V8 Supercars

V8 Supercars: Roger Penske noemt penalty ‘schandalig”. Indycar kans voor verliezer?

De 24-jarige Scott McLaughlin reed in de straten van Newcastle de wedstrijd van zijn leven maar drie schitterende inhaaljachten bleven onbeloond. Teameigenaar Roger Penske noemde de laatste toebedeelde penalty "schandalig"

Tekst Willem J. Staat
Foto's Shell V Power Racing

2017 Roger Scott
Teleurgesteld "The Captain" Roger Penske en verliezer Scott McLaughlin.


Roger Penske noemt penalty "schandalig"
Titelkandidaat Scott McLaughlin ging met zijn Shell V Power Racing Ford Falcon tijdens de finale driemaal in de fout. Na 15 ronden kreeg hij een penalty opgelegd vanwege te snel rijden in de pitlane. Alhoewel die volgens insiders uiterst dubieus was. Ook uw redacteur had na het zien van de beelden en de commentaren zijn bedenkingen omtrent het besluit van de wedstrijdleiding. Door deze beslissing viel McLaughlin voor de eerste maal naar de staart van het veld terug.

2017 Scott Cockpit
In de toekomst misschien zelfs naar de Indycars?

In de 50e ronde kreeg McLaughlin voor de tweede maal een 15 secs. penalty opgelegd nadat hij Simona de Silvestro in de rondte had gedraaid. Deze penalty was overigens geheel terecht. Ook zaterdag was De Silvestro door een soortgelijk incident al van een Top 10 klassering beroofd. Daarna reed McLaughlin a la Villeneuve een tweede furieuze inhaaljacht. McLaughlin moest als elfde eindigen om de titel veilig te stellen. In de allerlaatste ronde bevond hij zich in 13e positie met de GRM Holdens van James Moffat en Garth Tander voor zich. Met Whincup's teamgenoot Lowndes in zijn kielzog kwam McLaughlin aan beide Holdens voorbij. Lowndes bleef echter pushen. Daarop trok McLaughlin naar links en ging Lowndes de muur in, beschadigde de wielophanging en ging hard achteruit de bandenstapels in en kwam vervolgens weer terug op de baan. Lowndes probeerde het nog even en moest toen opgeven. Ter verdediging zei McLaughlin dat hij niet over een linker achteruitkijkspiegel beschikte. Die was na een incident eerder in de wedstrijd inderdaad gedeeltelijk afgebroken zo blijkt uit beeldmateriaal.

Race Control reageerde adequaat door direct voor het vallen van de vlag een straf van 25 secs. toe te kennen. Volgens reglement kan tegen een tijdens de wedstrijd opgelopen penalty niet geprotesteerd worden. Een feit dat de aanwezige Roger Penske ook accepteerde. Wel noemde de inmiddels 80-jarige teambaas de laatste penalty "schandalig"

Roger Penske: " Die laatste penalty trek ik volledig in twijfel. Hij verrichtte werkelijk fantastisch werk door naar de elfde plek terug te rijden. Ik weet niet precies wat er met Lowndes aan de hand was. Hij was er, maar om ons voor dit incident een 25 secs. penalty te geven vind ik ronduit schandalig. De laatste 20 ronden ging hij er gewoon voor en wist wat hij moest doen. Ik denk dat hij een meesterlijke wedstrijd reed.


2017 Scott 1 De rijstijl van McLaughlin. Let even goed op de foto. Alles of niets dus.

Lowndes moest gewoon duidelijk voor hem eindigen want hij was gewoon de ingebouwde veiligheidsklep voor Triple Eight. Aan de uitkomst van het kampioenschap kunnen wij niets veranderen. Maar wij kregen wel wat hij wilden(teamkampioenschap). Drie keer door het veld terug naar voren komen was gewoon meesterlijk. Het gehele team verrichtte fantastisch werk. Teleurstellend maar dit hoort bij het racen. Wij hebben ons eerder in dergelijke situaties bevonden. Een zware teleurstelling die je moet accepteren, maar we gaan door." Anderzijds zien wij ook graag de commentaren op de beslissing van de wedstrijdleiding tegemoet.



Afgelopen zaterdag kwam er inmiddels ook nieuws naar buiten dat McLaughlin op termijn bij Team Penske een Indycar mag testen. Aan racepace, motivatie en drive ontbreekt het in ieder geval niet zoals de gehele wereld afgelopen zondag kon waarnemen. McLaughlin is nog steeds een ruwe ongeslepen diamant die na zijn optreden afgelopen zondag zeker tot grotere dingen tot buiten de Supercars in staat moet worden geacht.

2017 Scott 4
Hoewel zijn werk zeker niet af was. McLaughlin moet na zijn indrukwekkende performances tot grotere dingen in staat worden geacht.

Smaakmaker McLaughlin zorgde in ieder geval voor een prachtig afscheid van de V8 Supercars volgens het huidige reglement. Per 1 januari 2018 zijn Turbo-motoren en tweedeurs versies toegestaan. Alhoewel tot op heden nog maar weinig teams van deze opties gebruik zullen gaan maken. Het blijft een overgangsjaar.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet