24H Series

24H Series: Porsche van Konrad-Lechner Motorsport maakt 6 uur lang het tempo

De eerste zes uren van de 24-uur van Dubai zitten erop. Zoals verwacht wordt de top-3 bepaald door de meest professionele teams.

Tekst: Matthe IJzerman, Fotografie: Tim Böhme en Matthe IJzerman.

 Startfoto

Het tempo dat de Konrad-Lechner Porsche GT3 RSR ontketend is moordend, al weet de Oktonas-Porsche 996 RSR in handen van Uwe en Jürgen Alzen prachtig partij te geven. Uwe Alzen neemt zelfs al snel de leiding over maar de al even ervaren Wolfgang Kaufman blijft er vlak achteraan jagen. Op korte afstand volgt de Duller Motorsport BMW Z4 M Coupé, waarmee Jamie Campbell Walter is gestart. Per ronde verliest de Coupé een kleine seconde maar dat is geheel volgens schema. Er komt pas verandering in als de beide Alzens worden afgelost door de Litouwense rijders. Het hoge tempo zakt was terug en langs de baan valt te zien hoe de coureurs veel hoekiger de bochten nemen en zich regelmatig een paar meter vergissen in het juiste rempunt. Op die fase komt Dirk Werner dan ook steeds dichterbij en het was een kwestie van tijd voordat de BMW voorbij de Litouwense Porsche is.
Daarachter gebeurt er van alles. Het is erg schrikken als de Seat Leon van raceorganisator Ivo Breukers, Johan Jansen, Rinse Wagenaar en Harald Roelse hard in de muur klapt. Wagenaar was de controle kwijtgeraakt en op het ontzettende stoffige stuk asfalt naast de baan viel geen vertraging te realiseren. De klap was zo hevig dat de rijder naar het ziekenhuis werd vervoerd om daar foto’s te laten maken maar gelukkig is alles oké en is hij alweer op weg naar het circuit.

 Seat68

Dan komt een van de twee Zweedse Hubert Bergh Porsches binnen met een geklapte linkerachterband. De schade aan de carrosserie is zodanig dat er zelfs een tweede stop nodig is om alles goed te zetten. Dan verliest de andere Zweedse Porsche op het rechte eind zijn deur, die op de baan vliegt, waarop een van de Verschuur Clio’s door het versplinterde plastic rijdt, zonder gelukkig schade op te lopen.
Hubert Bergh Porsches, waarvan er eentje vorig jaar nog als tweede finishte, zijn in feite al geslagen voor de ereposities. Een merkwaardig treffen tussen de beide Porsches van het Belgische team G-Force Racing betekent schade en tijdverlies voor beide equipes. De auto, waarop ook David Hart zit, en die nota bene op de vierde plaats ligt, komt al snel voor een check binnen en kan ook weer snel vervolgen. Robert den Otter, ook een Nederlander, vraagt vanuit de andere Porsche of hij ook binnen moet komen maar krijgt geen gehoor. Na een paar ronden knalt zijn achterband aan het eind van het rechte eind uit elkaar, waarop hij vrijwel een hele ronde op de velg terug naar de pits moet rijden. Daar blijkt ook de deur uit zijn scharnieren los te zijn geraakt en met in het achterhoofd de vliegende Zweedse deur wordt er heel secuur naar gekeken, met veel tijdverlies tot gevolg.

 Porsche15

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet