Formule 1

Formule 1: Nieuws van 20 april 2000

MacLaren voor HH Frentzen

Nee, het is geen schrijffout: de Duitse Jordan-coureur Heinz-Harald Frentzen bezit sinds afgelopen donderdag een MacLaren. Het gaat hier om een 'buggy', ofte wel een kinderwagen voor zijn deze week geboren dochter Lea. Op Silverstone overhandigde Eddie Jordan de wagen aan zijn coureur. Overigens is de fabriek van de ook in Nederland zeer populaire MacLaren-wagens in Silverstone gevestigd.

Demo van Jos Verstappen tijdens Pinksterweekend

Jos Verstappen zal eerste pinksterdag op het Circuit Park Zandvoort een demo geven met zijn Arrows. Het volledige programma is nog niet geheel ingevuld. Het Circuit Park Zandvoort probeert ook het Ferrari Formule 1 team voor de Marlboro Masters op 6 augustus naar Zandvoort te lokken. Meer informatie volgt.
Heeft u Nieuws?

Snelheidsbegrenzer toch toegestaan

De snelheidsbegrenzer, welke kan worden ingeschakeld bij het inrijden van de pitstraat voor een pitstop, mag gewoon worden gebruikt aankomend weekend tijdens de Grand Prix van Engeland. Aanvankelijk had de FIA besloten dat deze met onmiddellijke ingang verboden zou gaan worden, omdat het bepaalde teams ervan verdacht dat het systeem ook buiten de pitstraat gebruikt zou worden. Onder regenachtige omstandigheden kan een coureur namelijk dit systeem gebruiken als een soort traction-control en dat is dus niet toegestaan. Veel teams en coureurs maakten echter bezwaar tegen dit verbod, daar dat tot onnodig gevaar zou leiden voor zowel de coureurs als het pitspersoneel. De FIA zag dit eigenlijk ook wel in en kwam terug op haar beslissing. Echter, de snelheidsbegrenzer mag voortaan niet de (aangedreven) achterwielen corrigeren, maar mag voortaan alleen nog maar de voorwielen afremmen. Bovendien mag de begrenzer alleen maar kunnen worden ingesteld op snelheden lager dan 80 km/ph (de maximumsnelheid in pitstraten). (Tekst: Dirk van Zon)

McNish naar Toyota

Allan McNish wordt, zoals FASTCOMPANY een tijdje geleden al meldde, de officiële testrijder van Toyota. Toyota, dat in 2002 tot de Formule 1 zal toe gaan treden, heeft dat bekend gemaakt. McNish, voormalig testrijder van o.a. McLaren en Benetton, is erg blij met de keuze voor zijn persoontje. Ook Toyota ziet het helemaal in hem zitten. Toyota Motorsport president Ove Andersson:" We zijn echt ontzettend blij om Allan erbij te hebben, want hij neemt een ontzettende berg kennis mee naar ons Toyota F1 team. Bovendien is hij natuurlijk supersnel". Er is echter nog geen Toyota Formule 1 bolide klaar en dus worden de tests voorlopig gedaan met de Toyota GT-One; Toyota's Le Mans wagen van vorig jaar. Op deze manier kan namelijk alvast data over diverse circuits vergaard worden. Tevens heeft men het hydrolische syteem op de sportscar gemonteerd, dat men later op de F1 wil gaan installeren. (Tekst: Dirk van Zon)

B.A.R./Honda nog krachtiger

Tijdens de Grand Prix van Engeland, welke dit weekend op Silverstone verreden zal gaan worden, zal British American Racing aantreden met een nieuwe krachtigere versie van de Honda motor. "Onze motor is zeer betrouwbaar en snel en met de nieuwste versie kunnen we nog betere resultaten verwachten", aldus Honda F1 baas Takefumi Hosaka. Jacques Villeneuve scoorde in Australië een verrassende vierde plek en in San Marino een vijfde, terwijl teamgenoot Ricardo Zonta bij de openingsrace in Australië een zesde plek behaalde. Zowel Villeneuve als Zonta hebben vorige week tijdens tests op Silverstone alvast getraind met de vernieuwde tiencilinder van Honda. Overigens werden die testsessies voortijdig gestaakt. Niet vanwege defecten aan Honda's nieuwe V10, maar wegens een zwaar ongeval van Ricardo Zonta. Zonta maakte namelijk een verschrikkelijke klapper op de plek waar Michael Schumacher vorig seizoen zijn been brak en kwam zelfs over de afrastering terecht. Het was niet Zonta's schuld, maar een mankement aan de voorwielophanging. Na de zware crash besloot het team wijselijk niet verder te testen eer tot euvel getraceerd en verholpen is. (Tekst: Dirk van Zon)

Prost nog lang niet uit de problemen

Het team van Alain Prost heeft de problemen nog lang niet verholpen, zo bleek vorige week tijdens de tests op een grauw Silverstone. Ook nu weer staken namelijk verschillende problemen de kop op, o.a. electrische - en hydrolische problemen. Bovendien ligt teambaas Alain Prost nog steeds overhoop met Peugeot, hetgeen natuurlijk ook niet echt bevorderlijk is. Met Arrows ging het een heel stuk beter. De auto deed het namelijk onder natte omstandigheden in handen van zowel Jos Verstappen als Pedro de la Rosa erg goed en een goeie setup was dus zo gevonden. Aanvankelijk ging het op een droge baan niet zo best en was de auto moeizaam goed in te sturen. Op de laatste testdag (vrijdag jl.) gelukte het de "Orange boys" echter om ook een goeie setup te vinden voor droge omstandigheden en stonden ze in de top van de rondentijdenlijst. Verstappen kijkt dan ook vol vertrouwen uit naar aankomend weekend en hoopt wel op een beetje meer geluk dan afgelopen twee races tijdens de kwalificatie. (Tekst: Dirk van Zon)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet