Formule 1

Formule 1: Nieuws van 6 april 2000

Prost met Chrysler motoren in 2001?

Alain Prost heeft toegegeven gesprekken gevoerd te hebben met Daimler/Chrysler over het leveren van motoren aan zijn Formule 1 team in 2001. Prost is al langere tijd erg ontevreden over de samenwerking met het Franse Peugeot. Eind vorig jaar leek de relatie weer okeé, maar nu is het weer hommeles. Het contract met Peugeot loopt dit jaar af en het is erg onwaarschijnlijk dat het verlengd gaat worden. Mercedes topman Norbert Haug heeft altijd ontkend dat Mercedes aan meerdere teams motoren gaat leveren. De naam Mercedes wordt daarbij steeds expleciet genoemd. Waarom dan niet onder de naam Chrysler een klantenmotor leveren? Zodoende kun je immers spreken van "keep it in the family", daar Mercedes en Chrysler sinds enige tijd familie zijn. Alain Prost zegt met nog meer motorleveranciers te praten, o.m. met Renault, maar dat is erg onwaarschijnlijk sinds Renault vorige maand eigenaar is van Benetton. (Tekst: Dirk van Zon)

Coulthard blijft gediskwalificeerd

David Coulthard is en blijft uit de uitslag van de Grand Prix van Brazilië geschrapt wegens een 7 milimeter te lage voorvleugel. Enkele uren na de finish van die bewuste race keurden de stewards van de FIA de McLaren van Coulthard af. McLaren tekende meteen beroep aan met als argument dat de voorvleugel gezakt zou zijn door het slechte hobbelige parcours van Interlagos. De FIA zei daarop dat er dan meerdere teams last van hadden moeten gehad en verklaarde het beroep van Coulthard en de zijnen nietig. Max Mosley gaf toe dat "als je de limiet opzoekt, je altijd kans hebt over de limiet heen te gaan". Mede door deze beslissing staat McLaren/Mercedes in de strijd om de constructeurstitel nog op een beschamend aantal van nul punten. Hun coureurs Häkkinen en Coulthard hebben zelfs ook nog geen enkel W.K.-punt vergaard. Wellicht dit weekend op Imola meer geluk. (Tekst: Dirk van Zon)

McNish in 2002 met Toyota?

Alan McNish zal dit jaar de Toyota Formule 1 bolide (chassis en motor van Toyota) aan de eerste tests onderwerpen. Bovendien gaat het gerucht dat McNish, die nog nooit Formule 1 races reed, in 2002 voor Toyota zal uitkomen. McNish was eerder testrijder voor o.m. McLaren, Lola en Benetton. Vanaf 1989 heeft hij vrijwel ieder jaar wel voor een Formule 1 team getest en zag het er naar uit dat hij eindelijk races kon gaan rijden. Het lukte hem echter steeds niet om een kostbaar stoeltje te bemachtigen. Wie weet lukt het hem na ruim tien jaar eindelijk? (Tekst: Dirk van Zon)

Michelin levert aan twee teams in 2001

De Franse bandenfabrikant Michelin, dat in 2001 terugkeert in de Formule 1, gaat de teams van Williams en Jaguar voorzien van rubber. Met beide teams schijnt een contract afgesloten te zijn voor meerdere seizoenen. Ook Toyota en Renault gaan waarschijnlijk gebruik maken van de Michelin banden, echter pas vanaf 2002. Renault was al eerder actief op het hoogste niveau in de periode 1977-1984 (o.m. drie wereldkampioenschappen constructeurs). Inmiddels schijnen al de eerste testritten gemaakt te zijn op een circuit. Het is niet duidelijk met wat voor bolide (waarschijnlijk een F3000) en op welk circuit. (Tekst: Dirk van Zon)

Villeneuve naar McLaren?

Wordt Jacques Villeneuve de vervanger van David Coulthard volgend jaar bij het team van McLaren/Mercedes? Dat is dé grote roddel van dit moment omtrent de personele bezetting bij McLaren. Men zou namelijk uitgekeken zijn op Coulthard en toe zijn aan een "verse" tweede coureur, aldus de geruchten. Mercedes topman Norbert Haug ontkent de roddels echter en zegt dat men erg tevreden is met hun huidige coureurs. Villeneuve's manager Craig Pollock zegt echter: "ik denk dat Mercedes wel degelijk achter Jacques aanzit". Het is niet duidelijk waar Pollock deze gedachte op baseert. Feit is wel dat ook Ralf Schumacher (Williams/BMW) en Ricardo Zonta (B.A.R./Honda) genoemd worden als mogelijke vervangers van Coulthard. Tevens heeft McLaren nog derde coureur Olivier Panis achter de hand. Opvallend is dat begin dit jaar Panis als derde coureur en niet als testrijder werd aangemeld bij de FIA. Coulthard lijkt dus niet meer 100% zeker te zijn van zijn stoeltje. (Tekst: Dirk van Zon)

Japans sap voor B.A.R.

Het team van British American Racing heeft een sponsordeal gesloten met de Japanse brandstofleverancier NMOC, wat staat voor Nippon-Mitsubishi Oil Corporation. Het is de eerste maal dat een Japanse brandstofleverancier de eredivisie van de autosport betreed. Vanaf aankomend weekend prijkt de naam NMOC op beide B.A.R.'s, waarna NMOC samen met motorfabrikant Honda het speciale Formule 1 sap gaat ontwikkelen. Tevens maakte B.A.R. bekend de personele bezetting iets gewijzigd te hebben: teammanager Robert Synge wordt met onmiddellijke ingang vervangen door Ron Meadows. Meadows was al in dienst bij B.A.R. als hoofd fabricage. (Tekst: Dirk van Zon)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet