Formule 1

Formule 1: Haalbaarheidsstudie toont aan dat Grand Prix van Zandvoort in theorie mogelijk is

drukte

Tijdens een goed bezochte persconferentie hebben Circuit Zandvoort en de Gemeente Zandvoort de resultaten van de door onderzoeksbureau Decisio uitgevoerde haalbaarheidsstudie gepresenteerd. Kort door de bocht: Formule 1 op Circuit Zandvoort is mogelijk, er zijn geen onoverkomelijke knelpunten. De realiteit is echter wel dat er een aantal flinke stappen moeten worden gezet, maar dat was eigenlijk vooraf al duidelijk. Zoals circuiteigenaar Bernhard van Oranje terecht stelt: "Het is een breed gedragen droom, dus als alle betrokken partijen hun uiterste best doet moeten we de enorme schare enthousiaste fans van Max Verstappen op Zandvoort een Dutch Grand Prix kunnen geven."


Tekst: Marco Antheunisse / PR
Foto's: Gerrie Hoekstra

drie-heren


Voor vele camera's en schrijvende pers vertelden Bernhard van Oranje, Zandvoortse wethouder Gerard Kuipers en Menno de Pater van Decisio duidelijk vol vuur over de uitslag van het haalbaarheidsonderzoek naar Formule 1 op Circuit Zandvoort. Alle belangrijke media, zoals Telegraaf, Algemeen Dagblad, NRC en vele andere titels, waren naar Circuit Zandvoort gekomen om de verlossende woorden te horen. Aangezien de persconferentie een uur zou gaan duren was vooraf al duidelijk dat "Nee, het is niet haalbaar" niet de boodschap zou zijn.

De studie richtte zich op haalbaarheid op technisch, organisatorisch en logistiek gebied. Op geen enkel punt werden onoverkomelijke problemen vastgesteld, waardoor de haalbaarheidsstudie groene lichten geeft om een volgende stap te zetten.

bernhard

Bernhard van Oranje: "Toen wij twee jaar geleden het circuit kochten hadden we nog niet helemaal in de gaten hoe uniek deze baan is. Er is in de wereld geen circuit dat zo dicht bij een luchthaven, de zee, duinen en grote steden ligt. Met een treinstation op loopafstand, voldoende parkeergelegenheid in de wijde omgeving, ontzettend veel slaapplekken en natuurlijk ontelbaar veel autosportliefhebbers. Tel daarbij op dat coureurs ontzettend graag op Circuit Zandvoort racen, het circuit nog steeds wereldwijd bekend is terwijl de laatste Grand Prix 30 jaar geleden was en je beseft hoe mooi het zou zijn als die tijden weer herleven."

kuiper

Ook wethouder Kuipers is verheugd met de uitslag van de studie: "Toen wij als gemeente Zandvoort een project opstartten om de haalbaarheid van een Zandvoortse Grand Prix was ik enthousiast, maar deze uitslag zorgt er voor dat we met nog meer energie verder willen werken aan onze plannen. Toen wij in de nationale politiek steun vroegen voor Formule 1 in Nederland werd ons door minister Schippers gezegd om eerst maar eens ons huiswerk te doen. Die stap is nu gezet en met deze positieve uitslag kunnen we nu in de breedte verder."

Op Circuit Zandvoort zal er veel werk verzet moeten worden, want de eisen van Liberty Media op gebied van aanpassingen aan de pits, baan en de track zelf zullen ingrijpend zijn. Bernhard van Oranje heeft gesproken met Ross Brawn en Charly Whiting. Deze laatste heeft tijdens het DTM-weekend eerder dit jaar over het circuit gereden en beide waren positief over Circuit Zandvoort, maar hoe de F1-organisatie staat ten opzichte van een Dutch Grand Prix is nog niet onderzocht en besproken.

Uiteraard moest eerst de haalbaarheid vanuit Nederland zelf onderzocht worden, maar met het resultaat van de studie kunnen nu vervolgstappen gezet worden. De eerste stap zal zijn om te bekijken of er voldoende financiële middelen kunnen worden verzameld om de benodigde investeringen te doen. Daarbij wordt naast natuurlijk grote bedrijven ook gekeken naar de overheid, want een Nederlandse Grand Prix is niet alleen belangrijk voor Zandvoort, ook Nederland zal profijt hebben van een wereldwijd kijkerspubliek van 250 miljoen mensen.

Een timing voor een Dutch Grand Prix op Zandvoort valt niet te geven, vertelt Bernhard van Oranje: "De aanpassingen aan het circuit zijn te overzien, dat zou in een jaar voltooid kunnen worden. Maar de invulling van de benodigde financiën zijn niet in tijd te plannen, dus we moeten hard aan het werk en zien om dit zo snel als we kunnen in gang te gaan zetten."

Wordt dus vervolgd!

Tekst persbericht Circuit Zandvoort en de gemeente Zandvoort:
Onderzoek, uitgevoerd door economisch onderzoeks- en adviesbureau Decisio, wijst uit dat een terugkomst van de Formule 1 naar Zandvoort een reële mogelijkheid is. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Circuit Zandvoort en de gemeente Zandvoort, kijkt naar de haalbaarheid en economische impact van de Formule 1 in Zandvoort. Het onderzoek toont aan dat de terugkeer van de Formule 1 naar het Circuit van Zandvoort een realistisch scenario is. Er zijn geen onoverkomelijke technische, organisatorische of logistieke knelpunten.

De te verwachten economische impact van de Dutch Grand Prix in Zandvoort is aanzienlijk. Het onderzoek stelt dat een Formule 1 race Zandvoort jaarlijks € 32 miljoen, de regio € 53 miljoen en Nederland € 57 miljoen oplevert. Dit staat los van de positieve exposure voor Nederland met kijkersaantallen voor de Dutch Grand Prix van 250 miljoen mensen wereldwijd. Daarnaast trekt een F1 weekend 250.000 bezoekers.

Om de Grade 1 licentie van de FIA te verkrijgen zal een eenmalige investering in het Circuit van minimaal € 10 miljoen nodig zijn. Daarnaast vraagt de Formula One Group een gemiddelde fee van € 20 miljoen. Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit: "Wij zijn erg verheugd met de resultaten van de haalbaarheidsstudie. Hieruit blijkt dat onze droom om ooit de F1 naar Zandvoort te halen werkelijkheid kan worden. Ik hoop dat de politiek en het bedrijfsleven zich bereid tonen om samen met ons de volgende stap te zetten. Want wat zou er mooier zijn dan Max te zien schitteren op 'zijn' thuiscircuit?"
Wethouder Gerard Kuipers van de gemeente Zandvoort: "Het onderzoek laat zien dat er een stevig fundament bestaat voor de terugkeer van de F1 in Zandvoort. Het verlangen naar de terugkeer van de Dutch Grand Prix in Zandvoort werd gevoed door de ongekende successen van Max Verstappen en de geweldige daaropvolgende opleving van de Formule 1 in Nederland. Zandvoort heeft een roemrijke Formule 1 geschiedenis, wij gaan aan de slag om de Grand Prix terug te halen naar Zandvoort."

Reacties

    • 4
    • 0
     
    sven2199 10 november 2017 16:35

    Ze zijn nu druk bezig om de Formule 1 naar Zandvoort te halen en daar ben ik erg blij mee. Maar zijn ze ook bezig met andere evenementen (terug) te halen zoals ELMS en 24H series

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2017 16:42

    Mooi nieuws! Als Formule 1 terug komt moet het wel op Zandvoort zijn!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2017 17:00

    als ze het circuit maar een beetje in takt laten en het geen Tilke baan wordt

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2017 19:20

    Eerst maar fatsoenlijke tribunes om het hele circuit !

    • 7
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2017 19:56

    Het autosport nieuws van vrijdag 10 november waar een onderzoeksbureau meer dan een jaar mee bezig was. Maar staat er iets nieuws in te lezen ? Nee natuurlijk... Dat de gemeente Haarlem en Bloemendaal niet genoemd worden is al bijzonder vreemd en dat het klauwen met geld gaat kosten is ook geen nieuws. Dat de formule 1 een straten race in Rotterdam gaat houden lijkt mij nog altijd veel waarschijnlijker. Zandvoort is en blijft een ouderwetse rommel waar behalve de DTM echt niemand meer wil racen. Dus zolang GP Elite en Bleekemolen hier nog weekelijks hun rondjes draaien met de wat beter gestelde Nederlander maak ik me nog niet zo druk om die Dutch GP. Fijne avond allemaal...

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2017 20:24

    Het belangrijkste is de eensgezindheid van de "stakeholders". Dat is mooi en verdienste van Bernhard. Het plan zelf is niet uitvoerbaar en naar mijn idee komt er nooit meer een Grand Prix formule 1. Het bewijs wordt echter pas over 3 tot 5 jaar geleverd. Het zou fantastische zijn maar het kan gewoon niet. En echt niet door de toegangswegen e.d.

    • 4
    • 1
     
    Dirk 10 november 2017 20:24

    Ben benieuwd wat ze met de toegangswegen naar het circuit gaan doen. Maar naar mijn idee gaat CPZ sinds de komst van Bernard steeds meer voor het grote geld en de glamour. Laten we ook denken aan de nationale autosport, die is volledig ontspoort .

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2017 21:09

    De toegangswegen naar Zandvoort kan je simpelweg niet veranderen. Bij de verstappendagen afgelopen zomer kwamen vele tienduizenden mensen en een verkeers gaos bleef uit. Bij de formule 1 op spa afgelopen jaar stonden de mensen tot midden in de nacht in de file en daar wordt toch ook volgend gewoon weer gereden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2017 00:14

    Wat ik helaas nog niet heb gezien is het onderliggende rapport. Ben vooral benieuwd naar de onderliggende kosten en de inschattingen hiervan. Helaas al de nodige onderzoeken gezien en dat pakte bijna altijd minder rooskleurig uit. Zeker als er geld van de overheid wordt gevraagd. F1 is een commercieel spel en daar zo toch niet zomaar subsidie voor gegeven worden (ook niet voor andere sportevenementen). Dus wil vooraf nog niet zomaar positief dan wel negatief zijn, zonder eerst de onderliggende cijfers gezien te hebben.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 november 2017 13:44

    Bernhard gaat voor de koninklijke glitter, glamour en eigen zakelijk belang. Ga eerst maar de nationale autosport uit het slop halen, broodnodige aanpassingen aan het circuit ter faveure van de toeschouwers (!) uitvoeren.

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 12 november 2017 19:23

    Faciliteiten vernieuwen is allemaal prima maar ik zou het toch wel zonde vinden als de huidige baan helemaal op de schop gaat. Zandvoort moet wel zijn huidige karakter blijven behouden.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 november 2017 19:59

    Maak je geen zorgen gaat allemaal nooit gebeuren...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet