24H Series

24H Series: Konrad-Lechner soeverein na 14 uur racen

De nacht is al enige tijd aan de gang en het veld van 67 bolides is nog niet erg uitgedund. Dat wil niet zeggen dat er geen actie op en naast de baan is. In tegendeel zelfs! Kundige monteurs met veel uithoudingsvermogen zorgen ervoor dat het grootste deel van de vloot racewagens nog in de baan is.

Tekst: Matthe IJzerman, Fotografie: Tim Bòhme en Matthe IJzerman

 Nacht1

Een daverend applaus in de hele pitstraat begeleidde de triomfantelijke tocht van de Red Camel Racing Seat Leon.

 Seatgemaakt

Precies 11 uur hadden de monteurs hectisch gewerkt om de deerlijk gecrashte diesel weer in elkaar te zetten. Mensen van Volkswagen Motorsport kwamen zelfs met onderdelen aandragen, zo erg was men erbij betrokken. Van stukken hout en boutjes werd een voorbumper in elkaar geknutseld, terwijl iets verderop de hele motor werd uitgebouwd, alle ophangingsonderdelen werden gewisseld, de carrosserie enigszins recht werd geslagen en getrokken, en vervolgens het hele zaakje plus een vracht nieuwe onderdelen weer in elkaar werd gezet. Na een paar ronden bleek de klus zelfs zo perfect geklaard dat er totaal geen sprake was van een mindere wegligging en de rondetijden zelfs gelijk waren aan die van begin van de middag, toen de auto al na anderhalf uur hard was gecrasht.

 Nacht3

Wat een verschil met onze Litouwense snelle jongens. De Oktanas Porsche van Jürgen Alzen Motorsport lag nog steeds op een fraaie derde plaats, toen een van de broertjes Dagilis plotseling binnenkwam. Terwijl de auto de hoogte in ging gebaarde de man heftig. Zijn broer snelde toe en trok hem uit de auto. Er was zoveel misbaar dat het leek alsof de coureur een acute blindedarmontsteking had opgelopen maar niets bleek minder waar.

 Litouws

De kennelijk verwende meneer had geen zin meer om volgens afspraak nog een uur te rijden en wilde kappen. Dat Jürgen Alzen nog niet gereed stond om in te stappen laat zich raden en minstens vijf extra minuten, plus een positie gingen verloren.

 Nacht4

Ook de Duller BMW Z4 M Coupé liep vertraging op, maar dat was van mechanische aard. Plotselinge vibraties in de motor deden het ergste vermoeden. Maar bij de bijna vier ronden durende pitstop werd niets gevonden en werd Jamie Campbell-Walter met het onprettige euvel weer op pad gestuurd. Omdat de Konrad-Lechner Porsche nog altijd even regelmatige ronden bleef rijden was er ineens zo’n gat tussen beide equipes ontstaan, dat dat zonder pech van de Konrad-Lechner equipe in principe niet meer gedicht kan worden.

 nacht6

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet