GT

GT: Mercedes-AMG domineert kwalificatie FIA GT World Cup Macau

171117 FIA GT Worldcup kwali Mortara
Edoardo Mortara, pole-sitter voor de kwalificatierace van de FIA GT World Cup

Mercedes-AMG-rijders bezetten de eerste vier plaatsen op de grid voor de kwalificatierace voor de FIA GT World Cup op het stratencircuit van Macau. Edoardo Mortara voerde met een tijd van 2:17,565 minuten de ranglijst aan, gevolgd door zijn merkgenoten Daniel Juncadella, Maro Engel en Raffaele Marciello. Beste niet-Mercedes-rijder was Audi-coureur Nico Müller op de vijfde plaats, voor Augusto Farfus met de koolstofvezel-zwarte BMW Art Car. Voor de Nederlanders verliep de kwalificatie verre van optimaal: Robin Frijns reed schade vanwege een niet-werkend ABS en kwam na reparatie niet verder dan de 17e plaats. Renger van der Zande maakte in ieder geval ten opzichte van de vrije trainingen een flinke stap vooruit, maar de nieuwe Honda NSX GT3 kan het tempo vooraan het veld niet bijhouden. Daarmee eindigde onze langenoot op de twaalfde plaats.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Annette Laqua, PR

171117 FIA kwali Frijns
Robin Frijns was de snelste in de vrije training

Met de snelste tijd in de vrije training van vanmorgen liet Robin Frijns zien dat hij bij zijn eerste optreden in Macau snel zijn weg wist te vinden. Ook gisteren was hij als vijfde al de best geklasseerde Audi-rijder in de vrije training. "Het is wel een apart baantje, zoiets ligt me wel. Fouten worden meteen afgestraft", zei hij na zijn eerste ervaringen. Ook in de kwalificatie, die na de diverse rode vlaggen in WTCC en F3 ruim een halfuur later begon dan gepland, leek Frijns op weg naar een goede klassering. Met zijn eerste vliegende ronde stond hij bovenaan de ranglijst, maar op zijn volgende ronde weigerde het ABS van zijn auto dienst en raakte hij met de linker zijkant van de auto de muur. "Ik kwam bij Fisherman's Bend, remde, en de voorwielen blokkeerden, waardoor ik rechtdoor schoot."

171117 GT kwali Zande
Renger van der Zande in actie met de Honda NSX GT3

Vooraan bepaalden de Mercedes-AMG's het tempo. Edoardo Mortara was met zijn tijd van 2:17,565 minuten bijna drie tienden sneller dan de gezamenlijke concurrentie. De dominantie van de Mercedes-AMG GT3's is zeker ook deels terug te voeren op de gewijzigde Balance of Performance (in Macau wordt er volgens FIA-BOP en niet volgens SRO-BOP gereden), waarmee de Mercedes weliswaar 25 kilogram extra gewicht mee aan boord kreeg, maar ook een 1,5 millimeter grotere restrictor voor de luchtinlaat, wat tot meer vermogen leidde. Dat de Mercedessen de eerste vier plaatsen bezetten, was iets wat de meeste concurrenten van tevoren al min of meer inschatten. Het verschil met de snelste Audi, die van Nico Müller, is echter niet dramatisch, terwijl ook de BMW's van Augusto Farfus en Tom Blomqvist niet al teveel achterstand hebben. Porsche-rijder Laurens Vanthoor reed de negende tijd, maar raakte op zijn laatste ronde in Fisherman's Bend de banden.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet