Formule 1

Formule 1: Nieuws van 17 januari 2000

Tora Takagi zet een stap terug

De 25-jarige Japanse coureur Toranosuke 'Tiger' Takagi keert voor het seizoen 2000 terug naar zijn geboorteland, waar hij zal deelnemen aan het Formula Nippon-kampioenschap. De afgelopen twee jaar kwam Takagi voor Tyrrell en Arrows uit in de Formule 1, maar overtuigde niet echt door glansrijke resultaten. In 32 starts viel hij maar liefst 20 keer uit. Overigens betekent Takagi's overstap het einde van een traditie: zoals het er nu uitziet, zal er dit seizoen voor het eerst sinds 1986 geen Japanse coureur meer in de Formule 1 actief zijn. (Tekst: René de Boer)

Williams/BMW op zoek naar nieuwe sponsors

Volgens Ralf Schumacher is de spiksplinternieuwe BMW krachtbron, welke komend seizoen achter Ralf's rug stampt in diens Williams, nu al net zo snel als de Supertec tiencilinder van afgelopen jaar. Het jammere is alleen dat het motorblok te zwaar is en dat wordt nog een hele kluif voor de technici om het gewicht te reduceren. Volgens BMW is de kennis daar wel voor in huis, maar is het nu te kort dag om voor de eerste Grand Prix een compleet nieuwe motor te bouwen, die lichter en compacter zou moeten zijn. Overigens is Williams/BMW nog steeds op zoek naar nieuwe sponsors, nadat Winfield er is uitgestapt. Computergigant Compaq schijnt een belangrijke kandidaat te zijn, terwijl Veltins mogelijk aanblijft. (Tekst: Dirk van Zon)

Mika Salo blijft testen voor de Scuderia Ferrari

Mika Salo, vervanger van Michael Schumacher afgelopen seizoen, blijft aankomend seizoen gewoon testen voor de Scuderia Ferrari naast de vaste testcoureur Luca Badoer. Afgelopen seizoen maakte "de andere Mika" ook al vele testkilometers voor de Italiaanse renstal. Dit seizoen gaat hij echter weer een volledig seizoen rijden en wel voor het team van Sauber, waar hij de plaats inneemt van de vertrokken (naar Prost) Jean Alesi. Salo blijft testen voor Ferrari, omdat Sauber een samenwerkingsverband heeft qua motorisatie met de Italiaanse renstal. (Tekst: Dirk van Zon)

Jacques Villeneuve zegt ja-woord

Slecht nieuws voor de vrouwelijke FASTCOMPANY lezers: de Canadese B.A.R. piloot Jacques Villeneuve heeft in de millenniumnacht zijn ja-woord gegeven aan de Australische schone Danni Minogue. Hij deed dat tijdens een groots vuurwerk (dat er toevallig toch al was) in de haven van Sydney. Sinds de Grand Prix van Spanje van afgelopen jaar (die iedereen toen saai vond behalve dus Villeneuve) zijn zij een kleurrijk paar en nu dus ook voor de wet. (Tekst: Dirk van Zon)

David Couthard vraagt steun

David Coulthard zegt een belangrijke titelkandidaat te zijn voor aankomend seizoen, mits hij door de Britse racefans net zo wordt gesteund als Nigel Mansell en Damon Hill enkele jaren geleden. De Schot hoopt dat de Britten niet zoveel aandacht zullen schenken aan de nieuwe combinatie Eddie Irvine/Jaguar. "Ga massaal achter me staan en ik bezorg jullie de Wereldtitel", aldus de strijdlustige Coulthard. (Tekst: Dirk van Zon)

BMW heeft veel vertrouwen in Zanardi

In tegenstelling tot eerdere geruchten, lijkt Alessandro Zanardi gewoon zijn stoeltje te mogen behouden bij Williams aankomend seizoen. Juan-Pablo Montoya, volgens velen de belangrijkste kandidaat-opvolger voor Zanardi en uitkomend in de IndyCars voor Chip Ganassi, wordt namelijk door diezelfde Ganassi aan zijn contract gehouden, om aankomend seizoen ook in Amerika te blijven racen.
Helaas voor een andere kandidaat, ene Jos Verstappen, mag Zanardi dus waarschijnlijk blijven en wel omdat de nieuwe motorenleverancier van Williams, BMW, heeft gezegd nog veel vertrouwen in Zanardi te hebben. (Tekst: Dirk van Zon)

Darren Manning: testcoureur bij British American Racing

Japans Formule 3 kampioen en afgetekend winnaar van de Formule 3 races in Macau en Zuid-Korea dit jaar, de 24 jarige Darren Manning, wordt testcoureur bij British American Racing.
De huidige B.A.R. testcoureur, Patrick le Marie, blijft gewoon naast Manning het testwerk verrichten wat betreft de technische vernieuwingen.
Manning krijgt dus, samen met de vaste coureurs Villeneuve en Zonta de zware taak om de B.A.R. betrouwbaarder te maken dan afgelopen seizoen, waarin geen enkel punt gescoord werd.
Wellicht doet de hagelnieuwe Honda krachtbron wonderen. (Tekst: Dirk van Zon)

Rubens Barrichello problemen met de Ferrari

Rubens Barrichello heeft op dit moment wat problemen met de Ferrari. Het gaat dan vooral om het zogenaamde links-remmen, waarmee Rubinho tot op heden onbekend was.
In een aangepaste versie, dus met de gewoon rechts-remmende pedalenuitrusting in de Ferrari, reed Barrichello nog voor de Kerstdagen een ronderecord op Fioriano. De bolide was toen echter wel op een Barrichello rijstijl afgesteld, terwijl de auto waar hij laatst mee reed een Schumacher configuratie had. Die afstelling staat echter bekend als heel erg nerveus voor een agressieve Schumacher rijstijl en daar kunnen sowieso weinig andere coureurs mee uit de voeten. (Tekst: Dirk van Zon)

Toyota als twaalfde en laatste Formule 1 team

Toyota heeft zich zoals bekend als twaalfde en laatste Formule 1 team aangemeld bij de FIA. Deze week maakte Toyota bekend officieel in te willen stappen in 2001. Op dit moment wordt in Japan een gigantische windtunnel gebouwd voor het F1 project.
Als bandenleverancier een verrassing; Michelin (dat eveneens heeft aangekondigd in 2001 teug te willen komen) i.p.v. het Japanse Bridgestone. Dit naar aanleiding van de jarenlange goede samenwerking in het Wereldkampioenschap rally¹s en de behaalde successen op Le Mans. Overigens schijnt naast Toyota ook Williams/BMW in 2001 op Frans Michelin rubber te staan. (Tekst: Dirk van Zon)

Heinz-Harald Frentzen breekt met zakelijk vertegenwoordiger

Heinz-Harald Frentzen heeft zijn zakelijk vertegenwoordiger Werner Heinz de bons gegeven, nadat beiden partijen overhoop kwamen te liggen. Werner Heinz was pas een jaar voor Frentzen aan het werk en is naast Frentzen ook zakelijk manager van Nick Heidfeld, de nieuwe aanwinst van Prost/Peugeot voor aankomend jaar. Saillant detail is dat Frentzen vorig jaar rond deze tijd ook al zijn zakelijk manager de laan uitstuurde. (Tekst: Dirk van Zon)

Wanneer lanceren de teams hun nieuwe bolides?

Benetton lanceert op 17 Januari in Spanje zijn nieuwe voitures. British American Racing, dat naar verwacht aanzienlijk minder hoog van de toren zal blazen dan vorig jaar, presenteert op 24 Januari in Londen de bolides. In welke kleurenstelling is nog niet bekend (Lucky Strike rood/wit of 555 blauw/geel). Het kersverse Jaguar presenteert een dag later de nieuwe auto's, een locatie is nog niet bekend. Ook hier nog geen zekerheid m.b.t. de te voeren kleuren. Sauber toont op 2 Februari de nieuwe wagens voor het eerst aan het publiek en wel in Zürich.

De overige teams hebben nog geen data bekendgemaakt. Traditiegetrouw zal Ferrari wel weer op het allerlaatste moment, enkele dagen voor de eerste Grand Prix (die van Australië), op de proppen komen met hun nieuwe bolides. (Tekst: Dirk van Zon)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet