GT

GT: Audi-rijder Robin Frijns maakt indruk met ijzersterk Macau-debuut

171120 Frijns 7
Robin Frijns was met de tweede plaats de beste GT-debutant in Macau

Daags na Tom Coronel in het FIA WTCC op zaterdag zorgde Robin Frijns met zijn tweede plaats in de zondagse hoofdrace van de FIA GT World Cup voor het tweede Nederlandse podiumsucces in Macau, terwijl later op de dag ook Van Amersfoort Racing in de sensationele Formule 3-race een podiumsucces te vieren had. Frijns, die voor de eerste keer in Macau in actie kwam, zorgde er met zijn tweede plaats voor dat de reeks van Audi-podiumsuccessen in de GT-race in Macau aanhoudt: sinds 2010 stond er in de voormalige Portugese kroonkolonie telkens tenminste één rijder van het merk met de vier ringen op het podium. Dat het ditmaal uitgerekend Frijns was, die bij zijn debuut op het lastige 'Circuito da Guia' de kastanjes uit het vuur haalde en tevens op zaterdag de snelste raceronde reed, toont eens te meer de klasse van onze Limburgse landgenoot aan.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bildagentur Kräling/Audi

"Ik ben niet zo van de simulatoren. Natuurlijk doe ik het wel eens, maar meer als een spelletje, als ontspanning. Er zijn mensen die er heilig in geloven, maar ik staar me er niet blind op. Weet je, je kunt heel veel tijd in zo'n simulator stoppen, maar dan kom je op zo'n circuit, en dan zijn sommige dingen in de realiteit toch weer anders. Ik stap liever gewoon in een auto, dan zie ik het wel." Robin Frijns is als altijd heel nuchter, ook als het om de voorbereiding op zijn eerste optreden in Macau gaat. Enkele weken geleden verbaasde de Limburger velen bij Audi Sport en het Phoenix-team met een spraakmakend optreden in de VLN-seizoensfinale op de Nürburgring, waar hij bij zijn eerste race in de 'Groene Hel' met een Phoenix-GT3-Audi gelijk op het podium eindigde en ook meteen maar even een ronde onder de acht minuten op de klokken wist te zetten, iets wat normaliter iets voor de echte Eifelspecialisten is. "Ja, toen werd ik op woensdag gebeld of ik dat weekeinde kon rijden. Ik had niks in mijn agenda staan, dus zei ik meteen 'ja'. De Nordschleife is wel heel gaaf", vond Frijns.

171120 Frijns 2
De niet te missen goudkleurige Audi R8 LMS, waarmee Frijns dit weekeinde reed

Ook bij het Audi Sport Team WRT weten ze al lang wat ze aan Frijns hebben. "Een groot talent met een enorme pure snelheid", aldus teambaas Vincent Vosse. Frijns won voor de Belgische renstal in 2015 de titel in de Blancpain GT Series en schreef dit jaar de Blancpain GT Series Sprint Cup op zijn naam. Ook in lange-afstandswedstrijden kan hij goed uit de voeten, zoals vorig jaar bleek met de overwinning tijdens de 12 Uur van Sepang. Bij Audi heeft men met Frijns een rijder met enorm potentieel in huis, die naadloos de leemte in de GT-gelederen kan opvullen die eind vorig jaar ontstond na het vertrek van Laurens Vanthoor naar Porsche en Edoardo Mortara naar Mercedes. "We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor volgend jaar en natuurlijk willen we voor Robin een goed programma samenstellen", zegt Chris Reinke, hoofd van Audi Sport Customer Racing.

171120 Frijns 1

In Macau liet Frijns in de vrije trainingen gelijk al zijn kwaliteiten zien door beide sessies als snelste Audi-rijder af te sluiten. In de kwalificatie echter speelde volgens Frijns een defect aan het ABS hem al op zijn tweede vliegende ronde parten, waardoor hij in de vangrails belandde en schade opliep. Achteraf was dat deels zijn geluk, want daardoor startte hij in de kwalificatierace in de achterhoede van het veld en bleef de schade voor hem in de massacrash in de openingsronde relatief beperkt. Hij behoorde dan ook tot de acht rijders die na de herstart de race konden hervatten en verschafte zich als vierde een goede uitgangspositie voor de hoofdwedstrijd. Daarin bleef hij uit de narigheid en eindigde achter winnaar Edoardo Mortara als tweede.

171120 Frijns 4
Frijns met Maro Engel achter zich: "Hij kan knipperen wat hij wil, hij komt er niet langs!"

"We hadden de set-up zo gekozen dat ik tegen het einde van de race het snelst zou zijn en zou kunnen aanvallen. Dat was inderdaad het geval. Als de wedstrijd nog één of twee ronden langer had geduurd, had ik kunnen winnen", wist Frijns naderhand. Dat bevestigde Edoardo Mortara, die toegaf dat de banden van zijn Mercedes in de slotfase van de race aan het eind van hun Latijn waren. Ondanks dat kenners Frijns' debuut in Macau als 'sensationeel' bestempelden, bleef de Audi-rijder zelf als altijd heel rustig onder al die loftuitingen: "Ik ben niet snel tevreden over mezelf of over het rijden, maar ik ben nu wel tevreden, ik heb een goed weekeinde gehad. Ik kwam hier niet naartoe met het idee dat ik kon winnen, maar na de goede tijden in de vrije trainingen werden de verwachtingen voor de kwalificatie ook hoger. Toen was het dus jammer dat ik vanwege dat ABS-probleem in de tweede ronde al de muur raakte. Maar goed, in de kwalificatierace werd ik vierde en nu in de hoofdrace dus als tweede op het podium. Achter me zat Engel de hele tijd met zijn koplampen te knipperen. Dat zag ik wel, maar ik dacht: 'Hij kan knipperen wat hij wil, dat heeft toch geen zin, want hij komt er toch niet langs'."

171120 Frijns 5
Met Robin Frijns stond er voor het achtste jaar op rij een Audi-rijder in Macau op het podium

Dat Frijns naar Macau terugkeert, staat voor hem al vast: "Ik kom hier zeker terug! Ik vond het weekeinde leuk, spannend en vol verrassingen. Het is een klassiek circuit, het is gevaarlijk en daar houd ik van. Het is motorsport, dat hoort erbij. Een foutje en je ligt eruit, zo moet het gewoon zijn!" Gevraagd naar zijn volgende race zegt Frijns: "Nog geen idee. Voorlopig staat er nog niks op het programma." Op 15 december viert Audi Sport Customer Racing de afsluiting van een zeer succesvol GT3-seizoen in het Duitse Neuburg. Wellicht dat daar wat meer duidelijkheid over de sportieve toekomst van onze landgenoot komt.

171120 Frijns 3

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet