Formule 1

Formule 1: Nog veel onduidelijkheden bij BMW-Williams. Presentatie met vraagtekens

In het hoofdkwartier van de technische afdeling van BMW in München vond de officiële presentatie plaats van het BMW Williams F1-Team. Voor de gelegenheid had BMW zo'n 500 journalisten van over de hele wereld naar de Beirese hoofdstad laten invliegen, maar de drie belangrijkste vragen bleven onbeantwoord. Wie wordt de tweede rijder? Wie is de nieuwe hoofdsponsor? Hoe ziet de nieuwe auto eruit? De aanwezigen weten het nog steeds niet. Kom maar terug, eind van de maand in Barcelona, luidde het advies.

Tekst: René de Boer
Foto's: Don van der Vaart

Met Williams keert BMW na 13 jaar terug in de Formule 1, waarin het merk in 1983 de wereldtitel won door Nelson Piquet. Dr. Wolfgang Ziebart, lid van de Raad van Bestuur van BMW, wees op het belang van de autosport voor BMW. "Natuurlijk is autosport in hoge mate van invloed op een merk, maar het betekent voor ons in eerste instantie een belangrijke impuls voor technische innovatie. Wij willen een zo groot mogelijke technologische bevruchting voor onze producten bereiken."

Berger: in 2002 races winnen
Team-eigenaar Frank Williams sprak van een "gemeenschappelijk leerproces", met als doel de tiende constructeurs- en de achtste rijderstitel binnen te halen. "Niet meteen, maar op termijn", aldus de Brit. Ook BMW-sportdirecteur Gerhard Berger maakte duidelijk, dat er niet direct op succes wordt gerekend. "We hebben onszelf een paar realistische doelstellingen geformuleerd: aan het eind van het tweede jaar willen we de topteams kunnen bijhouden en in het derde jaar willen we races winnen." De grote vraag bleef echter, wie dit jaar de tweede Williams-BMW gaat besturen. "Ik ben nog met Alex Zanardi in onderhandeling, maar ik kan me ook voorstellen dat we een jong talent de kans geven", zei Frank Williams. "Ik hou wel van zulke waagstukken, en kijk wat er in het verleden met Michael Schumacher is gebeurd. Die kreeg de kans van Eddie Jordan en brak meteen door." Williams beloofde dat de identiteit van de tweede rijder wordt bekendgemaakt tijdens de presentatie later deze maand in Barcelona. Mogelijk krijgt een van de twee talenten Jenson Button en Bruno Junquiera, die beide deze week voor Williams testen in Jerez, een kans. In Barcelona zal ook de nieuwe wedstrijdauto, de FW22, voor het eerst te zien zijn. Bovendien wordt dan ook de hoofdsponsor bekend. Insiders gokken op computergigant Compaq, met wie de onderhandelingen in eerste instantie stukliepen. Compaq wilde niet ingaan op de voorwaarde dat de uiting op de auto moest passen in het blauw-witte kleurenschema, maar inmiddels schijnt een oplossing te zijn gevonden. Maar zoals gezegd, voor de definitieve antwoorden op al deze vragen moeten we nog even geduld hebben.

Commentaar:

Gatenkaas
Ze zaten er duidelijk een beetje mee in hun maag, de vertegenwoordigers van BMW. Hadden het journaille van over de hele wereld uitgenodigd naar München voor de teampresentatie en waren er trots op, als eerste in het nieuwe jaar het team te kunnen voorstellen. Maar de echt belangrijke en interessante vragen bleven tijdens de 'Launch' van het BMW Williams F1 Team onbeantwoord, en de nauw verholen kritiek op deze zwakke voorstelling was dan ook niet van de lucht. Ook bij BMW was men verre van tevreden. Zeker, het eten was uitstekend, en de show was alleszins de moeite waard. Maar daarmee zijn veeleisende journalisten vandaag de dag niet meer tevreden. Als je niets concreets te melden hebt, moet je het niet doen, zo luidt de eerste regel van iedere PR-cursus. Een zwaktebod derhalve van het Williams-team, dat er na maandenlang touwtrekken over de tweede rijder nog steeds niet in is geslaagd om een adequate oplossing te vinden. BMW-sportdirecteur Gerhard Berger probeerde zich er met een grapje uit te redden: "We passen de salami-tactiek toe: plakje voor plakje wordt het nieuws bekendgemaakt", aldus de Oostenrijker. Gatenkaas was een beter symbool geweest. Het is te hopen dat de samenwerking tussen de Britse renstal en de Duitse autofabrikant niet nu al ernstig is verstoord. Anders is de eerste slag bij voorbaat al gewonnen door aartsrivaal Mercedes.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet