GT

GT: Massacrash in FIA GT-kwalificatierace, Mortara wint

171118 FIA GT Crash
'Session stopped' lag voor de hand na deze chaos

'Never a dull moment' in Macau, en de kwalificatierace voor de FIA GT World Cup van vandaag maakte dat eens te meer waar. Na massacrash in de eerste ronde, veroorzaakt door Mercedes-rijder Dani Juncadella die met een beschadigde wielophanging strandde, waarna Porsche-rijder Laurens Vanthoor hem niet meer kon ontwijken, werd het veld meer dan gehalveerd. Uiteindelijk waren er nog slechts acht auto's voor de herstart, waarbij Maro Engel, die op het moment van de onderbreking aan de leiding reed, vanuit de pits niet wegkwam en achteraan het veld aansloot. De overwinning ging naar Mercedes-AMG-rijder Edoardo Mortara, voor Augusto Farfus in de BMW Art Car en Raffaele Marciello, eveneens in een Mercedes-AMG GT3. Robin Frijns, die na zijn pech in de kwalificatie van gisteren van achteren startte, hield zijn Audi heel en werd vierde. Renger van der Zande was met zijn Honda een van de vele rijders in de massacrash en raakte zelfs even buiten bewustzijn, maar maakt het inmiddels weer goed. Uiteraard was ook voor hem de race ten einde.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR

171118 GT Start
Hier gaat het nog goed, even later raakt Juncadella in de groen/zilvergrijze Mercedes de vangrail

Voorafgaand aan de race was de GT-commissie van de FIA actief en voerde de nodige aanpassingen aan de 'balance of performance' door. De Mercedes-AMG GT3's, die in de kwalificatie de eerste vier plaatsen bezetten, kregen er elk 30 kg bij en zelfs Renger van der Zande's Honda moest om vrij onverklaarbare redenen vijf kilo zwaarder worden. Bij de start van de race kwam pole-sitter Edoardo Mortara niet optimaal weg en viel terug naar de derde plaats achter Juncadella en Engel. Juncadella raakte in de eerste bocht de vangrail met de rechter zijkant van zijn auto. Engel nam vervolgens bij het aanremmen van Lisboa de leiding, terwijl Juncadella terugviel en een halve ronde later bij Police met een gebroken ophanging tot stilstand kwam. De volgorde luidde op dat moment Engel voor Mortara, Marciello en Farfus. Dat waren ook de rijders die er nog zonder schade doorheen kwamen. Laurens Vanthoor kon in zijn Porsche de aanrijding met de gestrande Mercedes van Juncadella niet meer vermijden en zo was het slechts een kwestie van seconden voordat het hele stadsverkeer op een van de krapste passages van het circuit als een harmonica in elkaar schoof.



Daarmee werden twaalf van de 20 gestarte auto's geëlimineerd, alleen Engel, Mortara, Farfus, Marciello, O'Young, Mostert en Yoshimoto waren er nog bij. Maar daarmee was de tragedie nog niet ten einde, want terwijl het geminimaliseerde veld de pitstraat verliet voor de herstart achter de safety-car, sloeg de Mercedes van Maro Engel niet aan vanwege een probleem met de accu. Bij het begin van de vierde ronde werd de race vrijgegeven. Mortara leidt voor Farfus, Marciello, Frijns, O'Young, Mostert, Yoshimoto en Engel, die met een ronde achterstand achteraan het veld is aangesloten. In de vijfde ronde passeert Mostert O'Young en verovert zo de vijfde plaats. Voor de rest gebeurt er weinig: begrijpelijkerwijs nemen de rijders geen risico meer en rijden in de genoemde volgorde over de eindstreep.

171118 FIA GT Mortara
Winst in de kwalificatierace voor Edoardo Mortara
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet