GT

GT: Renger van der Zande ondanks pech tevreden met geboekte progressie in Honda NSX GT3 in Macau

171121 GT Zande 2
Renger van der Zande reed het weekeinde voor Honda in Macau

Renger van der Zande kwam het afgelopen weekeinde tijdens de FIA GT World Cup in Macau voor het eerst in actie met de Honda NSX GT3, ontwikkeld en ingezet door het Italiaanse JAS Motorsport. Het team had voor de GT-race in Macau gekozen om de kwaliteiten van de nieuwe auto te laten zien aan geïnteresseerde Europese en Aziatische teams, voordat de auto in 2018 officieel voor klantenteams op de markt komt. De belangstelling was groot, al kwam Van der Zande buiten zijn eigen schuld vanwege aanrijdingen in zowel de kwalificatie als de hoofdrace niet aan de finish. "In Macau heb je nu eenmaal ook een beetje geluk nodig, en dat had ik dit weekeinde duidelijk niet", lachte hij naderhand wat zuur.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Honda/David Noels, Balthasar Prenger, Rebocar

171121 GT Zande 1
De fraaie Honda NSX GT3 op het stratencircuit van Macau

Na een aantal jaren met Mercedes-AMG in Macau te hebben gereden, betekende de deelname met de Honda NSX GT3 voor Renger van der Zande dit jaar een nieuwe mogelijkheid. "Ik ben tenslotte niet met Mercedes getrouwd, ik ben geen fabrieksrijder", benadrukte hij. "Vandaar dat het wel goed is om ook een keer met een ander merk te rijden, bovendien doe je dan weer andere indrukken en ervaringen op, en daar word je als rijder alleen maar beter van." De NSX GT3 reed onder de merknaam Acura al het hele seizoen in de Verenigde Staten, zowel in de GTD-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship als in de Pirelli World Challenge, in die laatste categorie ondermeer ook met Peter Kox. Tijdens de Total 24 Hours of Spa, eind juli, vond de presentatie van de Europese versie onder de Honda-vlag plaats, ontwikkeld en gebouwd door het Italiaanse JAS Motorsport van Alessandro Mariani, dat dit jaar al een kwart eeuw met Honda samenwerkt. Via de Britse sportwagenjournalist Andrew Cotton kwam JAS in contact met Renger van der Zande en zo kwam het tot een samenwerking voor Macau. Voor Van der Zande dé gelegenheid om ook dit jaar weer te rijden op het stratencircuit, waar hij al vijf keer in de GT's en daarvoor twee keer in de Formule 3 racete.

171122 Zande Voetbal
Twee van de vier Nederlanders die  in Macau reden: Renger van der Zande (r.) en Nicky Catsburg

Het evenement begon voor Van der Zande al op woensdagmiddag, toen hij als lid van het GT-team bij een media-evenement in het plaatselijke sportstadion met een strak schot een bijdrage leverde aan de overwinning van de GT-rijders in een penalty-shoot-out tegen de concurrentie, bestaande uit teams namens respectievelijk de Formule 3, WTCC en de motorcoureurs. Bij de eerste training op het circuit, donderdagochtend, bleek dat er nog wel het nodige aan de Honda moest gebeuren: met 4,6 seconden achterstand eindigde Van der Zande in de achterhoede. "Die auto is veel te stijf", stelde hij vast. "We moeten de afstelling helemaal ombouwen." Op donderdagavond vond de presentatie van de Honda voor geïnteresseerden, inclusief media en teams, plaats in het Harbourview Hotel in Macau. Daar meldde Stefano Fini namens JAS Motorsport dat er al heel wat interesse van teams voor de nieuwe auto bestaat.

171122 Renger HVH
Honda-presentatie in het Harbourview Hotel in Macau

In de tweede vrije training op vrijdag, wist Van der Zande al twee seconden van zijn tijd van daags tevoren af te rijden, terwijl de snelste tijd in de sessie slechts vier tienden beter was dan een dag eerder. In de kwalificatie won hij nog eens bijna twee seconden, waarmee hij de Honda op de twaalfde startplaats voor de kwalificatierace op zaterdag zette. Die wedstrijd werd voor Van der Zande, net als voor 15 anderen, een kortstondig genoegen: hij raakte middenin de mêlee bij Police, waar de Honda zwaar beschadigd raakte. Daarmee werd Van der Zandes uitstekende start, waarmee hij gelijk doorschoof naar de achtste plaats, direct teniet gedaan.

171122 Renger schade
Flinke schade aan de Honda na de kettingbotsing bij Police

"Ik kwam aan bij Police en daar was plotseling de baan geblokkeerd, want daar stonden de auto's van Juncadella, Vanthoor en Müller", vertelde Van der Zande. "Ik kon nog redelijk remmen, maar ik klapte er ook in, en toen begon het pas echt, wat de ene na de andere auto raakte er achterop. Ik kreeg een heel harde klap toen Pommer, die net het gaatje wilde dichtrijden, bij mij achterin reed, ik heb zelden zo'n harde klap gehad. Natuurlijk wel weer typisch Macau, we stonden er op een gegeven moment met twaalf coureurs te kijken en erover te praten wat er nu weer allemaal gebeurd was, maar fraai was het natuurlijk niet. Voor mij helemaal niet, omdat de meeste van die auto's via mijn bedrijf Gullwing verzekerd waren... Maar ja, ook dat hoort erbij."

171122 Renger zwembad
Relaxen in het zwembad om wat te bekomen van de schrik

Terwijl Van der Zande in het prachtige zwembad van 'The Resort' van het Grand Lapa Hotel een beetje van de schrik bekwam, waren de monteurs van JAS Motorsport met vereende krachten bezig om de auto toch weer te herstellen voor de hoofdrace van zondag. Dat lukte, in de vroege uren van de zondagochtend was de auto weer hersteld. "Het chassis was stuk, dus daar moest een stukje afgezaagd en weer een nieuw stuk aangelast worden, en daarnaast ook heel veel onderdelen. Nou ja, gelukkig was ook die auto goed verzekerd", zei Van der Zande.

171121 Renger werken
De JAS-monteurs druk aan het werk om de auto te herstellen

Op zondag startte hij opnieuw goed, maar vond hij wederom de baan voor zich geblokkeerd, toen Müller tegen de Porsche van O'Young was opgereden. Van der Zande kon de aanrijding met Müllers Audi niet meer voorkomen, waarbij de radiateur van de Honda beschadigd raakte en de race voor hem ten einde was. "Jammer natuurlijk, want de auto was eigenlijk voor het eerst in het weekeinde echt competitief. Zeker in de snelle bochten ging hij heel goed, en bovendien liggen zulke condities met een opdrogende baan me wel. Ik pakte bij de start gelijk al een plek en kon in de race nog twee plaatsen pakken, maar toen was de baan voor me geblokkeerd en kon ik nergens meer heen. Ik heb wel veel bewondering voor wat de monteurs hebben gedaan om de auto weer op de baan te krijgen, die was echt prima. We kunnen dan ook trots zijn op de progressie die we hebben gemaakt!" Of er voor Van der Zande nog een vervolg komt aan zijn optreden met Honda, weet hij nog niet, maar met zijn deelname met het Cadillac-WTR-team in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap en de nodige wedstrijden met het Haribo-team in Europa heeft hij voor volgend jaar in ieder geval al een mooi basisprogramma. En we zien hem vast ook volgend jaar wel weer terug in Macau!

171122 Renger FvA
Renger van der Zande met zijn oom Rolf en zijn vroegere leermeester Frits van Amersfoort

171121 Renger Spark
Collectors' items: gesigneerde Van der Zande-helmen en -miniaturen van Spark

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet