WTCC

ETCC: Peter Fulín is FIA ETCC-kampioen 2017

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 oktober 2017 18:30

    Waarom haalt Zandvoort niet klassen als het ETCC binnen. Afgelopen weekend de Finale races was weer een dieptepunt in de kalender,een C evenement, bij de DNRT zijn meer aansprekende klassen. De Paas en PInkster races waren hetzelfde, geen aansprekende klassen. de Nederlandse autosport zit in een erg diep dal. Las op een Belgische site dat de Kronos stopt met de TCR Benelux. Alle grote Nederlandse teams racen in het buitenland, wat is de reden hiervoor ?. De NAV en RACB zouden samen een TCR en F4 klasse moeten opzetten, laat ze alleen op Zandvoort, Assen, Spa en Zolder rijden en je heb al een mooie basis voor een raceprogramma, samen met bv de Porsche cup, een nieuw Power Pack idee. Gebruik dezelfde regels hiervoor als de ADAC, dan bidet je de mogelijkheid om in de Benelux en Duitseland te rijden.

    • 7
    • 0
     
    René de Boer 09 oktober 2017 22:21

    Daar zou ik een boek over kunnen schrijven, maar dat zal ik hier vanwege de tijd en de ruimte niet doen. Heel in het kort: TCR Benelux was inderdaad als zodanig opgezet, maar het moet gezegd dat - afgezien van Bas Koeten Racing en Ferry Monster - de Nederlandse inbreng nagenoeg nihil is geweest. Van importeurszijde al helemaal niet, anders dan in België, waar de immer actieve VW Audi Club Belgium, maar ook SEAT en Peugeot en in iets mindere mate Opel wel voor ondersteuning van teams zorgden. Importeurs en autosport blijft in ons land helaas een moeilijk verhaal, in België is er toch meer autosportcultuur. Natuurlijk worden er in België ook in verhouding meer auto's in het hogere segment verkocht, zonder de idiote bijtellingsregels in Nederland, en daarop wordt vanwege de hogere marges meer verdiend, dus dan kun je ook wat meer aan leuke dingen, zoals autosport, uitgeven. Kijk maar eens op de snelweg in België hoeveel flink uitgeruste auto's uit het hogere segment daar rijden, een ander beeld dan in ons land, waar in het algemeen, al dan niet zakelijk, toch kleiner gereden wordt. Los van deze discussie moet ook gezegd dat in de autosport initiatieven op Benelux-niveau nooit echt een lang leven beschoren zijn geweest. Het is in België al vaak moeilijk om de Vlaamse en Waalse belanghebbenden één richting uit te krijgen, laat staan om dan ook nog eens een samenwerking met 'Ollanders' te kunnen realiseren, die in België vaak de reputatie hebben van luid, betweterig en arrogant. Waar er voor het TCR-initiatief nauwelijks ondersteuning van Nederlandse zijde kwam, is het Formule 4-idee, dat ook een Benelux-aangelegenheid had moeten zijn, tot nu toe een vrijwel volledig Nederlandse activiteit gebleven, en dat eigenlijk alleen maar dankzij de ondersteuning van de KNAF. Voor de rest lijkt er op nationaal en/of Benelux-niveau gewoon te weinig draagvlak voor zo'n initiatief, en de paar mensen die het geld voor zoiets hebben, gaan toch liever in een competitieve serie als de Duitse of de Italiaanse Formule 4 rijden, omdat daar simpelweg meer geleerd kan worden. Ik zou me best wel een low-budget-competitie als bijvoorbeeld de Poolse KIA Lotos Cup kunnen voorstellen, met een verbod op trailers en eigen hospitality-tenten in de paddock, maar gewoon voor iedereen een 4x4-meter-EZ-Up-tentje, een centrale hospitality, strakke organisatie, gelimiteerd aantal banden, geen eigen motortuning, verloten van ECU's, en klaar. Betaalbaar racen, zoals vroeger in Starlet Cup of AX Cup. En dan als prijs bijvoorbeeld ondersteuning voor een volgend seizoen in TCR. Welke importeur durft dit aan?

    • 1
    • 0
     
    sven2199 10 oktober 2017 09:19

    Is het niet een idee om een Mazda cup te organiseren met dezelfde auto's als in het DNRT, alleen dan met hogere kwaliteit van coureurs en op een A-evenement. En dat je dan de top 10 rijders van het DNRT evenement door laat stromen naar het A-evenement. Daardoor komen er geen extra kosten voor het aanschaven van een nieuwe auto voor de mensen van het DNRT.

    • 1
    • 0
     
    ace1 10 oktober 2017 16:29

    @sven2199 de beste rijders van diverse Mazda cups wereld wijd worden door Mazda uitgenodigd voor de Global Mazda MX-5 Cup Challenge op Laguna Seca. http://autosport.nl/klasse/nieuws/29475/bart-wubben-plaatst-zich-voor-global-mazda-mx-5-cup-challenge-op-laguna-seca

    • 1
    • 0
     
    sven2199 11 oktober 2017 11:17

    @ace1 oh ja natuurlijk, was ik helemaal vergeten. bedankt voor je uitleg

    • 1
    • 0
     
    ace1 11 oktober 2017 13:16

    @sven2199 hoe kijk je tegen een Nederlandse BMW M235i Racing Cup aan? https://www.bmw-motorsport.com/en/topics/season-2017/customer-racing/bmw-m235i-racing-cup.html

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 oktober 2017 15:31

    Defineer A-evenement eerst eens dan...?

    • 0
    • 0
     
    ace1 12 oktober 2017 20:57

    Overigens kost een nieuwe BMW M235i Racing Cup tussen de 62.000 en 65.000 Euro. https://www.autosport.be/news/volgend-jaar-bmw-m235i-racing-cup-in-belgie.html

    • 0
    • 0
     
    sven2199 13 oktober 2017 09:51

    @ace1 Dit zou natuurlijk ook een oplossing zijn. Wat voor wedstrijden/kwalificaties had je ingedachte, endurance of sprint?

    • 0
    • 0
     
    ace1 13 oktober 2017 13:29

    Mijn voorkeur gaat uit naar endurance zodat je als nieuwe rijder/team de kans krijgt om ervaring op te doen en je kan natuurlijk ook aan de VLN races deelnemen en de 24uur van Zolder en 24H Series van Creventic. https://www.bmwracingcups.be/results

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet