Formule 1

Formule 1: Renault keert in 2002 terug in Formule-1 met eigen auto

Renault keert terug in de Formule 1. Gisteren heeft de Franse automobielconstructeur de renstal Benetton Formula Limited gekocht voor een bedrag van 120 miljoen dollar. Hiermee bereidt het Franse merk haar retour voor in het Wereldkampioenschap Formule 1, gepland in 2002. Renault zal dan met een eigen chassis en motor aan de start verschijnen. Na de overheersing van de Formule 1 als motorbouwer in de periode van 1992 tot 1997 (zes opeenvolgende titels bij de constructeurs en vijf wereldkampioenschapstitels bij de rijders), gaat Renault een nieuwe uitdaging aan: het winnen van het Wereldkampioenschap Formule 1 met een zelf ontwikkelde eenzitter. Renault is van mening dat deelname aan de Grand Prix's zal zorgen voor meer bekendheid en een sterker imago waardoor de internationale ontwikkeling van het merk zal versnellen. En dit alles op een moment dat de Formule 1 volop nieuw terrein verkent.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto: PR

Na een technische periode van rust van twee jaar heeft Renault besloten om vanaf 2002 terug te keren in de Formule 1. De constructeur stelt zich het ambitieuze doel om opnieuw te winnen in deze discipline, maar dan met een volledige renstal (chassis + motor) in de merkkleuren. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft Renault op 15 maart de firma Benetton UK gekocht, aandeelhouder van Benetton Formula Limited. Met de transactie was een bedrag gemoeid van 120 miljoen dollar. De vlakbij Oxford gevestigde Formule 1 stal werd zowel in 1994 als in 1995 wereldkampioen. Er werken 315 mensen en men beschikt over de beste technische installaties en een ultra moderne windtunnel. Renault heeft niet alleen voor Benetton gekozen vanwege de in het verleden behaalde overwinningen, maar ook vanwege de te delen expertise en de kwaliteit van de relatie tussen de medewerkers van beide ondernemingen.

De renstal, die onder de verantwoordelijkheid van Renault Sport zal komen te vallen, zal worden geleid door Patrick Faure, tevens President Directeur van "Renault Véhicules Industriels", de Renault vrachtwagendivisie. Het Formule 1 project zal worden opgedeeld in twee units. De activiteit "Ontwikkeling en exploitatie van Formule 1 motoren", gevestigd in Viry-Chatillon, zal onder leiding staan van Christian Contzen. Deze functie vormt een extra taak naast zijn actuele verantwoordelijkheden als Algemeen Directeur van Renault Sport. De activiteit "Chassis", gevestigd in het Engelse Enstone, zal worden geleid door Flavio Briatore. Die zal bovendien teammanager worden van de bestaande (Benetton) Formule 1 stal, ingaande het Grand Prix seizoen 2001.

Overgangsperiode
Renault zal de seizoenen 2000 en 2001 benutten voor het ontwikkelen van een nieuwe formulewagen en een nieuwe generatie V10-motoren, waarvoor niet eerder toegepaste technieken zullen worden gebruikt. Tijdens deze overgangsperiode 2000-2001 zal de stal deelnemen aan het Formule 1 kampioenschap onder de naam Benetton/Supertec, met de huidige partners. Pas vanaf 2002 zal de naam Renault op de race-auto verschijnen.

Versterking van het imago
De deelname van Renault aan de Formule 1 zal op internationaal vlak zorgen voor een versterking van het imago van het merk. De Formule 1 wedstrijden trekken per seizoen bij elkaar zo'n slordige 30 miljard kijkers. Bovendien zorgt deelname aan de Formule 1 voor een uitstekend imago op het gebied van techniek in die landen waar Renault al actief is. Tevens moet het in de toekomst bijdragen aan de vergroting van de naamsbekendheid op de markten waar Renault zich wil gaan ontwikkelen.

Met inmiddels elf wereldtitels in de Formule 1 op zak als motorenconstructeur, gaat Renault de nieuwe uitdaging aan: winnen met een 100% Renault F1 race-auto. Dat is immers de enige beker die nog ontbreekt in de sportprijzenkast van het merk.

Louis Schweitzer, President Directeur van Renault, gaf als commentaar : "Ik heb altijd gezegd dat we ooit weer in de Formule 1 zouden stappen. Het is de meest edele discipline van de mechanische sporten. Je leert er anticiperen, creatief zijn, techniek ontwikkelen en grensverleggend werken. Ik ben er nu van overtuigd dat een Renault renstal het Wereldkampioenschap kan winnen en ik heb het volste vertrouwen in de mensen achter Renault Sport".

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet