24H Series

24H Series: Vol veld voor tweede editie Toyo Tyres 24 Hours of Dubai

De Toyo Tyres 24 Heures of Dubai in de verenigde Arabische Emiraten was vorig jaar een gedurfd project van het Nederlandse Creventic in samenwerking met het DNRT. Het werd echter een grandioos succes en voor herhaling vatbaar. Door het feit dat het hier ging om de eerste etmaalrace in het Midden Oosten betekende dit een mijlpaal in de autosportgeschiedenis.

tekst Willem J. Staat/PR

 Start Dubai 2006
Het autosportseizoen 2007 start begint volgende week met de Toyo Tyres 24 Hours of Dubai. Foto: PR

De ploeg van mensen rond Creventic en Huub Vermeulen van DNRT trok voor 2007 resoluut de lijn door en het deelnemers veld van 67 wagens werd opgetrokken naar 80 bolides die op 12 januari het startveld zullen bevolken. Hiermee is tevens het streefdoel van 2007 en van de organisatoren en Dubai Autodrome behaald.

Ook de reglementen waren vorig jaar nogal gewaagd. En ondanks het feit dat er aanvragen kwamen van teams met GT1 wagens beperkten de organisatoren bewust de cilinderinhoud tot 4000 cc en maximum 6 cilinders. En dit bleek meteen een schot in de roos. Het succes is immers toe te schrijven aan verschillende factoren die een perfect geheel vormen. Niet onbelangrijk is het feit dat er een bonte mengelmoes van professionele, semi-professionele en amateur-teams werd gecreëerd. Daardoor verkreeg men tijdens de eerste uitgave een brede waaier van type wagens en coureurs. Enerzijds kunnen daardoor ook teams aan de slag met een Seat, Clio, Ford Fiesta enz. en anderzijds bevordert dit de veiligheid omdat de snelheidsverschillen minder groot zijn. Dertien type verschillende wagens zullen zich op 12 januari verdringen op de startgrid. De GT's die het best zijn geplaatst om net onder de 4L te blijven zijn uiteraard de Porsches. Het aantal potentiële winnaars is ook enorm groot.

Reeds tijdens de eerste editie konden de organisatoren rekenen op de inschrijving van enkele officiële teams en gerenommeerde coureurs. De top 3 van 2006 is opnieuw aanwezig. Dat zijn de winner BMW van Duller Motorsport met het kwartet Quester/Stuck/Peter/Wolf en de Porsches van Hubert Bergh Motorsport uit Zweden en AC Bratislava uit Slowakijke. Aan de start komen teams uit 25 verschillende landen. Duitsland, Nederland en België spannen samen de kroon en vertegenwoordigen iets meer dan de helft van de startgrid. De rest is verdeeld onder de overige 22 landen waaronder zelfs Japan en Australië.

Het startveld wordt onderverdeeld in verschillende klassen. Gaande van Klasse A1 t/m.A6 of van 1600, 2000, 2500, 3500 t/m 4000cc. Daarnaast is er nog een Dieselklasse en een Silhouetteklasse(Touring Trophy) In totaal acht verschillende klassen die elk hun wedstrijd in de wedstrijd zullen uitvechten. Toyo Tyres Benelux blijft voor 2007 de grootste partner van Creventic en er wordt een speciale prijs uitgereikt aan het hoogst geklasseerde team op Toyo-rubber.

Nieuw dit jaar zijn de spannende supportraces. De Lumina CSV Championship ME is een tot een verbeelding sprekende sprint serie uit Bahrein. Ook zal er voor het eerst een Drift Challenge zijn. Daarin zullen de beste Europese evenwichtskunstenaars de strijd aangaan met hun concurrenten uit Dubai. Zij zullen zeker bijdragen aan de sfeer tijdens dit evenement.

Ook zal Motors TV een complete reportage aan het 24H Dubai evenement uitzenden. Motors TV kan in geheel Europa ontvangen worden. Deze uitzending wordt tevens mogelijk gemaakt dankzij productiemaatschappij Merlin Media.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet