Formule 1

Formule 1: Bevestigd: McLaren-Renault, Toro Rosso-Honda en Sainz uitgeleend aan Renault

McLaren

De hardnekkige geruchten van afgelopen week over de motorencarroussel zijn vandaag bevestigd. McLaren neemt vanaf volgend seizoen afscheid van Honda en krijgt een Renault-krachtbron achterin, Toro Rosso bewandelt de omgekeerde weg. Carlos Sainz rijdt volgend seizoen in de Renault, op de plaats van Jolyon Palmer, maar blijft eigendom van Red Bull.

Tekst: Daan Jeuken

McLaren-Renault voor drie jaar
De deal tussen McLaren en Renault geldt voor drie seizoen. Zoals afgelopen week al geschetst onderzoekt McLaren de kans of het vanaf 2021, als er een nieuw motorregelement komt, zelf motoren kan bouwen. Dan is het niet meer afhankelijk van andere partijen en voorkomt het dat het tweede viool speelt achter een fabrieksteam. Op de korte termijn kan het Britse team met de deal met Renault Fernando Alonso behouden en hopelijk volgend jaar weer meestrijden om het podium. Binnen het team is men ervan overtuigd dat hun huidige chassis daar goed genoeg voor is.

"Deze stap geeft ons de benodigde stabiliteit, waarop we voort kunnen bouwen op ons chassis- en technische programma voor 2018", aldus teambaas Zak Brown. "Bij McLaren werken we altijd aan blijvende relaties met onze leverancier. We verwachten dan ook Renault te kunnen helpen bij het doorontwikkelen van de huidige motor tot een racewinnaar."

Voor Renault betekent deze deal dat het, naast het eigen fabrieksteam, twee topteams van motoren voorziet. Dat betekent meer concurrentie voor het eigen team. "Dit is een strategische beslissing", aldus Jerome Stoll, President of Renault Sport Racing. "Deze samenwerking heeft ook marketing- en communicatie-voordelen. McLaren zal ons op de baan hard pushen en van die competitie profiteren we allemaal."

Toro Rosso stoomt Honda klaar voor Red Bull
Voor Toro Rosso is de stap omgekeerd ook een stap terug. De Renault-motor is niet fantastisch, maar de Honda-krachtbron is nog vaker kapot en heeft nog minder vermogen. Het heeft er dan ook alle schijn van dat Honda hier in de luwte kan werken om de krachtbronnen op niveau te krijgen. Als dat punt is bereikt, kan Red Bull het fabrieksteam van Honda worden. De rol die de FIA en F1-eigenaren Liberty Media Group hebben gespeeld bij de totstandkoming van de deal lijkt dan ook groot. Het is hen er veel aan gelegen om een grote partij als Honda binnenboord te houden; hoe groter de competitie hoe beter. 

Sainz een jaar uitgeleend
Zoals ook al voorspeld stapt Carlos Sainz tijdelijk over naar Renault – dit gebeurt niet, zoals gevreesd, vanaf de Grand Prix van Maleisië, maar netjes vanaf volgend seizoen. Voor Jolyon Palmer betekent het niettemin dat hij op zoek moet naar een andere werkgever. Voor Sainz valt er nog een jaar in de Toro Rosso weinig te winnen, zeker niet met een Honda achterin. Maar als in 2019 Verstappen en/of Ricciardo Red Bull verlaat, is hij de belangrijkste gegadigde om het stoeltje over te nemen. Vandaar de leen-deal met Renault: Sainz kan doorleren en waardevolle ervaring opdoen en kan in 2019 zonder problemen overstappen naar Red Bull. En zo kan Toro Rosso doen waarvoor het is bedoeld: jonge rijders (en motorenbouwers) ervaring laten opdoen. De kans dat Daniil Kvyat volgend jaar nog in de Toro Rosso rijdt lijkt dan ook klein. Pierre Gasly lijkt vanuit Red Bull de belangrijkste gegadigde, tevens wordt Nobuharu Matsushita genoemd als Honda-protégé.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet