Sportscars

Sportscars: Notities vanuit de paddock in Shanghai

171103 WEC Shanghai Notebook Friday

- De Toyota's bepaalden het tempo tijdens de twee vrije trainingen voor het FIA World Endurance Championship op het Grand-Prix-circuit van Shanghai. In de eerste sessie reed Mike Conway in de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López) in 1;47,182 minuten de snelste tijd. In de tweede training realiseerde Conway met 1:44,741 minuten de snelste tijd van de dag. Conway kwam als enige onder de 1:45, gevolgd door Anthony Davidson, die er met een tijd van 1:45,131 minuten voor zorgde dat de nummer 8-Toyota (Buemi/Davidson/Nakajima) als tweede geklasseerd werd. Daarachter, op respectievelijk 0,390 en 0,528 seconden van de snelste Toyota, eindigden de beide Porsches op de plaatsen drie (nr. 1, Jani/Lotterer/Tandy) en vier (nr. 2, Bernhard/Bamber/Hartley).

- Snelste LMP2-auto was in beide vrije trainingen de nummer 13-Vaillante-Rebellion-Oreca (Beche/Heinemeier-Hansson/Piquet), terwijl Thomas Laurent in de nummer 38-Jackie Chan-DC-Racing-Oreca (Tung/Jarvis/Laurent) de tweede tijd van de dag reed. Bij de GTE-Pro's was de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Calado/Pier Guidi) het snelst, de beste tijd in GTE-Am was voor Marvin Dienst in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche (Ried/Cairoli/Dienst).

- De eerste vrije training begon vandaag met anderhalf uur vertraging (!) omdat het portofoon-netwerk, waarmee de wedstrijdleiding het contact met de baanposten onderhoudt, niet functioneerde en ook het reservenetwerk niet werkte. Eerder in de ochtend was het internet op het hele circuit uitgevallen, wat volgens de organisatie aan een 'technisch probleem in het centrum van de stad' lag.

171103 WEC Notebook Jota
Speciale metrokaartjes voor Ho Pin Tung (3e van rechts) en zijn teamgenoten

- Uiteraard staat het LMP2-team Jackie Chan DC Racing tijdens de thuiswedstrijd op het circuit van Shanghai volop in de belangstelling. Het trio in de 'Mighty 38', Ho Pin Tung, Thomas Laurent en Oliver Jarvis, kan dit weekeinde theoretisch de titels in de LMP2-klasse al binnenhalen. Ter promotie van de zes-uursrace werden er door de vervoersmaatschappij in Shanghai speciale metrokaartjes gedrukt met daarop een afbeelding van de raceauto van het team. Op donderdagavond vond in het centrum van Shanghai een feest plaats, waar het succes van het team tijdens de 24 Uur van Le Mans werd gevierd.

- Ho Pin Tung is overigens niet de enige Nederlander met buitenlandse wortels die dit weekeinde in Shanghai in actie komt. In de Porsche Carrera Cup Asia, die het seizoen afsluit met twee wedstrijden, rijden Chris van der Drift en Francis Tjia.

- In de aanloop naar het FIA WEC-evenement kondigde het management van het circuit van Shanghai een nieuwe lange-afstandsrace aan onder de naam SIC888, die volgend jaar oktober moet plaatsvinden. De wedstrijd kent een lengte van 888 kilometer en staat open voor GT3-auto's, GTC's (merkencup-auto's uit ondermeer Porsche Carrera Cup, Audi R8 LMS Cup, Lamborghini Super Trofeo en Ferrari Challenge) en TCR-toerwagens. Het evenement is een gezamenlijke activiteit van het circuit en de Shanghai Automobile and Motor Sports Association, terwijl Motor Sport Asia van David Sonenscher de sportieve doorvoering voor zijn rekening neemt.

- Er ontstond op vrijdag wat verwondering in de pits, de paddock en het perscentrum, toen een kwartier na afloop van de tweede vrije training opeens het Duits volkslied op volle sterkte door de luidsprekers schalde. Het Porsche LMP1-team met Timo Bernhard, Earl Bamber en Brendon Hartley kan dit weekeinde al voortijdig wereldkampioen worden, maar daarvoor moet de nummer 2-Porsche in ieder geval wel voor de Toyota's eindigen. Het volkslied voor de Duitse fabrikant op vrijdag was derhalve wat voorbarig.

Tekst: René de Boer (vanuit Shanghai, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 03 november 2017 12:59

    SIC888 klinkt interessant, klinkt tevens ook als iets voor de 24H Series...

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 03 november 2017 13:55

    Ik heb - ondermeer van twee DTM-evenementen in Shanghai - wat ervaring achter de schermen bij de organisatie van wedstrijden samen met Chinese partners en ik raad het niemand aan, tenzij de betreffende personen groot liefhebber van grijze haren zijn...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet