Formule 1

Formule 1: Jaguar in het groen

Jaguar verschijnt dit jaar toch in een groen jasje. En, toegeven, het zit ze als gegoten. Eerder maakte het team bekend mogelijk in een witte outfit te verschijnen, vanwege onder andere problemen met de zichtbaarheid van sponsors op televisie. Toegevoegd aan het bestaande rijtje sponsors zijn de Duitse bierbrouwer Beck's en koerier DHL (die daarmee dus de confrontatie aangaat met Ferrari's Federal Express).

Tekst: Dirk van Zon

Zoals altijd bij teampresentaties ook bij Jaguar alleen maar medewerkers die heilig geloven dat het aankomend jaar gebeuren gaat. Zo is Jackie Stewart er van overtuigd dat er dit jaar of anders volgend jaar om de Wereldtitel kan worden gestreden. Stewart, zelf Wereldkampioen in 1969, 1971 en 1973 (allen met een Ford motor), gaf toe dat de presentatie van officieel een nieuw Formule 1 team, maar in feite een overname van Stewart's eigen team, altijd een emotionele gebeurtenis is. Vorig jaar haalde Johnny Herbert Stewart's eerste en enige Grand Prix zege binnen. Maar hij voegt daaraan toe :"toen Ford het team van Stewart overnam hoopte ik al dat ze er met Jaguar in zouden stappen"."Jaguar straalt namelijk een zekere klasse uit en ik weet zeker dat ze in Formule 1 net zo succesvol zullen zijn als enkele jaren geleden in bijvoorbeeld het Wereldkampioenschap sportscars".

Jackie Stewart's zoon Paul, die aanblijft als technisch manager, zegt "we hebben de onderdelen van de Stewart van 1999, die lang niet slecht was, uitvoerig geanalyseerd en nog verder verbeterd". Ook de mannen van Cosworth hebben niet stilgezeten, want ze bouwden een nog betere motor dan vorig jaar. Die blonk al uit door zijn snelheid, compactheid en vooral betrouwbaarheid (in tegenstelling tot rampjaar 1998, waarin alles plofte wat maar ploffen kon) en de nieuwste uitvoering, de Ford Cosworth CR2, schijnt nog een stapje beter te zijn op alle fronten. Uiteindelijk zijn het Johnny Herbert en Eddie Irvine die het moeten doen en ook die hebben er uiteraard alle vertrouwen in. Herbert was afgelopen weken steeds bij de snelsten te vinden tijdens de testdagen op Jerez en Barcelona. Irvine kampt nog met enige gewenningsproblemen (ook niet zo vreemd als je jaren voor Ferrari gereden hebt), maar komt beter en beter in zijn vel te zitten bij zijn nieuwe werkgever. De auto is in ieder geval een plaatje. We zijn benieuwd!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet