Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Column: Afsluiting van een tijdperk

171106 Porsche 1
Dichtbij de actie in de Porsche-LMP1-pitbox

"Als je bij ons mee de pitbox in wilt, dan moet je het maar zeggen." Klaus-Achim Peitzmeier, een van de mensen van het persteam van Porsche Motorsport, hoeft dat geen twee keer te vragen. Normaliter is de pitbox verboden terrein voor mensen die er niks te zoeken hebben – inclusief mediavertegenwoordigers. Maar onder begeleiding en voorzien van de juiste toegangskaart aan een fluoriscerend groen bandje, gaan de deuren open die anders gesloten blijven. Achterin de pitbox, midden tussen de beide 919 Hybrids, is er op de vloer een gearceerde rechthoek getekend. Daar mogen Peitzmeier en ik beide staan. Peitzmeier houdt via het Twitteraccount van het Porsche LMP1-team geïnteresseerden over de hele wereld op de hoogte van wat er gebeurt, ik volg de werkzaamheden van de technici en ingenieurs in de box.

Fritz Enzinger, die vanaf het begin aan het hoofd staat van het LMP1-project bij Porsche, ziet me staan en geeft een hand. "Welkom, leuk dat je er weer eens bent." Het contact met de aimabele Oostenrijker is altijd heel plezierig en hij was de afgelopen twee jaar enthousiast over de 'Porsche Victory'-boeken die ik schreef over het succes van Porsche tijdens de 24 Uur van Le Mans. "Het derde boek is in de maak", vertel ik hem desgevraagd, en hij lacht: "Dan weet ik wat ik aan mijn vrouw voor Kerst als cadeau vraag."

Vrijdagmiddag, de tweede vrije training is aan de gang op het circuit van Shanghai. Vanuit de persafdeling van Porsche in Stuttgart was al in augustus de vraag gekomen of ik dit jaar nog een keer mee wilde naar een race, en dat wilde ik natuurlijk graag. In eerste instantie was de wedstrijd in Austin in september gepland, maar vanwege het overlijden van mijn vader kon dat helaas niet doorgaan. Na wat heen en weer schuiven met planning koos ik voor Shanghai als alternatief. Zeker na het aangekondigde stopzetten van het LMP1-programma van Porsche aan het eind van dit seizoen wilde ik de auto's graag nog een laatste keer in actie zien en ik ben blij dat Porsche me die kans gunde.

De nummer 2-auto komt de pitstraat in en wordt achterwaarts de box in geduwd. Earl Bamber stapt uit, de auto wordt opgekrikt, op steunen gezet, de wielen gaan eraf, de voor- en achterkant van de carrosserie worden verwijderd. Vanaf mijn toeschouwersplek achterin de box heb ik goed zicht op de motor. In de cockpit schijnen lampjes in allerlei kleuren op het dashboard en de verlichte schakelaars op het stuurwiel. Het ziet er indrukwekkend uit. In het achtercompartiment werken monteurs geconcentreerd aan het verstellen van de stabilisatoren. Hitteschilden zorgen voor de nodige bescherming tegen de hoge temperaturen van de motor. "Set-up changes on the No. 2 car", stuurt Klaus-Achim Peitzmeier via Twitter de wereld in.

171106 Porsche 2
Porsche-persman Peitzmeier en uw redacteur in de pits, op de voorgrond teambaas Andreas Seidl (l.) en projectleider Fritz Enzinger

Een jaar of twintig geleden stonden Peitzmeier en ik ook al een keer zo bij elkaar, herinner ik me. Dat was toen op Oschersleben, bij de Porsche 911 GT1 uit het FIA GT-kampioenschap. Ook een indrukwekkende auto, zonder meer, maar natuurlijk geen vergelijking met de geavanceerde LMP1-machines met hybride-technologie van nu. Peitzmeier kijkt me aan, ziet hoe gefascineerd ik ben en glimlacht. "Mooi hè? Ik denk dat we zulke geavanceerde auto's in de autosport nooit meer meemaken, dit is wel het hoogste niveau." Ik ben het met hem eens. Nog een stap verder zou misschien meer in de richting van autonoom rijden gaan, maar ik ben er nog niet van overtuigd hoe dat zou kunnen worden vertaald naar de autosport. De fascinatie van Roborace, behalve natuurlijk voor degenen die het ontwikkeld hebben, is tot nu toe nog niet aan mij besteed.

Twee dagen later is het racedag in Shanghai. Voorafgaand aan de race meng ik me in de menigte voor de 'gridwalk', iets wat ik slechts zelden doe, maar deze keer vind ik het toch wel speciaal, want het is ook voor mij een tijdperk dat wordt afgesloten. Ik fotografeer de 919's, praat wat met de rijders, schud handen met Jacky Ickx en Mark Webber, die er ook zijn, speciaal voor de gasten van Porsche China. Tijdens de wedstrijd is het al snel duidelijk dat de Porsches qua snelheid onderdoen voor de Toyota's. Winst zit er vandaag niet in, maar de wereldtitel ligt binnen handbereik. In het laatste uur ga ik even op de tribune zitten. Zie de auto's langskomen. Het begint te schemeren, eind van de middag. Na een kwartier ga ik terug naar het perscentrum, dat in Shanghai over het rechte stuk van start en finish gebouwd is. Aan weerszijden zijn de wanden volledig van glas en bieden een prachtig zicht op een groot gedeelte van de baan. De Porsche LMP1's gaan als op rails door de bocht, het blijft prachtig om te zien.

171106 Porsche 3

In het laatste halfuur van de race maakt Toyota-rijder López een kapitale fout door in botsing te komen met, nota bene, een van de beide fabrieks-911's uit de GTE-Pro-klasse. Daarmee helpt hij Porsche voortijdig ook aan de merkentitel, de rijderstitel was al nauwelijks meer in gevaar. En zo eindigt de race, met winst voor Toyota, maar met beide titels voor Porsche, dat zijn beide teams op de tweede en derde plaats ziet eindigen. Er zijn zwarte kampioens-t-shirts met het opschrift 'Triple', verwijzend naar de drie opeenvolgende WK-titels in de jaren 2015, 2016 en 2017. Porsche kan nu zonder druk naar de laatste race van het seizoen in Bahrain, maar daar kan ik niet bij zijn, want dan ben ik in Macau. Voor mij betekende Shanghai al het persoonlijke afscheid van de 919 Hybrids. Een prachtige periode die uiteindelijk slechts vier jaar duurde, maar waarvan ik blij ben dat ik hem heb meegemaakt, inclusief de drie overwinningen in Le Mans en nu de wereldtitels als mooie afsluiting. Dank voor de show, de herinneringen blijven!

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Porsche/Andreas Beil
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet