Sportscars

Sportscars: Veel beweging op het IMSA-rijdersfront, kampioenen gehuldigd

IMSA Banquet Riley
Jeroen Bleekemolen, teambaas Bill Riley en Ben Keating (vrnl) tijdens het IMSA-Banquet

Enkele dagen na de seizoensfinale van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het circuit van Road Atalanta zijn er de nodige bewegingen op het rijdersfront in de belangrijkste Amerikaanse sportwagenserie. Zo bevestigde het Penske-team gisteren wat we afgelopen weekeinde al meldden, namelijk de komst van regerend prototype-kampioen Ricky Taylor als één van de rijders voor het nieuwe fabrieksteam van Acura/Honda. Tevens werden Indycar-rijders Graham Rahal en Simon Pagenaud aangekondigd als derde rijders bij Penske voor de endurance-evenementen. Bij het GTD-kampioensteam Scuderia Corsa, waar al bekend was dat de Deense Christina Nielsen ondanks het winnen van twee kampioenstitels op rij moest vertrekken, werd de komst van Cooper MacNeil inclusief sponsorgeld van WeatherTech – het bedrijf van zijn vader – aangekondigd. Tenslotte werden afgelopen maandagavond de diverse kampioenen gehuldigd tijdens het 'IMSA Awards Banquet' in 'Chateau Elan', waar ook Jeroen Bleekemolen en diens teamgenoten de prijs voor het winnen van de Tequila Patrón North American Endurance Cup in de GTD-klasse in ontvangst mochten nemen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rebocar

IMG 8432
Ricky Taylor (r.) verhuist van het team van vader Wayne Taylor (m.) naar Penske

Dat Ricky Taylor, die samen met zijn broer Jordan de eerste vijf races op rij in de IMSA-serie won en daarmee een belangrijke basis legde voor de kampioenstitel, zou overstappen naar Penske, stond al een tijdlang vast. "De kans om een keer een Penske-Indycar te testen was al fantastisch, maar als Roger Penske belt met de vraag om voor zijn sportwagenteam te rijden, dan is dat een kans voor de volgende stap in je carrière", aldus Taylor, die daarmee het team van zijn vader Wayne verlaat. Bij Penske gaat Taylor een team vormen met Helio Castroneves, die vorige week als rijder voor het Acura/Honda-project werd aangekondigd. De andere full-time-bezetting bestaat uit Dane Cameron, die overstapt van het Action Express-Cadillac-team, en Juan-Pablo Montoya. Indycar-rijders Graham Rahal en Simon Pagenaud versterken de teams voor de lange-afstandswedstrijden, in eerste instantie de beide races in Florida op Daytona en Sebring.

171011 IMSA Penske
Penske had afgelopen week een sterk optreden tijdens 'Motul Petit Le Mans'

Daarmee is de komst van Jenson Button niet langer een optie, hoewel er nog wel een mogelijkheid is voor de Brit om voor Daytona onderdak te vinden bij United Autosports. Daar is ook de deelname van Fernando Alonso in Daytna een optie. Gezien de link tussen McLaren, waar zowel Button als Alonso onder contract staan, en United Autosports, waarvan McLaren-teambaas Zak Brown grotendeels eigenaar is, ligt deze connectie voor de hand. Bij Wayne Taylor Racing moet na het vertrek van Ricky Taylor worden gezocht naar een andere teampartner voor Jordan Taylor. Daarbij benadrukte teambaas Wayne Taylor dat er iets moet worden gedaan om de DPi's in de IMSA-prototype-klasse sneller te maken, teneinde zo het gat naar de LMP2's te dichten. "Iedereen dacht dat het wel goed zat, omdat wij de eerste vijf races wonnen, maar in werkelijkheid zijn de LMP2-auto's sneller", aldus Taylor. "Daar moet de organisatie wat aan doen!"

171011 IMSA Nielsen
De Deense Christina Nielsen moest ondanks twee titels op rij wijken voor het WeatherTech-geld van Cooper MacNeil

In de GTD-klasse kondigde Cooper MacNeil de overstap aan van het Riley-team naar de Scuderia Corsa-Ferrari. Daarmee verhuist MacNeil voor het derde seizoen op rij, na eerdere campagnes bij Alex Job Racing met Porsche en bij Riley, dit seizoen, met Mercedes en Porsche, allemaal met ondersteuning van seriesponsor WeatherTech, eigendom van zijn vader Steve. Het Scuderia Corsa-team van Giaccomo Matioli is voor MacNeil niet onbekend, want de Italo-Amerikaan runde de WeatherTech-Ferrari voor MacNeil, Townsend Bell en Bill Sweedler dit jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans en ook rijdt MacNeil het hele seizoen in de Amerikaanse Ferrari Challenge voor het team. Natuurlijk is de financiële injectie bij het team welkom, al is de manier waarop Christina Nielsen na het winnen van twee IMSA-GTD-titels op rij, samen met Alessandro Balzan, aan de dijk werd gezet, niet echt chic te noemen.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    ace1 12 oktober 2017 13:39

    @René de Boer de teams die in PC klasse actief waren is daar al van bekend wat die in 2018 gaan doen en heeft team Penske voor 2018 nog plannen met de Oreca LMP2?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 12 oktober 2017 17:24

    Bij het PC-kampioensteam Performance Tech Motorsports is het volgens eigenaar Brent O'Neill nog steeds het plan om te promoveren naar de Prototype-klasse, naar alle waarschijnlijkheid met een Ligier LMP2, als de benodigde financiering gevonden wordt. Het ligt in de lijn der verwachting dat dan de huidige rijders James French en Pato O'Ward aanblijven. BAR1 Motorsport heeft ook ooit plannen in die richting geuit, maar daar is al een tijd niets meer van vernomen. En Penske rijdt volgend jaar met een Acura DPi, dus die Oreca verdwijnt waarschijnlijk in de collectie van Roger S. Penske zelf.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet