Formule 1

Formule 1: Nieuws van 28 juni 2000

Prost nog steeds zonder motoren voor volgend jaar

Het Franse team van Alain Prost heeft nog steeds geen motorenleverancier voor volgend jaar weten te strikken. Prost raakt, zoals al lange tijd bekend, de Peugeot motoren kwijt (Peugeot verlaat de Formule 1). Hij slaagt er echter maar niet in een andere fabrikant te vinden, welke Prost vanaf 2001 van motoren kan voorzien.

Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R

Eerst werd er geroepen dat Mercedes mogelijk een tweede team van motoren ging voorzien, al dan niet met de naam Chrysler op het kleppendeksel.
Vervolgens werd geroepen dat Renault het wel eens zou kunnen gaan worden, maar die maakte later juist bekend om met een volledig eigen team (Benetton) aan de start te gaan komen.
Mugen/Honda dan? Nee, ook daar ving 'Le Professeur'bot, want Mugen stapt ook uit de F1 en Honda gaat een tweede team fabrieksmotoren leveren naast Britsish American Racing (Jordan).

Ook een klanten-Ferrari V10 ging niet door, want Ferrari voelde er meer voor om gewoon met Sauber door te blijven gaan. De enige mogelijkheid lijkt nog de Supertec krachtbron te zijn. Het is voor Alain Prost en de zijnen te hopen dat dat rond komt, want veel andere opties zijn er niet meer.

Ook dreigt Prost zijn hoofdsponsor Gauloises kwijt te gaan raken. De toekomst ziet er voor het Franse team dan ook alles behalve rooskleurig uit.

Honda-fabrieksmotoren voor Jordan

Honda maakt vandaag bekend dat het Japanse merk vanaf volgend seizoen ook het Jordan Formule 1-team van fabrieksmotoren voorziet. Deze overeenkomst staat los van de reeds bestaande samenwerking tussen Honda en British American Racing. Tot nu toe rijdt Jordan met Mugen-Honda-motoren, die niet helemaal op hetzelfde niveau zijn als de fabrieksmotoren van BAR.

Tekst: René de Boer

Honda nam het besluit na bestudering van een voorstel, dat door Jordan was ingediend. Het concern gaat door met de gemeenschappelijke chassis-ontwikkeling met BAR, een van de speerpunten van Honda''s F1-project. "Het leveren van fabrieksmotoren aan Jordan is voor ons een nieuwe uitdaging. Hierdoor proberen we opnieuw tegemoet te komen aan de wensen van de fans", verklaart Takeo Fukui, directeur van Honda Motor Corporation en verantwoordelijk voor de sportactiviteiten. Naast het F1-project zet Honda de activiteiten in het Amerikaanse CART-kampioenschap en het wereldkampioenschap motorwegrace voort.

Verstappen maakt zware klapper op Magny Cours

Door een technisch mankement aan de Arrows A21 heeft Jos Verstappen woensdagochtend een zware crash meegemaakt op het Franse circuit Magny Cours. Verstappen heeft, behalve een pijnlijke nek, gelukkig geen letsel over gehouden, wat niet gezegd kon worden van de auto. Die werd namelijk volledig verwoest
Verstappen was er aan het testen voor de eerstvolgende Grand Prix, welke daar op 2 Juli a.s. verreden zal worden.

Tekst: Dirk van Zon

Het wrak van Verstappen s wagen is naar de Arrows-fabriek teruggebracht voor nader onderzoek. Tot die tijd is de testsessie van Orange Arrows vooralsnog gestaakt.
Als de definitieve oorzaak voor de klapper is gevonden, zal het team een nieuw chassis naar Magny Cours sturen, waarmee Pedro de la Rosa verder zal gaan testen.

Het is niet de eerste keer dat Verstappen hard onderuit gaat op de Franse piste. Zo boorde hij in 1996 bijvoorbeeld al zijn toenmalige bolide, een Tyrrell/Ford, hard in de bandenstapels na een defect met het gaspedaal. Dit bleef toen namelijk, door een fout in het zogenaamde fly by wire -systeem, vol open staan.

De Limburger houdt de aankomende dagen volledige rust en geniet nog stilletjes een beetje na van de prachtige vijfde plek die hij veroverde tijdens de Grand Prix van Canada.

Michelins met een kleurtje?

Het is heel goed mogelijk dat de teams die volgend jaar op Michelin banden staan i.p.v. Bridgestone''s, met gekleurde banden aan de start komen.

Tekst: Dirk van Zon

Volgens de Franse bandenfabrikant is het namelijk onzin om te denken dat banden per definitie zwart moeten zijn. Het zou bovendien vrijwel niets extra kosten om een band een kleur mee te geven.
De Jaguar zou dus volgend jaar weleens compleet in het groen op de startgrid kunnen staan!

Het is vanaf volgend jaar dus weer gedaan met de monopolie-positie van Bridgestone in de Formule 1. Bridgestone was de enige leverancier, nadat Goodyear zich eind 1998 terug had getrokken als bandenfabrikant.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet