GT

GT: Mercedes-AMG-rijder Edoardo Mortarta wint FIA GT World Cup met Nederlandse inbreng, Robin Frijns sterk tweede bij Macau-debuut

171119 GT Mortara De Wit
Blijdschap bij World Cup-winnaar Edoardo Mortara en zijn Nederlandse performance-engineer Pim de Wit

Voor de tweede keer na Maro Engel in 2015 won een Mercedes-AMG-rijder de FIA GT World Cup in Macau. In een afwisselende race profiteerde Edoardo Mortara, gisteren al winnaar van de kwalificatierace, optimaal van zijn goede uitgangspositie, leidde van start tot finish inclusief twee safety-car-fases en stelde zo de overwinning veilig. Het is een succes met Nederlands tintje, want HWA-technicus Pim de Wit is de performance-engineer op Mortara's auto. De Italiaan won voor de zesde keer in Macau: vier keer bij de GT's en twee keer in de F3. Achter Mortara hield Audi-rijder Robin Frijns op overtuigende wijze stand tegen de zware druk van Maro Engel en kwam daarmee als tweede over de eindstreep, een prima prestatie bij zijn debuut en een sterk herstel na zijn pech in de kwalificatie. Maro Engel eindigde na een fraaie inhaalrace vanaf de achtste startplaats als derde.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR

Op de na regen opdrogende baan starten de rijders achter de safety-car. Alle auto's staan op slicks, hoewel het bij de start weer een beetje miezert. Na twee ronden achter de safety-car wordt de race vrijgegeven. Mortara raakt op de gladde baan licht de vangrail bij het uitkomen van de eerste bocht, maar houdt zijn eerste plaats vast. Daarachter komt Marciello bij het aanremmen van Lisboa in botsing met de BMW van Farfus, die wijd gaat, waarop de Mercedes-rijder de tweede plek overneemt. Farfus glijdt tegen de bandenstapel, waardoor de achterkant van de Art Car beschadigd raakt. Wittmann raakt bij het aanremmen van de Melco-hairpin de achterkant van Van der Zande's Honda. Engel zet O'Young onder druk in de strijd om de zesde plaats. In de vierde ronde gaat Engel er bij het aanremmen van Fischerman's voorbij. Marciello rijdt aan het eind van de vierde ronde met kokende motor de pits in. Farfus is daarmee weer tweede, voor Frijns, Mostert, Engel en O'Young.

171119 GT Start

In de vijfde ronde passeert Juncadella bij het uitkomen van Fisherman Muller en is daarmee zevende. Engel maakt zienderogen terrein goed op Mostert en rijdt in de vijfde ronde drie seconden sneller dan de concurrentie. In de zesde ronde strandt Di Grassi tussen Teddy Yip en Paiol, waarop de wedstrijdleider de safety-car de baan op stuurt. De volgorde luidt: Mortara voor Farfus, Frijns, Mostert, Engel, O'Young, Juncadella, Müller, Van der Zande en Wittmann.

171119 GT Zande
Renger van der Zande na zijn voortijdige uitval met Stefano Fini van JAS Motorsport

Farfus krijgt een 'meatball'-vlag vanwege een losgeraakte achterklep van zijn BMW en is in de zevende ronde 'under investigation' omdat hij niet de pits is binnengekomen als reactie op de waarschuwing. Aan het eind van de achtste ronde komt Farfus de pits in. In de tiende ronde wordt de race weer vrijgegeven. Engel passeert bij het aanremmen van Lisboa aan de buitenkant Mostert en is daarmee derde. Bij San Francisco crasht Darryl O'Young, wat opnieuw tot een safety-car leidt. Juncadella en Van der Zade rijden de pits in. Vooraan luidt de volgorde: Mortara voor Frijs, Engel, Mostert, Wittmann, Farfus, Dumas en Yoshimoto. In de twaalfde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Farfus strijd met Wittmann om de vijfde plaats en gaat er voorbij in Maternity. Mostert verliest de controle en raakt de vangrail, maar kan verder rijden. Voor Nico Müller is de race ondertussen ten einde, hij parkeert zijn Audi in de pits. Engel zet Frijns zwaar onder druk in de strijd om de tweede plaats, waardoor Mortara kan uitlopen. Vervolgens rijdt de Italiaan zonder problemen de overwinning naar huis, voor Frijns, Engel, Farfus, Mostert, Wittmann, Dumas en Juncadella.

171119 GT Frijns
Robin Frijns kan tevreden zijn met een sterk Macau-debuut

"Dit is een grote genoegdoening na een heel moeilijk seizoen dat we samen in de DTM hebben beleefd", zei Edoardo Mortara, gevraagd naar de invloed van zijn Nederlandse technicus op dit succes. "Ik heb hem een stevige omarming gegeven na de race, dit succes doet ongelooflijk goed!" Robin Frijns werd door FIA GT-media delegate John Smailes betiteld als 'a debut sensation'. Hij schatte in: "De race had misschien één of twee ronden langer moeten duren, dan had ik een kans gehad. We hadden de strategie zo bepaald dat ik aan het eind van de race zou kunnen aanvallen en dat lukte ook goed, maar de twee safety-car-fases hielpen me niet. Natuurlijk wil ik altijd winnen, maar de tweede plaats bij mijn debuut in Macau is zeker niet verkeerd." Renger van der Zande verklaarde zijn voortijdige uitval: "Voor me waren Nico Müller en Darryl O'Young met elkaar in gevecht, waarbij Müller tegen de Porsche van O'Young aan reed. Daardoor raakte de baan weer geblokkeerd, ik kon geen kant uit en reed tegen de auto van Müller op. Daardoor raakte bij mij de radiateur beschadigd en kon ik niet meer verder rijden."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet