DNRT

DNRT: Bouhuys – Albert – Van der Zwaan winnen slijtageslag

 wek_0701_finish

De Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort is gewonnen door Jürgen Albert, Kees Bouhuys en Arjan van der Zwaan met hun Porsche 996 GT3. De vier-uursrace was een slijtageslag, met dank aan het koude en natte weer. Op het spekgladde en koude circuit waren de aanrijdingen en slippartijen niet te tellen. Diverse prominenten vielen met de nodige schade uit.


Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Sander Duijm

De eerste race van het nieuwe jaar trok 52 equipes, verdeeld over vier klassen. De Porsche-equipes wisten het beste raad met de moeilijke omstandigheden. Kees Bouhuys, Arjan van der Zwaan en Jürgen Albert waren de snelste in de training met hun Porsche 996 GT3, gevolgd door Jaap en Oscar Wilkens en Ricardo van der Ende (ook Porsche 996 GT3) en Jan Storm – Jan Joris Verheul (met, jawel, een Porsche).

 wek_0701_start
De strijd om de overallzege ging lang tussen de Porsches van Bouhuys – Albert – Van der Zwaan en Wilkens – Wilkens – Van der Ende. In de dertigste ronde raakten de beide teamgenoten (!) bij Albert Motorsport Van der Ende en Van der Zwaan elkaar. “Arjan en ik hadden een leuke strijd”, vond Ricardo. “Het ging fout toen ik Arjan aan de binnenzijde in de Tarzan wilde passeren. Arjan remde vroeger dan normaal en ging ook naar rechts, daardoor raakte ik hem. Arjan week uit voor een Clio-coureur die aan de buitenzijde in de Tarzanbocht reed, ik had die hele Clio niet gezien en ik had die manoeuvre van Arjan dus helemaal niet verwacht. Wat je absoluut niet wilt als rijder is je teamgenoot raken. Dat is mij gebeurd. Ik baal hier stevig van.” Voor Van der Ende en zijn teamgenoten was de race voorbij, de andere Porsche kon zijn race vervolgen.

 wek_0701_porscheschade
Ricardo van der Ende komt het komende seizoen overigens weer uit in de BMW 130i Cup. Zijn auto van vorig jaar staat te koop. “Als er een koper komt, kopen wij een nieuwe. Zo niet, dan blijf ik met mijn auto van vorig jaar rijden”, aldus de runner-up van het vorige seizoen.
“Wij hadden gelukkig alleen een kapot wiel aan de aanrijding overgehouden”, aldus Bouhuys. “Meer problemen hebben we in de race niet gehad.” Kees en zijn teamgenoten behaalden aldus een mooie zege.
Dirk van Dijk en Theo v.d. Berg zorgden voor een mooi succes voor Saker door als tweede in de grote klasse te eindigen. De laatste podiumplaats was voor Bob Pront en René Barmentlo met een vierwielaangedreven Mitsubishi Evo.

Problemen

Regerend kampioen Steven Gijsen, Jeroen Schothorst en Tom Coronel vielen uit met hun ETCC BMW 320i nadat hun auto in aanraking kwam met een BMW Compact. Dat betekende het einde van hun race.

Marcel Broersma en Rob de Laat, koplopers in het tussenklassement met hun ETCC BMW 320i, leken lange tijd op weg naar de tweede plaats algemeen en de zege in de klasse tot twee liter. Met nog zeven minuten te gaan klapte de BMW echter hard in de vangrail in de Arie Luyendijk bocht. Het gevolg: veel schade, maar uiteindelijk toch nog de tweede plek in hun klasse. De klassezege werd ‘geërfd’ door de Russische equipe City Motorsport. De winnende BMW 320i WTCC werd bestuurd door Lev Fridman en Viktor Shapovalov.
Een Renault Clio was eigenlijk een ideale auto voor de slechte weers- en baanomstandigheden, zo bewezen Ronald Morien en Rob Karst. Zij werden derde in de klasse tot twee liter, achter de beide ‘dikke’ BMW’s, met hun Match Racing Renault Clio.

Mr Drift

De klasse voor BMW’s werd gewonnen door het paar Tom Coronel – Paulien Zwart. Zij lagen de hele race op kop in hun klasse met hun BMW Compact. Coronel vermaakte het publiek met een zeer ‘dwarse’ rijstijl. De overige podiumplaatsen gingen naar Rory en Mickey Bertram (tweede) en Hans van der Ven – Jan Marc Schulz (derde). Zij bestuurden allen een BMW Compact.
De dieselklasse eindigde in een zege voor Sander en Nick Etman (Seat Ibiza TDi). Danny Werkman en Dolf Dekking kwamen met hun BMW 120d als tweede over de finish, gevolgd door Mathijs Bakker en ‘Mr. Autopassion’ Randall Lawson (VW Golf TDi). Opmerkelijk: de top vijf in de dieselklasse eindigde na vier uur racen in dezelfde ronde!

Volgende race: 11 februari, Circuit Park Zandvoort.

 wek_0701_podiuma
Uitslag:
1. Bouhuys/Albert/A. vd Zwaan, Porsche 996 Cup, 105 ronden in 4uur4min.9,551sec. (110,95 km/uur); 2. Fridman/Shapovalov, BMW 320i op 1 ronde; 3. Van Dijk/Van der Berg, Saker Sportscar op 2 ronden.

 wek_0701_podiumb
Klassewinnaars:
Divisie 1: Bouhuys/Albert/A. vd Zwaan; Divisie 2: Fridman/Shapovalov;
Divisie 3: S. Etman/ N. Etman, Seat Ibiza TDi 94 ronden;
Divisie 4: P.Zwart/Tom Coronel, BMW Compact 325, 97 ronden.

Stand kampioenschap:
1. de Laat 56pt
Broersma 56pt
3. P.Zwart 50pt
4. Bouhuys 48 pt
Albert 48pt
A. vd Zwaan 48pt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet