GT

GT: Massacrash in FIA GT-kwalificatierace, Mortara wint

171118 FIA GT Crash
'Session stopped' lag voor de hand na deze chaos

'Never a dull moment' in Macau, en de kwalificatierace voor de FIA GT World Cup van vandaag maakte dat eens te meer waar. Na massacrash in de eerste ronde, veroorzaakt door Mercedes-rijder Dani Juncadella die met een beschadigde wielophanging strandde, waarna Porsche-rijder Laurens Vanthoor hem niet meer kon ontwijken, werd het veld meer dan gehalveerd. Uiteindelijk waren er nog slechts acht auto's voor de herstart, waarbij Maro Engel, die op het moment van de onderbreking aan de leiding reed, vanuit de pits niet wegkwam en achteraan het veld aansloot. De overwinning ging naar Mercedes-AMG-rijder Edoardo Mortara, voor Augusto Farfus in de BMW Art Car en Raffaele Marciello, eveneens in een Mercedes-AMG GT3. Robin Frijns, die na zijn pech in de kwalificatie van gisteren van achteren startte, hield zijn Audi heel en werd vierde. Renger van der Zande was met zijn Honda een van de vele rijders in de massacrash en raakte zelfs even buiten bewustzijn, maar maakt het inmiddels weer goed. Uiteraard was ook voor hem de race ten einde.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR

171118 GT Start
Hier gaat het nog goed, even later raakt Juncadella in de groen/zilvergrijze Mercedes de vangrail

Voorafgaand aan de race was de GT-commissie van de FIA actief en voerde de nodige aanpassingen aan de 'balance of performance' door. De Mercedes-AMG GT3's, die in de kwalificatie de eerste vier plaatsen bezetten, kregen er elk 30 kg bij en zelfs Renger van der Zande's Honda moest om vrij onverklaarbare redenen vijf kilo zwaarder worden. Bij de start van de race kwam pole-sitter Edoardo Mortara niet optimaal weg en viel terug naar de derde plaats achter Juncadella en Engel. Juncadella raakte in de eerste bocht de vangrail met de rechter zijkant van zijn auto. Engel nam vervolgens bij het aanremmen van Lisboa de leiding, terwijl Juncadella terugviel en een halve ronde later bij Police met een gebroken ophanging tot stilstand kwam. De volgorde luidde op dat moment Engel voor Mortara, Marciello en Farfus. Dat waren ook de rijders die er nog zonder schade doorheen kwamen. Laurens Vanthoor kon in zijn Porsche de aanrijding met de gestrande Mercedes van Juncadella niet meer vermijden en zo was het slechts een kwestie van seconden voordat het hele stadsverkeer op een van de krapste passages van het circuit als een harmonica in elkaar schoof.



Daarmee werden twaalf van de 20 gestarte auto's geëlimineerd, alleen Engel, Mortara, Farfus, Marciello, O'Young, Mostert en Yoshimoto waren er nog bij. Maar daarmee was de tragedie nog niet ten einde, want terwijl het geminimaliseerde veld de pitstraat verliet voor de herstart achter de safety-car, sloeg de Mercedes van Maro Engel niet aan vanwege een probleem met de accu. Bij het begin van de vierde ronde werd de race vrijgegeven. Mortara leidt voor Farfus, Marciello, Frijns, O'Young, Mostert, Yoshimoto en Engel, die met een ronde achterstand achteraan het veld is aangesloten. In de vijfde ronde passeert Mostert O'Young en verovert zo de vijfde plaats. Voor de rest gebeurt er weinig: begrijpelijkerwijs nemen de rijders geen risico meer en rijden in de genoemde volgorde over de eindstreep.

171118 FIA GT Mortara
Winst in de kwalificatierace voor Edoardo Mortara

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2017 08:28

    Er word al jaren geklaagd over de budgetten van de GT3, die de pan uitrijzen. Waarom naar Macau? Er komt geen auto zonder schade terug. Race gaat nergens over. Inhalen is onmogelijk.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 18 november 2017 09:00

    Helemaal mee eens. Los daarvan, die Frijns weer! Die komt gewoon in het rijtje Bleekemolen en Lammers.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2017 09:46

    Betere beelden hier https://www.youtube.com/watch?v=DY7vA_OuF2o

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2017 12:16

    Er wordt al jaren geracet met GTs in de straten van Macau. Echter met de komst van meer en meer pro rijders in de laatste jaren zijn het aantal crashes fors gestegen. Van de afgelopen vier edities zijn de meeste crashes veroorzaakt door pro rijders. Verder was deze crash zeer onnodig, de fia had of die bocht langzamer moeten creëren, of daar de bandenstapel weg moeten halen (dan had de Mercedes doorgegleden ipv dat deze direct stil stond, vervolgens is er een uitloop in de volgende bocht, waar hij de auto had kunnen parkeren). Er was al mogelijk sprake van dat de Fia GT World Cup ergens anders zou gaan plaats vinden, voor de Pro-Am dan, maar dat lijkt mij nu ook wel te gebeuren voor de 'pro' rijders, vooral omdat de FIA het veilig rijden wil promoten. De vraag is waar dan? In dat geval zie ik wel een kans voor Zandvoort met een soort masters evenement, alhoewel de temperaturen e.d. er voor zorgen dat er mogelijk niet veel bezoekers zullen komen.

    • 0
    • 0
     
    sven2199 18 november 2017 12:47

    Waarom kiest Audi niet voor Frijns i.p.v. Abt in Formule E? Is dat echt alleen maar belangen?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 18 november 2017 15:42

    Sven, wat denk je, als Audi de startplaatsen in Formule E moest kopen van het Abt-team, dat ook het team gaat runnen? Dan was het voor vader Abt natuurlijk een koud kunstje om zoonlief in de contractbesprekingen mee te nemen.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 18 november 2017 15:42

    Sven, wat denk je, als Audi de startplaatsen in Formule E moest kopen van het Abt-team, dat ook het team gaat runnen? Dan was het voor vader Abt natuurlijk een koud kunstje om zoonlief in de contractbesprekingen mee te nemen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet