Algemeen

Dragracing: Still going strong

De affaire Drachten is nog altijd niet opgelost. Ondanks het daarmee ontbreken van een concreet vooruitzicht op een baan (en dus races) gaat de Nederlandse dragrace-gemeenschap niet bij de pakken neerzitten. Alternatieve banen en een clubkampioenschap op buitenlandse circuits passeren de revue terwijl ook alweer in nieuw materiaal wordt geïnvesteerd.

Dragracers geven niet zo gauw op. Anders investeer je ook geen bakken met geld en zeeën van tijd om letterlijk ‘zo kort mogelijk’ te kunnen rijden. In de affaire Drachten blijft de Gemeente Smallingerland volharden in ‘draaien’ en twijfelachtig handelen. Eerst was er natuurlijk de al snel met een juridisch rapport weerlegde beschuldiging dat de vervuiling van de startbaan aan de dragracers te wijten was, gevolgd door de onnodige en desastreuze schoonmaakactie. Een net zo ‘fraaie’ actie was vervolgens het eerst ‘niet kunnen’ en vervolgens toch op de NOTAM-lijst plaatsen van het vliegveld . Zwijgen doen we dan nog maar over de actie om OSL de baan twee dagen voor een evenement te laten schoonmaken onder dwang van het intrekken van de vergunning.

Waarom niet
Inmiddels is door Dragrace Vereniging Explosion een volledig uitgewerkt plan ingediend om naast de startbaan een dragstrip aan te leggen. Hierbij wordt ook de vliegstrip weer in zijn oude glorie hersteld. De enige actie die van de Gemeente gevraagd wordt is een vergunning om de komende jaren diverse dragrace-evenementen te mogen organiseren. Een schot voor open doel voor de Gemeente zou je zeggen, een eigen fout wordt door anderen opgelost. Ook nu blinkt de Gemeente echter uit in discutabel handelen. Afgelopen juli werd nog beweerd dat men het dragracen absoluut niet kwijt wilde en de club zelfs een vijfjarig contract zou aanbieden. Nu wenst men alleen over de plannen te praten als eerst de door Explosion ingediende claim voor de gemaakte kosten van de Dutch Finals van tafel gaat. Het gaat zelfs zover dat de volledig los van Explosion staande OSL-racers mondeling te verstaan werd gegeven dat ook zij in 2007 niet meer aan bod komen als Explosion bij zijn claim blijft.

Vragen
De meeste politieke partijen in de Gemeente hebben de plannen van Explosion echter wel met open armen ontvangen en reeds hun verbazing uitgesproken over het handelen van B&W. Ook de ondernemers van de Friese plaats hebben zich voor het dragracen uitgesproken. Het is nu wachten op het moment dat de kwestie in de gemeenteraad aan de orde gesteld wordt. Hopelijk komt dan de onderste steen boven, wordt de werkelijke reden van de opstelling van B&W duidelijk en worden de betrokkenen ter verantwoording geroepen.

Alternatieven
De kans dat er echter dit jaar in Drachten gereden kan worden, alle Nederlandse procedures kennende, is natuurlijk niet groot. Om de Nederlandse dragracers toch de mogelijkheid te bieden in actie te komen is nu door Explosion een alternatieve kalender in ontwikkeling. Voor de lagere klassen is de club in gesprek met een aantal locaties in Nederland. De hogere klassen kunnen voor het clubkampioenschap op buitenlandse banen als Vandel (Denemarken), Luckau (Duitsland) en wellicht Santa Pod aantreden. Daarnaast wordt er ook door OSL hard gewerkt aan alternatieve banen en kalenders.

Vertrouwen
Ook de rijders blijven optimistisch. Uiteraard zijn er die langs de zijlijn het hards roepen dat ‘niets deugt’ en ‘er niets gedaan wordt’. De zwijgende meerderheid ziet echter dat de toekomstplannen en officieel te bewandelen paden meer tijd vergen. Diverse rijders oriënteren zich momenteel op een beperkt buitenlands programma. Ook wordt er alweer geïnvesteerd in nieuw materiaal. Zo heeft Ful Lievaart, de afgelopen jaren frontrunner in de klasse Super Street Cars, zijn vertrouwde Chevrolet Bel Air verkocht. De motor is echter in Naaldwijk achtergebleven en komt nu in een Chevrolet Nova. Deze auto was tot voor kort in handen van Eric Pellegrom. Met de sterke motor in de veel lichtere Nova moet Lievaart tot aanzienlijk snellere tijden kunnen komen, goed genoeg voor de overstap naar de Super Gas-klasse. Pellegrom op zijn beurt heeft beslag weten te leggen op de Chevrolet Bel Air waarmee de Zwitser Peter Wacker enige jaren geleden de Pro Modified-klasse onveilig maakte. Na zijn Pro Mod-tijd ging de auto over in handen van de Engelsman Dave Hughes die de auto nu dus (zonder motor) heeft overgedaan aan Pellegrom. Tot wat voor tijden de Bel Air met Pellegroms eigen motor in het vooronder in staat is moet nog worden afgewacht, maar lage 9-seconden-runs moeten wel tot de mogelijkheden behoren.

tekst: Remco Scheelings
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet