Formule 1

Formule 1: Nieuws van 28 juli 2000

Arrows krijgt heuse fabrieksmotor in 2001

Het Britse team van Arrows, waarvan Tom Walkinshaw de grote baas is en Jos Verstappen één der coureurs, krijgt vanaf volgend jaar de beschikking over een heuse fabrieksmotor. Nadat eerder deze week Peugeot officieel bekend maakte (maar wat natuurlijk al veel langer bekend was) dat het de Formule 1 de rug toe zal keren als motorenleverancier, maakte het bedrijf AMT (Asia Motor Technologies) bekend de hele handel van Peugeot over te nemen (incl. personneel en technologie) en om samen te gaan werken met Arrows.

Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R.

Het was natuurlijk al langere tijd bekend dat Peugeot ervan baalde dat er bij het team van Prost totaal geen eer viel te behalen voor de Franse motorenfabrikant, nadat het eerder jarenlang de partner was van Jordan, en daarvoor weer enkele seizoenen achterin de McLaren hing...
Nog nooit werd er echter een overwinning geboekt, terwijl er vanaf Peugeot-zijde wel erg veel geld in het F1-project werd gepompt. Daar komt bij dat er dit seizoen openlijk amok gemaakt werd tussen Alain Prost en Peugeot, nadat de samenwerking vorig seizoen ook al niet vlotjes verliep.
De maat is nu echter vol voor Peugeot, dat zich vanaf 2001 volledig op het Wereldkampioenschap Rally's gaat storten. Daarin was het in het verleden wél al zeer succesvol (met o.a. de Fin Tom Salonen).

Tom Walkinshaw is zeer in zijn nopjes met de samenwerking. "Eindelijk hebben we een fabriekscontract met een leverancier, die aan ons exclusief de motoren levert ", aldus Major Tom . Overigens heeft Walkinshaw nog steeds Brian Hart onder contract staan als motorbouwer, maar nadat Arrows dit jaar op de Supertec-krachtbron overstapte, zijn de investeringen bij Hart op een laag pitje gezet. Wellicht dat Hart nu juist weer bij dit project betrokken zal gaan worden.
Overigens gaat het gerucht verder: op het kleppendeksel zou weleens een verrassende naam kunnen komen te staan; die van Hyundai of Volvo (Tom Walkinshaw runde enige succesvolle seizoenen de Volvo 850's in het Britse Toerwagen kampioenschap).
De tijd zal het leren.

Villeneuve blijft, Alesi vertrekt

BAR-couruer Jacques Villeneuve heeft aangekondigd dat hij daar zijn contract met drie seizoenen heeft verlengd. De Canadees was de laatste tijd nogal in beeld bij Benetton/Renault en leek eigenlijk al rond met dat team voor een zitje vanaf aankomend seizoen, nadat hij openlijk verklaarde toe te zijn aan een nieuwe uitdaging bij een veelbelovend team. Bovendien was hij niet helemaal te spreken over de progressie die BAR gemaakt heeft in anderhalf jaar F1. Toch zegt Villeneuve opeens dat hij het volste vertrouwen heeft in zowel het team van BAR, als de Japanse motorenleverancier Honda, die graag Villeneuve zag blijven.

Tekst: Dirk van Zon

Ook Heinz-Harald Frentzen blijft nog minimaal een jaar zitten waar hij zit. Eerder deed het gerucht de ronde dat Frentzen begin dit jaar al een voorcontract getekend zou hebben bij Jaguar. Niets blijkt dus minder waar!

Wie waarschijnlijk wel gaat verkassen is Jean Alesi. De veteraan met het temperament van een twintiger zal dan waarschijnlijk met pensioen gaan, of zijn heil gaan zoeken in de Verenigde Staten.
Veel zal afhangen van de eventuele verkoop van het team Prost door eigenaar Alain Prost enerzijds, en van het eventuele aanblijven van teamgenoot Nick Heidfeld anderzijds. Alesi kan sinds enkele weken het bloed van de jonge Duitser wel drinken. "Het is een arrogant rotjong!", aldus een pissige Alesi. "Het is natuurlijk heel gewoon dat een veteraan als ik aan het begin van het jaar een rookie onder zijn vleugels neemt en hem voorziet van tips. We maakten dus ook constant samen de set-ups van de wagen per race. Maar na Magny-Cours was ik al niet erg meer te spreken over Nick's gedrag en het incident in Oostenrijk was de druppel die de emmer deed overlopen".

Alesi doelt op het feit dat beide Prost-bolides op elkaar klapten en ziet dat schijnbaar als een fout van de onervaren Nick Heidfeld. De gemiddelde toeschouwer en tv-kijker zal waarschijnlijk een iets andere mening hebben.

Wie zeker de F1 gaat verlaten is Jaguar-coureur Johnny Herbert. Herbert ziet een voortzetting van zijn carriëre in Amerika wel zitten en zal binnenkort zijn eerste test met een ChampCar afwerken.
Wie in het vrijkomende Jaguar-stoeltje komt te zitten is nog niet helemaal zeker. Dario Franchitti, op dit moment rijdend in de ChampCars in Amerika, testte onlangs met de "Jag" en deed nogal geheimzinnig over zijn F1-toekomst.
Testcoureur Luciano Burti, afgelopen race verdienstelijk debutant in Oostenrijk, lijkt ook nog een serieuze kans te maken.
En dan is er natuurlijk ook nog het Engelse talent Jenson Button, die hoogstwaarschijnlijk Williams/BMW moet gaan verlaten ten faveure van Juan-Pablo Montoya. Button wordt echter met meerdere teams in verband gebracht. Zo ook met Arrows, waar Jos Verstappen nog helemaal niet zo zeker is van zijn plaats aldaar.
De geruchtencarroussel draait dus op topsnelheid!

Scuderia Ferrari op Marlboro Masters 2000

Het is voor de organisatie van de Marlboro Masters of Formula 3 ieder jaar natuurlijk weer een behoorlijke klus om het programma, naast de spannende races, zo spectaculair mogelijk te maken. Je vraagt je ook steeds af of het overtroffen kan worden ieder jaar. Het antwoord daarop is ook ieder jaar weer "Ja"", want dit jaar komen de beide toppers van Ferrari in de Grand Prix'; Michael Schumacher en Rubens Barrichello. Zij zullen met de auto van het vorige seizoen (mede om de strenge FIA-eisen te omzeilen) gegarandeerd voor een schitterende demo gaan zorgen.

Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R.

Op zaterdag zal de Braziliaan Barrichello tijdens de eerste Marlboro Masters in 1991 zelf deelnemer aan de Formule 3 race (winnaar was toen ene David Coulthard!), het Ferrari-raspaard de sporen geven.
Op zondag geeft zijn Duitse teamgenoot Schumacher, thans leider in de stand om het Wereldkampioenschap Formule 1, acte de présence.

Naast al dit geweld komen, alsof het nog niet genoeg is allemaal, het Marlboro Yamaha raceteam met Carlos Checa (WK motoren-wegraces 500cc), en het Marlboro Mitsubishi rallyteam met Tommi Makinen (WK Rally's) evenals vorig jaar naar de Zandvoortse duinpiste.
Yamaha neemt ook een tweezits-motorfiets mee (bereden door niemand minder dan Randy Mamola), nadat het F1 team van Arrows met Pinksteren al het Circuit Park Zandvoort aandeed met een tweezitter, zij het toen echter met een vierwieler.
Ook was toen Jos Verstappen voor een demo van de partij en hij zette met zijn Arrows/Supertec het ronderecord voor een F1 op het nieuwe tracé op 1:22.053, wat beduidend sneller was dan Ralf Schumacher in 1999 met een Williams/Supertec.
Het publiek zal dan ook ongetwijfeld op de banken staan om te zien of Schumacher, danwel Barrichello, het zal lukken om Verstappen's tijd te verbeteren.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet