Formido Swift Cup

Swift Cup: gemengde gevoelens na eerste raceoptreden

 wek_0701_suzuki
Henk Thuis en Donald Molenaar gebruikten de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort om de Cup-auto voor de Suzuki Swift Cup onder raceomstandigheden te testen. Thuis, met zijn bedrijf Intrax verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de auto, was na twee uur laaiend enthousiast. Een uur later moest Molenaar echter voortijdig de strijd staken met mechanische problemen.


Tekst: Roy van der Laan

Na drie van de vier uur racen was het ‘einde verhaal’ voor de Suzuki Swift in Cup-trim. Tot die tijd ging het goed, vond Henk Thuis. “Ik hou enkele BMW Compacts bij”, constateerde hij halverwege de race op het koude en natte Circuit Park Zandvoort. De snelste raceronde van de Suzuki op het spekgladde circuit was 2:17 en dat belooft veel goeds voor de rondetijden op een droge baan. “Ik had niet verwacht dat de auto onder deze condities zo hard zou gaan”, aldus Thuis. “Ik kan bij 90 meter remmen voor de Tarzanbocht. Verder gedraagt de auto zich vergevingsgezind.”
Intrax begint morgen (maandag) met de productie van de Cup-auto’s. Deze auto’s worden nog iets sneller dan de auto waarmee Thuis en Molenaar in actie kwamen. “De definitieve Cup-auto wordt 45 kilo lichter dan deze auto doordat we de airco en de kachel verwijderen”, aldus de tuner. Problemen met beslagen ruiten worden voorkomen door een elektrisch verwarmde voorruit te monteren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet