Formule 1

Formule 1: Nieuws van 11 maart 2000

Arrows bekent kleur

Donderdagochtend heeft het Arrows team de langverwachte officiële perspresentatie gehouden, waarbij voor het eerst de nieuwe Arrows A21 in officieel kleurenschema en bestickering voor 2000 was te aanschouwen. De Arrows is dit jaar in opvallend oranje/zwart gespoten. Vorige week maakte teambaas Tom Walkinshaw een hele vloot aan sponsors bekend. Zo werden Orange telecom, Lost Boys, Chello, Eurobet en Enorm als nieuwe sponsors verwelkomt en bleven Baan en Repsol-YPF aan. De twee "vaste" coureurs waren natuurlijk al bekend; Pedro de la Rosa (startnummer 18) en Jos Verstappen (startnummer 19). Als testrijder werd de Australiër Mark Webber gepresenteerd. Webber zal tevens in het Arrows junior F3000 team uitkomen, naast Christijan Albers. (Tekst: Dirk van Zon)

Vooruitblik Grand Prix van Australië

Aanstaand weekend gaat het hele circus weer van start, na een veel te lange winterstop, in Melbourne. Wie komen er beslagen ten ijs en wie moeten hun huiswerk nog maar eens overdoen? Een korte vooruitblik op de Australische Grand Prix. Ferrari zal zich erg goed willen presenteren, want er zijn voor Michael Schumacher en de zijnen dit jaar echt geen excuses meer te bedenken. Schumacher, volledig hersteld van zijn dubbele beenbreuk, is fitter dan ooit en heeft verschrikkelijk veel kilometers afgelegd tijdens (besloten) tests op o.a. Fiorano. Er deden zich geen grote problemen voor en ook met de snelheid van de Ferrari F1-2000 was het dik voor mekaar, getuige de diverse ronderecords die "Schumi" brak. Ook Schumachers nieuwe teammaat Rubens Barrichello kan het steigerende paard inmiddels goed de baas en voelt zich al helemaal thuis binnen de Ferrari-familie. Ferrari is dè grote titelkandidaat voor dit jaar. (Tekst: Dirk van Zon)

Arrows-portemonnee goed gevuld

Afgelopen week werd er eindelijk een tipje van de sluier opgelicht m.b.t. het kleurenschema van de nieuwe Arrows A21 en de aangetrokken sponsors. Jos Verstappen en Pedro de la Rosa testten vorige week woensdag op Silverstone voor de laatste maal met drie wagens, alvorens naar Melbourne werd afgereisd. De auto's waren in flitsend oranje gespoten. Enkele dagen later werd door Tom Walkinshaw bekend gemaakt dat Orange telecom als één van de nieuwe grote geldschieters was aangetrokken. Maar bij die ene bleef het niet!

Tekst: Dirk van Zon

Ook kabelinternet-exploitant Chello (onderdeel van UPC), de Nederlandse energiedrankjes-fabrikant Enorm en het al even Nederlandse internetbedrijf Lost Boys (maakt ook de nieuwe Arrows website) werden toegevoegd tot het rijtje officiële sponsors van Arrows. Bovendien maakte het Nederlandse softwarehuis Baan bekend de sponsoring te continueren. Opeens is het Nederlandse bedrijfsleven dus gigantisch geinteresseerd in sponsoring van Verstappen en de zijnen. Arrows is bovendien in één klap gebombardeerd tot rijkste team dat het zonder fabriekssteun moet doen. "Dit jaar zijn er geen excuses meer voor ons, dit jaar moeten we gaan vlammen", aldus een dolblije Walkinshaw, die er meteen aan toevoegde dat ze de betrouwbaarheid van de A21 nog niet op het niveau hebben dat ze graag willen. "De eerste paar races (Australië en Brazili') hebben we een beetje geluk nodig. De snelheid is er, getuige de flitsende tijden van Jos en Pedro op Barcelona, aan de betrouwbaarheid wordt nog volop gewerkt." Jos Verstappen verklaarde ook dat men voorzichtig moet zijn met verwachtingen, maar dat een top 10-notering tijdens de kwalificatie tot de reële mogelijkheden behoort.

Irvine als roofkat

Eddie Irvine's nieuwe hoofddeksel is vanaf heden voorzien van een grommende roofkat. Irvine veranderde van kleurenschema omdat het oranje/groen nogal vloekte met de kleur van zijn nieuwe werkgever Jaguar. Bovendien was Irvine toe aan een iets meer agressiever en commerciëler ontwerp. Het nieuwe ontwerp voldoet in ieder geval aan beide criteria. Irvine bleef wel helmfabrikant Bieffe trouw. (Tekst: Dirk van Zon)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet