Formule 1

Formule 1: Nieuws van 24 januari 2000

Jos Verstappen testcoureur bij B.A.R.?

Zou het dan toch gelukt zijn? Jos Verstappen schijnt aanstaande maandag een heus formule-1 contact te gaan tekenen. Bij welk team en in wat voor rol, races rijden of testen, is op dit moment nog niet bekend. De enige drie teams die nog een vacature open hebben staan voor tweede rijder zijn zoals bekend Williams, maar dat is onwaarschijnlijk met Zanardi op de bank en Button als jong talent, Arrows, en Minardi, maar voor die positie zijn erg veel dollars voor nodig. Het mag bekend zijn dat Verstappen nou niet bepaald bekend staat om zijn grandioze sponsorkapitaal. Dan ligt een contract als testcoureur meer voor de hand en aangezien B.A.R. aanstaande Maandag zijn teampresentatie houdt... Wordt vervolgd!

Tekst: Dirk van Zon

Benetton toont nieuwe bolide

Het team van Benetton heeft afgelopen Maandagmiddag hun nieuwe bolide voor het eerst aan de pers getoond en wel in het Spaanse Barcelona. Tevens was er nog een nieuwtje: de 29-jarige Japanse coureur Hidetoshi Mitsusada wordt testrijder voor het Italiaanse team.
Mitsusada zal tevens uitkomen in de F3000 dit seizoen. Hij streed afgelopen jaar in Japan onder meer tegen Tom Coronel in de Japanse Formule Nippon en eindigde in dat kampioenschap achter Coronel op een verdienstelijke derde plaats Vanzelfsprekend hoopt Mitsusada in de toekomst de formule 1 te bereiken en deelname aan de F3000 is erg nuttig volgens hem, al is het alleen al om alvast de circuits te leren kennen.

Maar dan de nieuwe Benetton B200, een auto die volgens de nieuwe ontwerper Tim Densham veel meer "back to basics" is. Volgens Densham was het vorige model (van de hand van Nick Wirth) ietwat ingewikkeld. Overigens heeft Wirth bij het nieuwe model wel degelijk een vinger in de pap gehad, want samen met Densham heeft hij getracht nu een veel harmonieuzere auto te ontwerpen.

Of Benetton weer ouderwets zal gaan scoren, zoals in de Schumacher tijd, valt echter te bezien. De afgelopen jaren is Benetton namelijk slechter en slechter gaan scoren. Ook eerste coureur Giancarlo Fisichella weet dat en hij is dan ook erg voorzichtig met prognoses."Met meer dan één podiumplaats zou ik erg tevreden zijn", aldus de vaak onderschatte Fisichella. Met het nieuwe (veel meer lichtblauwe) uiterlijk van de nieuwe Benetton is niks mis, want het ziet er als vanouds weer erg gelikt uit. Nou nog op het circuit!

Tekst: Dirk van Zon

Blije gezichten bij B.A.R.

Vorige week is er druk getest op het Spaanse Jerez de la Frontera. David Coulthard reed er de snelste rondetijd voor de B.A.R. van Ricardo Zonta. Bij B.A.R. waren er dus blije gezichten en niet allen vanwege de snelle tijden. In totaal werden er namelijk meer dan 200 ronden afgelegd door Zonta en de nieuwe Honda V10 gaf geen krimp. Volgens ontwerper Adrian Reynard is er vooral voor de engineers veel nuttige data ontvangen tijdens de testdagen. Er is dus nog hoop voor British American Racing. Ook Johnny Herbert in de Jaguar kon goed meekomen. Zijn auto was in British racing green-kleur gehuld, maar dat zal de uiteindelijke kleur waarschijnlijk niet gaan worden. Jammer, want het staat de auto schitterend.

Tekst: Dirk van Zon

Wie krijgt van Frank Williams het stoeltje van de tweede Williams?

Wie krijgt van Frank Williams het stoeltje van de tweede Williams? Dat is de grote vraag van dit moment wat betreft Williams/BMW. Alex Zanardi schijnt hoe dan ook achter het net te gaan vissen. Hij wordt bijna zeker vervangen, het is alleen de vraag door wie. De jonge Brit Jenson Button maakt de meeste kans, maar ook Bruno Junqueira maakt wel degelijk nog een kans. De 25-jarige Braziliaan heeft namelijk een grote sponsor achter hem staan; de Braziliaanse olieleverancier Petrobras, wat toevalligerwijs ook sponsor is van Williams. Volgens technisch directeur Patrick Head is Button een groot talent en zeker een ster voor de toekomst. Head was erg blij met het optreden van de slechts 19-jarige Button. Overigens werd Jenson Button tijdens zijn testdagen in Jerez gehinderd door technische mankementen aan de Williams/BMW en daar was Patrick Head minder blij mee.

Tekst: Dirk van Zon

Marc Gené blijft bij Minardi

Beetje bij beetje vallen de Minardi-puzzelstukjes voor aankomend Grand Prix seizoen in elkaar. De eerste rijder was al bekend gemaakt; Marc Gené mag aanblijven. Het Spaanse Telefonica, dat vorig seizoen ook al op de Italiaanse low budget bolides prijkte, is aangebleven en is zelfs titelsponsor geworden. Ook is nu bekend geworden welke motor de nieuwe Minardi's gaat aandrijven; gewoon de Ford tiencilinder van afgelopen jaar. Hij wordt echter gedurende het seizoen geproduceerd en waar nodig aangepast door de technici van Minardi's partner Fondmetal. Het eerste chassis van de nieuwe Minardi slaat deze week te pletter bij de FIA tijdens de beruchte crashtests. Wie de tweede Minardi gaat bemannen is nog niet bekend gemaakt.

Tekst: Dirk van Zon

Pas op heren, er wordt geflitst!

De World Motorsport Council heeft een aantal veranderingen bekend gemaakt onder andere met betrekking tot de maximum snelheid in de pitsstraat. Die is verder teruggeschroefd naar 80 km/ph tijdens de warming-up en de Grand Prix, terwijl er tijdens de trainingen nog maar met 60 km/ph mag worden gereden. Een uitzondering hierop vormt de uiterst smalle pitsstraat in Monaco, want daarin mag het hele weekend maar maximaal 60 km/ph worden gereden. Pas op heren, er wordt geflitst!

Tekst: Dirk van Zon
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet