GT

GT: Audi domineert eerste editie van California 8 Hours

20171016 GT 1 MagnusRacing

Het afgelopen weekend ging op Laguna Seca de allereerste California 8 Hours van start. De race vormde de derde ronde van de Intercontinental GT Challenge, wat betekende dat er naast Amerikaanse teams ook veel Europese namen aan de start stonden. Vooral kampioenschapsleider Audi kwam goed beslagen ten ijs. Het merk zette niet alleen een fabrieksauto in voor Land Motorsport en WRT, maar ook voor lokaal klantenteam Magnus Racing. Die equipe liet zien dat een grote hoeveelheid fabriekservaring niet per se betere overwinningskansen biedt: na een aanrijding tussen de auto's van WRT en Land ging Magnus Racing er met de zege vandoor. De Porsche van Jeroen Bleekemolen won de Pro-Am klasse en Rearden Racing de GT4-categorie.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

20171016 GT 2 Land


Al in de kwalificatie liet Audi zien dat het menens was. De Land Motorsport-Audi van Christopher Haase, Christopher Mies en Connor de Phillippi veroverde met een tijd van 1:23.961 de polepositie, terwijl de Audi van Magnus Racing, bestuurd door Pierre Kaffer, Kelvin van der Linde en Markus Winkelhock, de eerste startrij compleet maakte. Robin Frijns, die samen met Stuart Leonard en Jake Dennis de WRT-Audi piloteerde, begon de wedstrijd vanaf plek vier. Bij de start kwamen de drie Audi's gelijk goed weg en nestelden zich al snel in startvolgorde aan de kop van het veld. Alleen Alvaro Parente in de K-PAX McLaren maakte het hen nog even lastig, maar bandenproblemen zorgden er voor dat de startnummer 9 moest afhaken. Voor Peter Kox in de Acura NSX GT3 was de wedstrijd snel ten einde: koelingproblemen zorgden voor de uitval van het team na 21 ronden.

In onveranderde volgorde absolveerden de drie Audi's urenlang razendsnel hun rondjes. Met name de Land-Audi gaf de rest van het veld het nakijken en was halverwege de wedstrijd ruim dertig seconden los. Deze voorsprong werd echter te niet gedaan door een aantal Safety Car-periodes in het vijfde uur van de race. Het was mede hierdoor dat de engineers van Land een ingenieus plan bedachten om de zege veilig te stellen. In het reglement stond beschreven dat de totale pitstoptijd óf minder dan 50 seconden moest bedragen óf minimaal 117. Teams met een goede pitcrew die snel brandstof, banden en rijders konden wisselen, moesten daardoor regelmatig een flinke poos in de pitstraat blijven wachten. Land berekende dat dit stilstaan hen per pitstop meer tijd kostte ten opzichte van de concurrentie dan te vroeg wegrijden en een drive-through penalty incasseren. Er werd daarom besloten om tijdens de laatste pitstop door deze maas in de wet te springen, wat hen een flinke voorsprong op de Magnus Racing-Audi opleverde.

20171016 GT 3 WRT

Toch werkte Lands plan niet perfect. WRT had namelijk dezelfde maas in de wet ontdekt en haar pitstop net iets soepeler uitgevoerd. Hierdoor pakte Frijns met nog een uur te gaan de leiding in de wedstrijd. Het feestje voor de Nederlander duurde echter niet lang. Nadat beide Audi's hun penalty hadden ingelost lag Frijns weer tweede, zij het met een minieme achterstand op Mies. Frijns volgde de Duitser op de voet en zodra deze bij het inhalen van een achterblijver een gat liet vallen, wurmde Frijns zich langszij. De actie was doordacht, maar omdat beide rijders maximaal verdedigden kwam het helaas tot een race ongeluk. De twee Audi's belandden in de grindbak, waarna Mies zijn weg ondanks lichte schade zelfstandig kon vervolgen. Frijns moest daarentegen door de marshalls worden losgetrokken.

Door de aanrijding had Magnus Racing ineens weer kans op de eindoverwinning. Kelvin van der Linde gaf alles en wist met nog twintig minuten op de klok voorbij te steken aan de groen-witte Land-Audi. Uiteindelijk kwam hij 2,5 seconde eerder over de eindstreep dan Mies. Omdat Frijns te veel tijd had verloren in het grind, erfde de K-PAX McLaren van Parente, Barnicoat en Sellers de laatste podiumplaats. Plek vier ging naar de Acura van RealTime Racing.

20171016 GT 4 Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen eindigde in de Black Swan Racing-Porsche op de vijfde plaats. De Nederlander kende een stabiele wedstrijd waarin hij de concurrentie in de Pro-Am klasse goed kon controleren en relatief onbedreigd naar de klasse-zege kon rijden. Wel werd hij in de slotminuten van de wedstrijd nog flink onder druk gezet door een ontketende Frijns die wanhopig probeerde om op z'n minst nog vijfde overall te worden. Bleekemolen hield echter voet bij stuk, wat een pleister op de wond betekende voor Porsche. Het merk had hoge ogen willen gooien op Laguna Seca, maar wist uiteindelijk met geen enkele auto in dezelfde ronde te finishen als de winnaar. Haar sterrenauto, de nummer 58 van Patrick Long, Jörg Bergmeister en Romain Dumas, haalde door technische problemen de finish niet eens. Als Porsche in de Intercontinental GT Challenge nog aanspraak wil maken op de merkentitel zal het tijdens het finale weekend op Sepang, 9 en 10 December aanstaande, van goede huize moeten komen. Na haar Amerikaanse dubbelzege staat Audi namelijk met stip op één in het kampioenschap.

UITSLAG

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 17 oktober 2017 21:39

    Leuk initiatief maar beetje karig startveld....

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet