DTM

DTM: Japanse fans maken in Motegi kennis met de DTM

171111 Motegi DTM Autos
DTM-auto's van BMW, Audi en Mercedes-AMG in Motegi

Na het gastoptreden van de Japanse Super GT-serie tijdens de seizoensfinale van de DTM, vorige maand op het circuit van Hockenheim, volgt dit weekeinde het tegenbezoek van de Duitse serie bij de Japanse Super GT-seizoensfinale op het circuit van Motegi. Audi, BMW en Mercedes-AMG hebben alledrie een DTM-auto afgevaardigd, respectievelijk bestuurd door Loïc Duval, Augusto Farfus en Maro Engel. De Japanse fans kunnen dit weekeinde kennismaken met de filosofie van de DTM. Zoals bekend is het de bedoeling om binnen enkele jaren de reglementen van beide series volledig gelijk te schakelen, zodat met dezelfde auto's in beide kampioenschappen kan worden geracet. Dat voornemen bekrachtigden de verantwoordelijken van de beide serie-organisaties, Masaaki Bandoh namens de Japanse GT-Association en Gerhard Berger namens de DTM-organistie ITR, vanmorgen weer eens tijdens een gemeenschappelijke persconferentie.

Tekst: René de Boer (vanuit Motegi, Twitter: @renedebier)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

171111 Motegi Fans
Fans kunnen de DTM-auto's van nabij bewonderen en fotograferen

Na afloop van de anderhalf uur durende vrije training van de Super GT-serie op het circuit van Motegi kwamen drie DTM-auto's van Audi, BMW en Mercedes-AMG en drie Super GT-auto's uit de GT500-klasse van Nissan, Lexus en Honda in actie tijdens een gezamenlijke demonstratie. De Nissan en de Lexus, met respectievelijk Ronnie Quintarelli en Heikki Kovalainen aan het stuur, waren vorige maand ook in Hockenheim al te zien. Honda ontbrak daar echter om logistieke redenen, maar was nu uiteraard wel van de partij met een NSX. Het was een mooi spektakel om te zien, al is het inmiddels een publiek geheim dat de Super GT's vanwege zo'n 100 pk meer vermogen en aanmerkelijk betere banden beduidend sneller zijn dan de DTM-auto's in hun huidige configuratie.

171111 Motegi Persconferentie
Serie-organisatoren Masaaki Bandho (r.) en Gerhard Berger (midden, met tolk)

Daar moet echter binnen afzienbare tijd verandering in komen, zo benadrukten serie-organisatoren Bandoh en Berger tijdens de persconferentie. "Het doel is dat fabrikanten met dezelfde auto's in Japan en in Europa kunnen rijden, zonder voor elk van de series extra geld voor ontwikkeling uit te hoeven geven", stelde Berger. "Daarbij moet echter wel worden bedacht, dat wij als organisatoren alleen maar het podium ter beschikking kunnen stellen. Het is uiteindelijk aan de fabrikanten om te beslissen of ze van de geboden mogelijkheden gebruik willen maken of niet. Maar natuurlijk hoop ik erop dat we op een dag Audi, BMW, Honda, Mercedes, Nissan en Toyota gezamenlijk aan de start zien."

171111 Motegi Auer
Ook Lucas Auer, met Mercedes-merkgenoot Maro Engel naast zich, kwam naar Japan

Berger, die samen met zijn neef, Mercedes-AMG-coureur Lucas Auer, naar Japan reisde, verklaarde voorts hoe graag hij in Japan is. "In mijn tijd als rijder kwam ik hier altijd al graag. De fans hier zijn zeer enthousiast en ik heb heel goede herinneringen aan mijn races hier. Natuurlijk heb ik ook in mijn tijd met Honda heel goed en intensief met Japanse ingenieurs en technici samengewerkt. Daaraan heb ik mooie herinneringen." Voor Berger was het dan ook een speciale verrassing dat zijn Honda-engineer Tanabe uit de Formule 1-tijd de reis naar Motegi had gemaakt om de oud-coureur te ontmoeten.

171111 Motegi Engineer
Gerhard Berger met zijn vroegere Honda-F1-engineer Tanabe

171111 Motegi cadeau
Geschenk voor GTA-topman Bandoh na afloop van de persconferentie

171111 Motegi Media
Ook de Japanse autosportmedia berichten uitgebreid over de geplande samenwerking tussen DTM en Super GT

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2017 20:56

    En de DTM maakt kennis met lege tribunes

    • 1
    • 0
     
    Dirk 12 november 2017 08:32

    Ik meende da tsuper gttribunesaardig gevuld waren

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 12 november 2017 08:49

    Gisteren 19.500, vandaag 36.000. Er zou plaats geweest zijn voor meer, maar de organisatie houdt het toegelaten aantal bezoekers op Motegi beperkt vanwege de slechts in beperkte mate beschikbare parkeerruimte.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet