Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

Mazda Endurance Challengers kampioen Toerklasse in DNRT Endurance

MEC Zandvoort 01 090417

Met de derde plaats in de Toerklasse van de 10 Uurs van het DNRT Endurance kampioenschap hebben de Mazda Endurance Challengers afgelopen weekend op Circuit Zandvoort de titel in de wacht weten te slepen. Het team, dat racet met een Mazda MX-5 van de derde generatie (NC), behaalde in drie races 38 punten dankzij een tweede plaats in de 6 Uurs race, een overwinning in de 12 Uurs van Zandvoort en deze derde plek. De andere MX-5 in deze klasse, van Beem Auto Racing, eindigde op de 8e plaats in de eindstand.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

De auto van de kampioenen werd bestuurd door Wim Blom, Rolf van Rees Vellinga en Sven-Olaf Homann (D) en wordt gerund door Team Enjoy Racing, dat de auto sinds vorig jaar in beheer heeft. Mazda Motor Nederland stelt het team deze Mazda MX-5 NC met 2.0 liter benzinemotor en handgeschakelde zesversnellingsbak ter beschikking. De motor heeft standaard 160 pk, maar dat is door tuning verhoogd naar 185 pk om competitief te zijn binnen het Endurance Kampioenschap van het DNRT.

De Mazda Endurance Challengers leverden het hele seizoen een felle strijd met een aantal Seats. Tweede in het kampioenschap werd de Seat Ibiza van Team Tech Tics met 30 punten, gevolgd door de Seat Ibiza van Jep met 25 punten, de Seat Ibiza van Bas Koeten Racing met 22 punten en de Seat Ibiza van Team DNRT met 12 punten.
"De Mazda MX-5 heeft het voordeel dat de auto een enorm goede wegligging heeft", vertelt Leo van der Meer, teammanager van de Mazda Endurance Challengers. "Hierdoor gaan we sneller door de bochten en slijten de banden minder hard. Zo hebben we de 12 Uurs race met één set banden kunnen uitrijden. De Seats hoeven met hun turbodieselmotoren weliswaar minder vaak te tanken, maar zij moeten vaker nieuwe voorbanden monteren en eenmaal racend op de baan hebben we ze kunnen verslaan".

MEC Zandvoort 03 090417

Het Mazda Endurance Challengers team begon de 10 Uurs race met een voorsprong van 6 punten op de Seat Ibiza van Team Tech Tics. Tijdens de kwalificatie op zaterdag had het team er voor gekozen om op gebruikte banden te rijden, om tijdens de race op zondag voordeel te kunnen hebben van een nieuwe set. Bij de start van de race om 08:00 uur in de ochtend was, tegen de verwachting van het team in, het asfalt echter nog vochtig van de dauw. Homann, de eerste coureur in de race, had moeite om op deze vochtige baan de juiste temperatuur in de nieuwe banden te krijgen. De rondetijden waren niet goed en bovendien verremde Homann zich op een oliespoor bij de Tarzanbocht. Hij belandde in de grindbak, schampte een bandenstapel en kwam met onbalans in de auto de pits binnen, terwijl de race nog maar net een half uur aan de gang was. Van Rees Vellinga nam het stuur over terwijl de pitcrew het zand en grind uit de velgen verwijderde. Na een toch nog snelle pitstop kon Van Rees Vellinga bevestigen dat de onbalans was verdwenen. Niettemin reed het team op dat moment op slechts de 9e positie in de Toerklasse, terwijl de concurrerende Seat Ibiza van Team Tech Tics duidelijk een betere start van de race had gehad en op de 3e plek reed.

Naarmate de race vorderde begon er een droog spoor op het asfalt te ontstaan. De nieuwe banden deden hun werk goed en de coureurs van de Mazda Endurance Challengers konden constant zeer goede rondetijden rijden. De pitstops verliepen snel, de auto hield zich uitstekend en stap voor stap won het team posities, totdat het uiteindelijk op de 4e plek reed. De achterstand op de Seat Ibiza van Team Tech Tics leek te groot om in deze race nog een podiumplek te bemachtigen, totdat de Seat met schade aan het rechter voorwiel de pitstraat kwam inrijden. De Mazda Endurance Challengers konden zodoende de 3e plek in de race overnemen en het team behield deze plek tot aan het einde van de race, voldoende voor de titel in dit kampioenschap met 38 punten, 8 punten meer dan de nummer twee.

Van Rees Vellinga: "Ik ben erg blij dat we kampioen met de MX-5 zijn geworden dit jaar en daarnaast ook trots op het team Enjoy Racing, want endurance racen is echt een teamprestatie. De auto was, net als in de andere twee races, sterk en betrouwbaar en wat ook meetelt is dat de MX-5 alle endurance uren van het kampioenschap op volle racesnelheid probleemloos heeft gedraaid. Ik denk dat we er klaar voor zijn om de deelnemers in de Sportklasse uit te dagen en de auto wat sneller te maken. Het rijden met de opkomende zon was echt prachtig en maakt het racen in de duinen extra speciaal. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij, dit is een mooie tak van sport binnen de racerij voor de ervaren coureur, maar ook voor iemand zoals ik, met weinig ervaring. Je maakt heel veel kilometers en leert de auto en de baan erg goed kennen", aldus Van Rees Vellinga.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet