Retro

Retro: Ward/Smith winnen droge Spa Six Hours van 2017

spasixhours2017-sat-44

Vorig weekend tikte de een de ander er nog af in een controversiële RAC TT Celebration-race tijdens de Goodwood Revival, nu waren ze opeens teamgenoten in de Ford GT40 van JD Classics. Ze gaven elkaar vooraf een hand en gingen aan de slag. Met als resultaat een klinkende overwinning na ruim vijf uur racen op een circuit van Spa dat de hele wedstrijd droog bleef.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Na een kletsnatte week trok het weer in het weekend sterk bij, zodat de twee racedagen van de Spa Six Hours op een paar verdwaalde buien na (die wél hun effect hadden op de andere races!) droog blijven. Wel bij een temperatuur die gerust fris mag worden genoemd, al had iedereen het warm omdat in overvloed de fleecejacks uit voorzorg uit de kast waren getrokken.

spasixhours2017-sat-72

Ook op de grid voor de race die het weekend zijn naam geeft, scheen een aangenaam nazomerzonnetje. Maar liefst 16 Ford GT40's stonden er op de voorste rijen, met slechts de Shelby Cobra Daytona Coupé van Hart/Hart/Pastorelli als eerste indringer op de negende plaats. Ook de Cobra van Dumolin/Van Riet/Bouvy, de Griffith van Reuben/Reuben/Jordan, de razend rappe Elan 26R van Wilson/Pittard/Stirling en de E-type van Thomas/Lockie waren nog een paar GT40's te snel af.

spasixhours2017-sat-82

Toch bleef de hele wedstrijd aan kop een soort GT40-cuprace, zeker toen de DHG-auto ergens na zo'n drieëneenhalf uur racen van de vierde naar de 12e plaats kukelde omdat de remblokken moesten worden vervangen – overigens wel in recordtijd, wat een overwinning op zichzelf was voor de monteurs. Vijf GT40's bezetten aan de finish de eerste vijf plaatsen, ook geholpen door het feit dat de race vanwege eerdere vertraging in het programma maar 5 uur en 11 minuten duurde. Dat spaarde voor de dorstigste auto's – lees de GT40's – een splash-and-dash aan het eind uit.

spasixhours2017-sat-62

Vier van de vijf uur legde de Duitse GT40 van Michael Funke/Frank Stippler/Georg Nolte het veld zijn wil op, maar het mocht uiteindelijk niet zo zijn. Funke zette meteen in de tweede ronde de snelste ronde van de wedstrijd neer (een 2.41), maar vooral de middenstint van 'Stippy' was indrukwekkend. De Duitsers lagen een volle ronde voor op Smith/Ward – zelfs ondanks een extra stop om eigenaar Nolte ook een rondje te gunnen – toen ze misgrepen bij de tankstops. Net nadat ze naar binnen kwamen, werd de safetycarsituatie opgeheven, waarna een lange wachttijd bij de benzinepomp het alleen maar erger maakte. Ze verloren twee volle ronden. Ward hoefde het daarna alleen maar af te maken.

spasixhours2017-sat-80

Daarmee werd een opmerkelijk duo de winnaar van deze Spa Six Hours. Na de Goodwood Revival van vorig weekend stond Ward aan felle kritiek bloot uit de historische autosportwereld, vanwege de 'BTCC-manier' waarop hij in de Jaguar E-type van JD Classics zich een weg naar voren baande, om zijn slechte start en een fout in St. Mary's goed te maken. Er ging via Whatsapp zelfs een gephotoshopte cover van Autosport de ronde met daarop de kop 'Breaking news! Chris Ward signs £1m stock car contract!'. Geen hoek van de E-type was zonder schade, de neus was zwaar geschonden nadat hij in Fordwater een Cobra het gras in tikte, met achter het stuur: Andrew Smith...

spasixhours2017-fri-37

"De afspraak was al lang geleden gemaakt", zei Smith vooraf. "Die ga je om zoiets niet opzeggen. We hebben elkaar de hand gereikt, en het was zand erover. Bovendien, er zijn ergere dingen. Ik had ook niet in een GT40 op een mooie zonnige middag op de eerste rij van de Spa Six Hours kunnen staan. En hij weet wat hij heeft gedaan, hij weet 't..."

spasixhours2017-sat-114

Ook al hing de Schot er in de festiviteiten een beetje bij – Ward 'is' nu eenmaal JD Classics, als rechterhand van oprichter Derek Hood – hij was dolblij met de overwinning en kreeg op het podium ook de meeste champagne in zijn nek.

spasixhours2017-sat-68

"De auto was de hele race foutloos", zei Ward na afloop. "Een enorme opsteker na vorig jaar, toen we er al snel uit lagen. Loon naar hard werken voor het team dus, ik ben vooral blij voor de jongens."

spasixhours2017-sat-53

Niet alle GT40's reden zonder problemen. Eerdere winnaars Wood/Stretton en Wills/Littlejohn hinkten mank naar het einde. "Zuigerstang afgebroken", zei Stretton, "de laatste helft van de wedstrijd reden we met een vijfcilinder-GT40." De auto van Wills lag op koers voor de derde plaats, maar de bak begaf het aan het eind. Het team moest de auto héél langzaam terug naar de vrachtwagen slepen om de bak niet vast te laten lopen – en dat gebeurde halverwege toch... De GT40 van Hugenholtz/Le Blanc/Van der Lof lag er zelfs tijdens zijn eerste stint al uit met een kapot differentieel.

spasixhours2017-sat-69

Het podium mocht deze keer helaas minder Nederlanders begroeten – en dat terwijl het er de eerste helft van de race erg goed uitzag in diverse klassen. Mark Dols en zijn Engelse teamgenoot Adam Cunnington lagen met de Marcos van Dols aan de leiding in de GTS11-klasse totdat tot twee keer toe de panhardstang brak. Een andere 'Hollandse' Marcos – die van Robert Hamilton en Donald Molenaar – hield vervolgens de eer hoog door wel met de klasse-eer te strijken. Sjoerd Peereboom en Jasper Izaks konden in hun MGB hun reuzendodersstunt van vorig jaar niet herhalen, ook al viel hun belangrijkste rivaal van toen – de Porsche van Mark Bates – uit met benzinetoevoerproblemen. De Marcossen, maar ook de Morgan van Ahlers/Bellinger waren deze keer gewoon te snel. Pech met de tankstops rekende af met de twee Duel-911's waarin Pascal Pandelaar zijn rijdersdeel had.

spasixhours2017-sat-63

Armand Adriaans/Erwin van Lieshout lagen op koers voor een toerwagenoverwinning, maar hen viel eveneens pech ten deel. Aan het slot vochten ze een onderling Mustang-duel uit met de 'zusterauto' van Christiaen van Lanschot/Nigel Greensall/Bas Jansen, met Jansen op de hielen van Adriaans. Helaas ging het slechts om de vierde plaats in de klasse. De derde Nederlandse Mustang, die van Roel Korsten en zuiderbuur Marc Devis (die de plek van Ad Verkuijlen innam), eindigde als zesde in de klasse.

spasixhours2017-sat-70

Jaap Sinke kon met Nils-Fredrik Nyblaeus en Neil Hardy weliswaar geen klasseoverwinning noteren, want de Austin Healey 3000 is nu eenmaal kansloos in één klasse met Cobra's, E-types en Griffiths, maar het Nederlands/Zweeds/Britse trio was met een 23e plaats algemeen wel veruit de snelste Big Healey. Daarmee waren ze ook sneller dan de Griffith van Kees Selders en Freddy Van Sprundel.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet