WTCC

WTCC: Yvan Muller maakt comeback bij Polestar-Volvo tijdens seizoensfinale Qatar

171129 WTCC Muller Volvo
Als testrijder deed Yvan Muller volop ervaring met de Volvo op.

Een jaar na zijn officiële afscheid uit het FIA WTCC maakt Yvan Muller op exact dezelfde locatie, het circuit van Losail in Qatar, aanstaande vrijdag zijn comeback als rijder. De Elzasser, die eerder in de serie uitkwam voor SEAT, Chevrolet en Citroën, neemt de plaats in van de Argentijn Nestor Girolami bij het Polestar-Volvo-team. De officiële lezing is dat Muller over meer ervaring in Qatar beschikt en daarmee het team en rijder Thed Björk aan de wereldtitels bij constructeurs en rijders wil helpen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Met vier wereldtitels, 48 racezeges, 29 pole-positions, 38 snelste ronden en 571 ronden aan de leiding is Yvan Muller verreweg de succesvolste coureur in de historie van het FIA WTCC. In al de vijf genoemde ranglijsten staat de rijder uit de Elzas bovenaan. Na het vertrek van Citroën als fabrieksteam uit het WTCC, eind vorig jaar, maakte Muller de overstap naar het Polestar Cyan Racing-team, dat de fabrieksinzet voor Volvo in de serie verzorgt. Daar vervult Muller de rol van testrijder en begeleider voor de drie vaste coureurs Thed Björk, Nicky Catsburg en Nestor Girolami. Björk voert met een voorsprong van 6,5 punten de WK-tussenstand in het rijdersklassement aan, Volvo-Polestar heeft een voorsprong van 12,5 punten op Honda in het merkenklassement.

Strategie geoptimaliseerd
"Ik ben blij dat ik weer kan racen, nadat ik dit seizoen hard met het team gewerkt heb om voorafgaand aan het laatste raceweekeinde in beide klassementen aan de leiding te staan", zegt Muller. "Mijn doel is om Thed te helpen, wereldkampioen te worden en Polestar Cyan Racing aan de merkentitel te helpen. Dat wordt zwaar, maar ik twijfel er niet aan dat we het nodige in huis hebben om het in Qatar voor elkaar te krijgen." Alexander Murdzevski Schedvin, hoofd motorsport bij Polestar, verklaart: "Néstor heeft het dit seizoen heel goed gedaan en we zijn dankbaar voor zijn inspanningen. Voor de seizoensfinale hebben we onze strategie geoptimaliseerd en daarbij is de inbreng van de meest ervaren en succesvolste WTCC-rijder Yvan Muller een wezenlijk onderdeel. Zijn inbreng was dit jaar van onschatbare waarde en we kijken ernaar uit om hem achter het stuur te zien terugkeren."

Nog zes kanshebbers op WK-titel
Naast Thed Björk, die als leider in de tussenstand met 255,5 punten de beste papieren heeft, kunnen ook Honda-rijder Norbert Michelisz (249), de beide Citroën-privécoureurs Mehdi Bennani (216) en Tom Chilton (210,5), onze landgenoot Nicky Catsburg in de Volvo (211,5) en Honda-invaller Esteban Guerrieri (205) nog kampioen worden. Eigenlijk heeft ook Honda-fabrieksrijder Tiago Monteiro (200) nog kansen, maar die crashte zwaar tijdens tests op het Circuit de Barcelona Catalunya in september en is nog steeds herstellende van zijn blessures.

Aanstaande vrijdag laatste WTCC-races?
Het zou heel goed kunnen dat de beide races van aanstaande vrijdag in Qatar de laatste in de historie van het FIA WTCC in zijn huidige vorm zijn, want de voortekenen wijzen erop dat er volgend jaar met auto's volgens TCR-reglement gereden gaat worden. Dan echter niet meer met WK-status, maar in de vorm van een 'World Cup'. Een aankondiging werd eigenlijk afgelopen vrijdag na de bijeenkomst van de FIA-toerwagencommissie in Parijs al verwacht, maar blijkbaar staan de benodigde handtekeningen nog niet op papier. Wellicht dat nu de FIA World Council, volgende week woensdag eveneens in Parijs, meer duidelijkheid brengt.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 29 november 2017 17:39

    @René de Boer is de kans aanwezig dat een merk als Volvo in 2018 met een TCR wagen komt of stapt Volvo de Formula E of zijn er nog andere opties voor Volvo?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 29 november 2017 19:07

    Zoals Alexander Murdzevski Schedvin, hoofd motorsport bij Polestar, in Macau zei: "We hebben ook een heel goede C-range", waarmee hij doelde op compactere modellen die prima in het TCR-concept zouden passen. Daarnaast zijn er wat geruchten omtrent interesse van Volvo en moederconcern Geely in de DTM vanaf 2019, wanneer daar met tweeliter viercilinder-turbomotoren gereden gaat worden. Daar is wel een historische link: Per Stureson werd in 1985 met een Volvo 240 de eerste rijder die in een auto met turbomotor de DTM-titel won. Met Formule E is Volvo nog niet in verband gebracht, maar wie weet. Polestar presenteerde onlangs in Sjanghai wel een zeer interessant elektrisch aangedreven prototype met uitgesproken sportief karakter.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 29 november 2017 20:04

    Ik vraag me af of we Volvo nog gaan zien in traditionele autosport. Het succesvolle Supercars project gestopt en sterke geruchten dat men hoe dan ook na dit jaar zou stoppen met WTCC. Combineer dat met hun elektrische toekomst en dan kom ik tot de conclusie dat DTM niet echt in dat plaatje past. Misschien een elektrische single make toerwagenklasse zoals Jaguar dat gaat opzetten of e-WRX?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet