Diversen

Div: Henk Kiks: Nederlandse ondernemersgeest in Aziatische autosport

171104 Kiks 1
Henk Kiks bij de door zijn bedrijf B-Quik gesponsorde Cup-911 in miniatuurversie

Nederlanders in de autosport kom je overal tegen, ook als ze soms in eigen land niet zo bekend zijn. Henk Kiks, oorspronkelijk afkomstig uit het Gelderse Putten, maar alweer ruim twee decennia lang in Azië wonend, is een goed voorbeeld. Met zijn concern B-Quik, een organisatie voor banden-, remmen- en schokdemperservice met 149 filialen in Thailand, is hij ook in de autosport actief. Goed voor de reclame, maar vooral ook als incentive. "Via de autosport bieden we mensen uit onze organisatie de kans om ervaring op te doen, als rijder of aan de technische kant", zegt hij. Ook zelf stapt Kiks graag achter het stuur. "Eigenlijk ben ik een Porsche-man", verklaart hij, "maar ik rijd ook met Audi's." Tijdens het FIA WEC-evenement op het circuit van Shanghai nam Kiks de tijd voor een gesprek met AUTOSPORT.NL.

Tekst: René de Boer (vanuit Shanghai, Twitter: @renedeboer)
Foto's: B-Quik, Rebocar

Zaterdagochtend vroeg, de Porsches van de Carrera Cup Asia staan opgesteld in de paddock, klaar voor hun kwalificatie. We ontmoeten er twee Duitse bekenden, Ingo Matter, die met zijn organisatie Absolute Racing al jarenlang succesvol is in de Aziatische autosport, en Marian Hamprecht, wiens zoon Philip in de Aziatische Porsche Cup racet. Ingo Matter wijst op een derde man in het gezelschap: "Daar moet je eens mee praten, dat is ook een Nederlander." Het blijkt dus te gaan om Henk Kiks, die we weliswaar van naam kennen, maar nog niet eerder ontmoetten. Onder het genot van een kop koffie in de Porsche-hospitality vertelt Kiks het nodige over zijn activiteiten.

171104 Kiks Porsche
"Ik ben in mijn hart een echte Porsche-man", verklaart Kiks

"Ik ben geboren in Putten en ging na de middelbare school naar de IVA in Driebergen", begint hij zijn relaas. "Vervolgens kwam ik terecht bij Kwik-Fit in Hilversum, waar ik helemaal onderaan als monteur begon. Mijn vader vond dat maar niks. 'Heb ik zo'n dure opleiding voor je betaald, en dan word je monteur', mopperde hij. Maar dat was bij Kwik-Fit de filosofie, iedereen moest het vak van onderaf leren, inclusief de nodige ervaring in de praktijk. Ik groeide al snel door, werd filiaalmanager, deed NIMA, haalde mijn Master en kwam op kantoor terecht. In 1997 ben ik bij Kwik-Fit vertrokken en ging naar Indonesië, waar een bandenfabrikant een Kwik-Fit-achtige organisatie wilde opzetten. Op dezelfde dag dat ik in het vliegtuig stapte naar Indonesië, begon echter de eerste Aziëcrisis, omdat de Thaise regering de wisselkoers van de Bath loskoppelde van die van de Dollar. Dat haalde een streep door mijn plannen, dus ik had twee opties: terug naar Nederland of zoeken naar een nieuwe mogelijkheid in Thailand."

171104 Kiks Action 1
Porsches en Audi's in de Thai Super Series in de kleuren van B-Quik

Kiks koos voor het laatste en kwam in Thailand bij B-Quik, dat destijds vijf filialen had en, net als Kwik-Fit, eigendom was van Ford. "Na een paar jaar verkocht Ford al die organisaties na de 'Firestone-recall' in de VS en het vertrek van Jac Nasser als topman. Ik maakte mijn interesse kenbaar om B-Quik in Thailand over te nemen en werd uiteindelijk in 2003 de nieuwe eigenaar. Toen waren er 26 vestigingen, inmiddels zitten we op 149, allemaal eigendom. We doen anderhalf miljoen banden per jaar, en we leiden mensen allemaal in de praktijk op. Ze doorlopen het hele traject, beginnen als monteur en kunnen doorgroeien naar filiaalleider, trainer, commercieel, noem maar op. In die zin is het ook een beetje ontwikkelingswerk wat wij doen: mensen komen vanaf het platteland in Thailand en werken in onze vestigingen in de steden. Wij bieden zaken als ziektekostenverzekeringen, maar zorgen er ook voor dat hun vrouw en kinderen meeverzekerd kunnen worden, en kijken nu bijvoorbeeld naar mogelijkheden om dat uit te breiden naar hun ouders. Dat is onze manier van sociaal verantwoord ondernemen."

171104 Kiks 944
Kiks rijdt historisch met een 400 pk sterke Porsche 944

En de autosport? "Ik reed al rally's met een Talbot Samba toen ik op de IVA zat", vertelt Kiks. "Maar het was wekenlang sleutelen aan die auto, en dan viel je bijvoorbeeld bij de Tulpenrally na twee uur uit omdat er iets kapot ging. Dus toen zei ik op een gegeven moment tegen mezelf: 'Ik ga dit pas weer doen als ik het me kan veroorloven, andere mensen te betalen om de auto voor me te prepareren. Dat duurde dus een jaar of twintig, voordat ik weer begon met autosport. Ik race met een Porsche 944 in de Asia Classic Challenge. De krachtigste 944 met atmosferische motor ter wereld, drieliter opgeboord naar 3,2 liter, 400 pk. Edwin Lammertink bouwt de historische auto's voor me, hij is nu bezig met een 914 die we opbouwen als GT6."

171104 Kiks 5
Talenten uit de B-Quik-organisatie kunnen in de autosport ervaring opdoen

Ruim 800 aanmeldingen
B-Quik maakt echter ook als organisatie op grote schaal gebruik van de autosport. "We zien het als een ideale mogelijkheid om talenten vanuit de organisatie een kans te geven om door te groeien, hetzij als rijder, hetzij als monteur", zegt Kiks. "Ook dit jaar weer hebben we een talentenjacht, waarvoor we ruim 800 aanmeldingen hadden. Via een selectieproces blijven er dan tien over, die voor ons team kunnen gaan racen in een Honda Brio of een Toyota Vios. De volgende stap zijn dan de Audi R8 en de Porsche 911 die we inzetten in de Thailand Super Series." Kiks racet ook zelf geregeld met een Audi R8. "De afgelopen drie jaar hebben we meegedaan aan de 12 Uur van Sepang, waarin we iedere keer op het podium eindigden. Vorig jaar wonnen we onze klasse. Ik reed samen met Peter Kox, een vroegere klasgenoot van me op de IVA, die gelijk het ronderecoed voor Audi R8 Cup-auto's scherper stelde. Dit jaar is Sepang helaas geannuleerd, voor dit seizoen is ons programma afgelopen, maar volgend jaar willen we met twee R8 ultra's en twee 911's rijden, en dan in 2019 met een R8 ook deelnemen aan de 24 Uur van Dubai."

171104 Kiks R8
Volgend jaar wil B-Quik twee R8 ultra's inzetten

In Shanghai volgt Kiks in het bijzonder de verrichtingen van Will Bamber, de jongere broer van Porsche-fabrieksrijder Earl Bamber, in de Aziatische Porsche Carrera Cup. "Ik ken Will en Earl al een aantal jaren van hun werk als coach voor ons team, en toen Will voor zijn programma van dit seizoen nog wat tekort kwam, heb ik besloten om hem wat te ondersteunen. Die jongen verdient het."

171104 Kiks 2
Samen met Porsche-fabrieksrijder Earl Bamber (midden) volgt Kiks de verrichtingen van diens broer Will in de Carrera Cup Asia

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 04 november 2017 14:08

    Leuk interview.

    • 4
    • 0
     
    ace1 05 november 2017 14:30

    Dat klopt René de Boer weet ons iedere keer te verrassen. Het interview van Ate de Jong in de week voor Le Mans was ook leuk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet