Sportscars

Sportscars: Mazda maakt rijders bekend voor IMSA-seizoen 2018, Jarvis en Tincknell nieuwe aanwinsten, Rast voor lange races

171128 Mazda
Het Joest-team test al volop met de Mazda-DPi, zoals hier in Daytona

Mazda Motorsport pakt de zaken in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship serieus aan. Na jarenlang kwakkelen met een nauwelijks competitief team werd eerder al het Duitse Joest Racing aangetrokken om de Mazda-campagne in de prototype-klasse te gaan runnen. Vandaag volgde de bekendmaking van de rijders die met de twee Mazda RT24-P DPi's in actie zullen komen. Vaste rijders voor het volledige seizoen van tien races zijn de beide Amerikanen Jonathan Bomarito en Tristan Nuñez, die al jarenlang voor Mazda actief zijn, en de beide nieuwe aanwinsten Oliver Jarvis en Harry Tincknell. De komst van Jarvis, wiens kwaliteiten bij Joest bekend zijn vanuit de Audi-LMP1-tijd, deed al een tijdlang als serieus gerucht de ronde, maar het aantrekken van Tincknell, van wie eerder vandaag ook de verlenging van zijn Ford-contract in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC werd bevestigd, is een verrassing. Voor de lange IMSA-races in Daytona en Sebring alsmede Petit Le Mans zijn IndyCar-rijder Spencer Pigot en regerend DTM-kampioen René Rast de respectievelijke derde rijders.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Terwijl Joest Racing de vrije hand kreeg in de vorm van het aantrekken van Jarvis en Rast, beide bekenden van het team uit de LMP1-tijd met Audi, was het voor Mazda duidelijk van belang om in ieder geval twee van de bestaande rijders te behouden. "Mazda heeft sinds 2007 een opleidingsprogramma voor rijders", benadrukt John Doonan, directeur van Mazda Motorsports North America. "Daarom is het voor ons belangrijk om rijders te hebben die via de Mazda-ladder zijn opgeklommen, of dat nu in de sportwagens is, zoals Tristan Nuñez, of via de formulewagens zoals Bomarito en Pigot. Door de samenwerking met Joest hebben we ook snelle, winnende rijders uit hun recente historie kunnen aantrekken, waardoor Jarvis en Rast goed passen. Datzelfde geldt voor Tincknell, die al successen heeft behaald in zowel GT's als prototypes. We vergen ook buiten de auto veel van onze rijders, dus het is goed dat we rijders kunnen toevoegen die passen bij wat we als team hopen te bereiken."

René Rast had na successen in de LMP2 zijn zinnen gezet op een vaste plek in het Audi-LMP1-programma, maar viel buiten de boot toen daar in het najaar van 2016 de stekker uit werd getrokken. Rast vond een meer dan uitstekend alternatief in de DTM, waarin hij het afgelopen seizoen als nieuwkomer gelijk de titel won, maar maakte er geen geheim van dat hij ook nog graag in lange-afstandsraces wil rijden. Na zijn Audi-merkgenoten Mike Rockenfeller en Marcel Fässler, die al een aantal jaren ook voor Corvette in de lange IMSA-races rijden, heeft Rast nu ook groen licht hiervoor van Audi gekregen. Opmerkelijk is dat Harry Tincknell de deelname aan het FIA WEC met Ford nu met een volledig Mazda-programma in IMSA combineert. We zien daarin één evenement dat samenvalt, de FIA WEC-race op Spa-Francorchamps op 5 mei en de IMSA-wedstrijd op Mid-Ohio, maar daar zal wel een oplossing voor gevonden worden.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet