Formule 1

Formule 1: Nieuws van 4 februari 2000

Is Sauber er klaar voor?

Bij de presentatie van de nieuwe Sauber bleek eens te meer dat Sauber trendvolgend is en zeker niet trendzettend. De nieuwe Sauber C19 ziet er dan ook zeker niet verrassend uit. Toch zegt teambaas Peter Sauber dat het dit jaar moet gaan gebeuren, maar dat horen we eigenlijk al jaren. "We hadden de C19 vorig jaar al klaar en we hebben er dus al vele testkilometers opzitten", aldus de 56-jarige Sauber.

Toegeven, motorisch gezien zit het wel snor. De verkapte Ferrari krachtbron, achter in de Sauber Petronas geheten, blinkt uit qua betrouwbaarheid en snelheid. Als coureurs koos Sauber wederom voor ervaring i.p.v. jong talent. Van de ene coureur, Pedro Diniz, moeten we niet teveel wonderen verwachten. Als tweede coureur moest een vervanger worden aangetrokken voor de naar Prost vertrokken Jean Alesi. Het werd de sympathieke Fin Mika Salo, die vorig jaar de geblesseerde Michael Schumacher mocht vervangen en dat bij vlagen erg goed deed. Peter Sauber is mede daardoor dan ook erg gecharmeerd van hem. Mika Salo blijft gedurende dit seizoen naast zijn werk bij Sauber ook testwerk verrichten voor Ferrari. Bij Sauber verwachten ze dus dat het dit jaar met de C19 en het hele pakket eromheen (coureurs, motor, etc.) eindelijk echt gaat lukken allemaal. Wat wij verwachten van Diniz en Salo in de Saubers? We vrezen dat een plek in de middenmoot ook dit seizoen voor de Saubers het hoogst haalbare is. Wanneer vindt Sauber nou eindelijk eens aansluiting bij de subtop? Of wordt Sauber dit jaar de grote verrassing? Eerst zien dan geloven! (Tekst: Dirk van Zon)

Prost toont nieuwe wagen

Op het Spaanse circuit van Barcelona heeft het team van Prost de nieuwe bolide, de AP03, voor het eerst aan de pers getoond. Op o.a. de sidepods prijkte de naam van de nieuwe sponsor; het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo!, dat aanvankelijk Gauloises zou gaan vervangen, maar nu samen met Gauloises hoofdsponsor is geworden. Tevens showde Alain Prost zijn nieuwe rijdersduo; Jean Alesi en Nick Heidfeld. Als testcoureur blijft Stephane Sarrazin aan het team verbonden. Sarrazin reed vorig jaar als invaller voor de geblesseerde Luca Badoer in diens Minardi tijdens de grote prijs van Brazilië. Hij maakte toen een zware klapper op het rechte stuk tijdens de race, maar kon in de kwalificaties goed meekomen. Althans, voor zover mogelijk natuurlijk met een Minardi.

Peugeot blijft Prost aankomend jaar van motoren voorzien. De mannen van Peugeot bouwden gedurende de wintermaanden een lichtere en compactere versie van de tiencilinder, welke gemakkelijker in het ontwerp van de auto kon worden ingepast. Er waren vorig jaar nogal wat wrijvingen tussen Peugeot en Prost, omdat de resultaten vorig jaar erg tegenvielen en het valt ook nog maar te bezien of het dit jaar veel beter zal gaan. Van een scheiding is echter (nog) geen sprake en beide partijen hebben verklaard nog steeds het volste vertrouwen in elkaar te hebben.

De nieuwe auto verschilt veel van de oude. De AP03 is dan ook geschetst door Alan Jenkins, die eerder o.a. voor Stewart werk verrichtte. De resultaten in de windtunnel waren volgens hem fantastisch, maar dat roepen dus alle teams bij de presentatie van hun nieuwe creatie. De verfijning van de nieuwe Prost AP03 heeft John Barnard met zijn crew op zich genomen. Vanuit Barnard's bedrijf in Engeland hebben zij o.a. de voorwielophanging, de besturing en de rem-installatie flink onder handen genomen. De bovenliggende uitgangen van de uitlaat, welke halverwege 1999 op de AP02 werden geïnstalleerd, werden op de AP03 overgenomen. Prost blijft deze week in Barcelona om flink te gaan testen met de Prost AP03. (Tekst: Dirk van Zon)

Jordan presenteert nieuwe bolide

In Londen hebben Eddie Jordan en zijn team maandag jl. zijn nieuwe wapen gepresenteerd; de EJ10 (de typeaanduiding slaat op het 10-jarig jubileum van Jordan in de formule 1). Die in een nog fellere kleur geel dan afgelopen seizoenen uitgedoste EJ10 moet Jordan nog meer overwinningen opleveren dan in 1999, waarin kopman Heinz-Harald Frentzen tweemaal (Frankrijk en Italië) zegevierde.

Qua uiterlijk gaat Jordan alvast volop in de aanval, want zoals gezegd is de auto nog feller geel gekleurd dan voorheen, maar dat is niet het enige. Ook de opvallende driehoekige luchtinlaat en de strak gelijnde nieuwe neus springen erg in het oog. Tevens kwam er nieuwe sponsoring op de auto te staan van o.a. Deutsche Post en Brother. Ook veranderingen wat betreft de rijdersbezetting. Damon Hill hing zijn helm aan de wilgen na een bespottelijk seizoen 1999. Als vervanger werd Jarno Trulli aangetrokken. Trulli, afkomstig van Prost, heeft veel vertrouwen in Jordan en toonde tijdens tests met de Jordan199 (het model van vorig jaar) aan nog steeds een uiterst rap baasje te zijn. Eddie Jordan is dan ook uitermate in zijn nopjes met zijn rijders. "Met dit duo moeten we veelvuldig op het podium kunnen belanden", aldus de excentrieke Jordan. "Afgelopen jaren zijn we meer en meer gegroeid en we willen in deze opwaartse spiraal blijven". Jordan maakte en passant ook nog even de nieuwe testrijder bekend; F3000 coureur Tomas Enge. (Tekst: Dirk van Zon)

Jackie Stewart legt actieve functie Jaguar neer

Jackie Stewart heeft vorige week, kort na de presentatie van de nieuwe bolides, zijn actieve functie binnen het Jaguar formule 1 team, neergelegd. Stewart vond het na vier zware jaren met zijn eigen Stewart-team, waarmee hij naar eigen zeggen de zwaarste jaren uit zijn hele leven heeft meegemaakt, tijd om rustiger aan te gaan doen en om meer tijd met zijn familie door te kunnen brengen. Stewart Sr. werkte afgelopen jaren soms zo'n veertien uur per dag en dat werd echt te veel van het goede. Wel blijft hij nauw betrokken bij het nieuwe Jaguar formule 1 team. (Tekst: Dirk van Zon)

Gavin test nieuwe Benetton

Oliver Gavin heeft vorige week de nieuwe Benetton zijn shake-down ronden gegeven. Het is nog onduidelijk of het voor de Brit een eenmalige testsessie betrof, of dat hij is aangesteld als testrijder voor dit jaar. Oliver Gavin bestuurde vorig jaar de safety car tijdens de grand prix's. (Tekst: Dirk van Zon)

Minardi maakt tweede rijder deze week bekend

Naar aller waarschijnlijkheid zal het Italiaanse team van Minardi deze week hun tweede rijder bekendmaken. Eerder maakte Minardi bekend dat Marc Gené als eerste rijder aanblijft, evenals hoofdsponsor Telefonica. Nog in de race voor het stoeltje leken de Braziliaan Max Wilson en Argentijn Norberto Fontana. Wilson is voormalig testrijder voor de stal van Frank Williams en Fontana is ook geen onbekende in de formule 1 wereld, want hij reed voor Sauber in 1997 vier races. Dit deed hij echter zonder succes, waardoor de belangstelling voor zijn persoontje snel slonk. Nu lijkt ook een derde kandidaat zich gemeld te hebben voor de positie van tweede rijder bij Minardi; Gaston Mazzacane, weer een Argentijn. Mazzacane was in 1999 Minardi's testrijder en reed afgelopen jaren zonder al te veel succes in diverse formule klassen. Toch is Mazzacane voor Minardi een zeer aantrekkelijke kandidaat, want hij heeft namelijk een verschrikkelijk dikke portemonnee! (Tekst: Dirk van Zon)

Jos test donderdag en vrijdag

Jos Verstappen zal aanstaande donderdag en vrijdag voor het eerst de nieuwe Arrows testen. De dagen ervoor zal Verstappen's nieuwe teammaat Pedro de la Rosa diezelfde bolide de sporen geven. Overigens is ook bekend geworden dat Verstappen volgend jaar met startnummer 19 rond zal rijden. "Ons Jos" kwam in 1998 ook al aan de start met 19, toen nog op de Stewart/Ford. (Tekst: Dirk van Zon)

Jaguar met stuurbekrachtiging

Afgelopen weekend heeft Eddie Irvine met de nieuwe Jaguar getest op een kletsnat Silverstone. De bolide was speciaal voor Irvine voorzien van stuurbekrachtiging. Tijdens tests eind vorig jaar met de toenmalige Stewart SF3 klaagde Irvine namelijk over de zware besturing. De eigenzinnige Ier verklaarde nooit en te nimmer op de limiet te kunnen rijden met zoÕn zware besturing.

Stuurbekrachtiging integreren in een formule 1 wagen is nogal een complexe zaak, o.a. vanwege de vibraties bij extreem hoge snelheden en vanwege het gewicht van een dergelijk systeem. Het is nog onduidelijk of ook de wagen van Herbert voorzien zal worden van stuurbekrachtiging. Overigens was Herbert, die met het derde chassis van de nieuwe Jaguar reed, weer een halve seconde sneller dan Irvine tijdens de tests. (Tekst: Dirk van Zon)

Audi in de formule 1?

Zoals bekend zal in 2001 het Japanse Toyota in de formule 1 gaan toetreden. Over de plannen van Toyota is op dit moment nog weinig bekend. Nu schijnt achter de schermen ook Audi bezig te zijn geweest met het bestuderen van de mogelijkheden om aan de formule 1 te gaan deelnemen. Eind vorig jaar heeft Audi, naar nu blijkt, geïnformeerd bij diverse teams. Het Duitse autoconcern heeft nu echter een brief gezonden naar alle formule 1 teams, waarin het bekend maakt toch af te zien van een dergelijk formule 1 project. Audi is dit jaar de grote favoriet voor de eindzege in de loodzware 24 uurs race van Le Mans en lijkt zich meer op dat soort raceklassen te gaan concentreren, na jarenlang al zeer succesvol te zijn geweest in diverse toerwagen-kampioenschappen. (Tekst: Dirk van Zon)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet