston Mazzacane met een behoorlijk budget rondgaat", aldus Roebuck in zijn antwoord.

Verder roemde de Britse journalist, die al zo'n 400 Grands Prix volgde, een aantal prestaties van Verstappen, waaronder in zijn eerste seizoen 1994. "In de loop der jaren heeft hij vaak indruk op ons gemaakt", aldus Roebuck. "Maar of hij een potentiële winnaar is? Vandaag de dag moeten 'potentiële winnaars' bij een of twee, of misschien drie teams rijden. [Ferrari en McLaren, Red.] Helaas, maar zo is het. En ik heb zo mijn twijfels of Jos, op dit punt in zijn carrière, gevraagd wordt om bij een topteam te rijden. 

Jonge coureurs testen voor F1 teams

De Italiaan Giorgio Pantano, die dit jaar kampioen werd in het Duits Formule 3-kampioenschap, zal komende maand voor het team van Prost testen. Pantano reed eerder dit jaar al voor Benetton en het is mogelijk dat hij door Prost wordt aangetrokken om naast Jean Alesi plaats te nemen, mocht hij voldoende indruk maken. Het was eigenlijk publiek geheim dat Pedro Diniz de tweede Prost zou gaan besturen, maar het lijkt erop dat Prost de voorkeur heeft voor een aanstormend talent boven een betalend coureur.

Tekst: Christiaan Lustig
Foto: Dirk van Zon

Een andere jonge coureur die de Prost-Peugeot mag gaan uitproberen is Ananda Mikola. Deze Indonesische coureur reed het afgelopen seizoen in het Italiaans Formule 3000 kampioenschap en krijgt de test waarschijnlijk in het kader van de voortdurende onderhandelingen met een Oosters zakenconsortium.

Het is opvallend dat verschillende Formule 1-teams de laatste maanden jonge coureurs testen. Bij Minardi was dat al jaren gebruikelijk, maar nadat bleek dat Williams met de slechts 20-jarige Jenson Button een snelle coureur in huis had gehaald, proberen steeds meer teams voorbij Formule 3000 hun nieuwe aanwinsten te zoeken.
Zo heeft Sauber de 21-jarige Fin Kimi Raikkonen getest, wil Benetton de 19-jarige Fernando Alonso aan zich binden en heeft Jaguar aangekondigd zelfs twee coureurs te willen testen: Narain Karthikeyan uit India (kesrvers winnaar van de Koreaanse F3 race) en de 19-jarige Duits Formule 3-coureur André Lotterer.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet