GT

GT: SRO schrapt 12H Sepang, Markus Winkelhock en Audi winnen Intercontinental GT Challenge-titels

171103 GT Sepang
Geen 12-uursrace voor GT3-auto's dit jaar op het circuit van Sepang

Zo'n anderhalve maand voorafgaand aan het evenement heeft de organiserende SRO besloten de 12 Uur van Sepang als laatste wedstrijd van de Intercontinental GT Challenge af te blazen. Ondanks diverse inspanningen slaagde de organisatie er niet in om een fatsoenlijk deelnemersveld voor de geplande GT3-race tot stand te brengen. Exacte aantallen werden niet gegeven, maar SRO spreekt van 'iets meer dan een dozijn auto's'', terwijl volgens de organisatie bij monde van racemanager Benjamin Franassovici 18 auto's toch wel het minimum zou zijn geweest: "SRO beschouwt een lange-afstandsrace met minder dan 18 auto's niet levensvatbaar." Met de afgelasting van de race in Sepang staat Audi-coureur Markus Winkelhock tevens vast als rijderskampioen in de Intercontinental GT Challenge. Twee overwinningen, tijdens de Total 24 Hours of Spa en de meest recente race op Laguna Seca, waren voor Winkelhock genoeg voor de titel. Audi behaalde de merkentitel, Porsche won de merkentitel in de GT4-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

SRO stelt dat het eerste seizoen van de Blancpain Series Asia dit jaar een succes was, mede dankzij het concept met sprintraces van een uur, maar dat het in Zuid-Oost Azië moeilijker blijkt om een geschikte en meer duurzame formule voor lange-afstandsraces in de markt te zetten. De organisatie wijt het gebrek aan belangstelling voor de race in Maleisië deels aan het feit dat deze wedstrijd op de kalender van de Intercontinental GT Challenge volgend jaar wordt vervangen door een race op het circuit van Suzuka in Japan, waardoor een groot aantal Japanse teams, die in het verleden een niet onaanzienlijk deel van het startveld in Maleisië uitmaakten, dit jaar al besloot om weg te blijven. Tevens wordt een bezoekersaantal dat in de afgelopen jaren achterbleef bij de verwachtingen aangevoerd als een van de redenen waardoor het voor fabrikanten en toonaangevende internationale teams moeilijker wordt om de kosten voor deelname aan de race in Maleisië te rechtvaardigen. Niettemin wil SRO met het management van het circuit in Sepang blijven samenwerken om het voortbestaan van de lange-afstandsrace ook in de toekomst veilig te stellen.

171103 GT Audi
Met overwinningen op Spa (foto) en Laguna Seca wonnen Markus Winkelhock en Audi de titels

In het merkenklassement van de Intercontinental GT Challenge, waarin maar liefst twaalf fabrikanten punten scoorden, gaat de kampioenstitel daarmee voor het tweede jaar op rij naar Audi, dat met Spa en Laguna Seca twee van de drie races van dit jaar won. "Door het volledig ondersteunen van lokale teams laat Audi Sport zien dat de Intercontinental GT Challenge de weg vooruit is en we zijn ervan overtuigd dat in 2018 nog meer fabrikanten dit voorbeeld zullen volgen", zegt SRO-oprichter en -topman Stéphane Ratel. Met een overwinning in Spa en op Laguna Seca had Markus Winkelhock in het rijdersklassement een beslissende voorsprong op zijn merk- en landgenoot Christopher Haase, die weliswaar in Spa ook tot het winnende trio behoorde, maar op Laguna Seca als tweede geklasseerd werd. Met Christopher Mies als derde in de eindstand was de volledige top drie voor Audi-rijders, Porsche-privérijder David Calvert-Jones sloot het seizoen als vierde af. In het GT4-klassement, waarvoor alleen de wedstrijden op Bathurst en Laguna Seca meetelden, ging de titel naar Porsche.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet