TCR International

TCR Germany: Niels Langeveld maakt zich op voor grote finale Sachsenring & Hockenheim

untitled-2355

"Een ongekend bizar seizoen", zo omschrijft Langeveld zijn eerste jaar in TCR Germany. Met diepe dalen en hoge pieken staat Langeveld met nog twee raceweekenden te gaan op de derde plaats in het klassement. Dat mag gerust als opmerkelijk worden beschouwd. "Na twee raceweekenden stond ik op een 22ste plaats in het klassement, ik ben nog nooit met zo'n slecht gevoel naar huis gereden." Niemand hield nog rekening met de coureur uit Sassenheim. Tot Langeveld de twee raceweekenden erna op Oschersleben en Zandvoort een geweldige comeback maakte door maar liefst 19 plaatsen goed te maken in het klassement. Spectaculaire, spannende en waanzinnige races waren dat. "Ik ben tot het diepste gaatje gegaan om het tij te keren." Langeveld doet zijn verhaal over een nu al onvergetelijk seizoen!

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Een nieuw kampioenschap, een nieuw team en een nieuwe auto. Dat waren de uitdagingen voor het seizoen 2017. Vol vertrouwen ging Langeveld het seizoen in samen met zijn engineer/coach Herman de Jager en technisch engineer Guido Derks bij het Duitse team Racing One met een nieuwe Audi RS3 LMS. "Uiteindelijk werden we met de neus hard op de feiten gedrukt tijdens ons eerste raceweekend in Oschersleben. Een 13de plek in de kwalificatie was totaal niet wat we voor ogen hadden. De snelheid was er niet en ik kon met pijn en moeite meerijden in de top 10. Uit frustratie riep ik via de boordradio dat we voor spek en bonen meededen, waarop Herman alleen maar kon bevestigen met het antwoord "Ja ik weet het Niels." Vervolgens een remfout in race 2 liggend op P8 deed me met enorme buikpijn huiswaarts keren." Terug naar de tekentafel om te kijken waar het mis ging.

Langeveld nurb 028

Uithuilen en opnieuw beginnen op de Red Bull Ring. "In de tussentijd hadden we hard gewerkt om de boel op de rit te krijgen. Ik ben kritisch naar mezelf gaan kijken en analyseren waar ik zelf als rijder moest verbeteren. Het onzekere gevoel dat het misschien wel aan mij lag wilde ik kosten wat het kost weg nemen. Gedurende het raceweekend heb ik er alles aan gedaan om het maximale uit mezelf te halen en al snel kwamen we erachter dat er dat weekend een groot deel in de set-up zat. Na een rigoureuze set-up wijziging hadden we de snelheid weer te pakken."

Langeveld rbr 1

Vervolgens wist Langeveld in de kwalificatie door te dringen tot Q2 (eerste 6 van beide groepen gaan door), maar bij instappen aanvang Q2 raakte Langeveld ongelukkig de knop van de brandblusser aan, waardoor de hele auto vol met schuim kwam te staan. Daardoor kon Langeveld Q2 niet meer rijden en moest beide races achteraan starten. Een opmars van plek 40 naar plek 12 in race 1 deed hoop terugkeren. "We zaten er weer bij en de snelheid was goed. Echter in race 2 raakte ik in de eerste ronde iemand en mijn race was al snel voorbij doordat ongelukkig de stuurbekrachtiging uitviel. Weer geen punten, weer buikpijn en weer pech. Inmiddels stond ik op een 22ste plek in het kampioenschap en de moed zakte me weer in m'n schoenen, wat een tegenslag hadden we. Het enige lichtpuntje was dat ik de snelheid weer had en ergens had ik ook wel het gevoel en het vertrouwen dat we het volgende raceweekend mee gingen doen om de podiumplaatsen."

2017 Langeveld 1

Het derde weekend wederom op Oschersleben werd het omslagpunt voor de Sassenheimer. "Nu konden we eindelijk aan de slag met het fine tunen van de set-up. Ik pakte Poleposition! De eerste voor Audi en voor mij in het TCR Germany kampioenschap. Vanuit het niets stonden we er weer en de eerstvolgende Audi stond op plek zeven, 0,7 seconde achter mij. Ik was uitzinnig van vreugde en enorm opgelucht. Ineens realiseer je je weer hoe wispelturig de autosport kan zijn. Het vertrouwen was terug en we waren een team om rekening mee te houden."
In de eerste race kwam er echter opnieuw een tegenslag, een fout in de bandenspanning bracht Niels door hand en tand te verdedigen niet verder dan P6. Race twee vertrok Niels vanaf P10 vanwege het reversed grid systeem. Op half natte omstandigheden koos bijna iedereen voor slicks."Een raketstart bracht mij in de eerste ronde al naar P4. Ondanks wat contactmomenten met andere rijders wist ik op te klimmen naar P1 en met een grote voorsprong wonnen we de wedstrijd. Wat een comeback na die eerste race en de tegenslagen eerder dit seizoen. Eindelijk viel alles op z'n plek en heb ik kunnen laten zien waartoe we in staat zijn." De eerste overwinning voor Audi en voor Langeveld in het TCR Germany was een feit.



Op naar weekend vier op de thuisbaan van Langeveld in de Zandvoortse duinen. Wilde hij nog enige rol van betekenis spelen in de strijd om het kampioenschap dan zou hij hier een heel goed resultaat neer moeten zetten. Om onverklaarbare redenen werd hij tiende in de kwalificatie. "De eerste race startte ik goed en lag gelijk zesde, tot er een code rood kwam. Vervolgens begon het te regenen waarbij een aantal auto's voor me voor regenbanden kozen. Wij bleven op slicks wat de juiste keuze was en binnen twee rondjes lag ik aan de leiding. De laatste twee rondes begon het weer te regenen, maar ik kon de zege met veel glibberen en glijden binnen halen. Op m'n thuisbaan de winst pakken vanaf opnieuw plek 10! Geweldig!"

untitled-2034

Maar na een aantal uren kwam er voor de verandering weer eens tegenslag. Langeveld werd teruggezet, omdat de auto niet op tijd op de grond stond bij het drie minuten signaal." Dit is dus typerend voor de autosport, hoogte- en dieptepunten wisselden zich in no-time af met elkaar. Veel tijd om te rouwen had ik niet, race twee stond de volgende dag op het programma en onder het oog van veel sponsoren leidde ik de wedstrijd van start tot finish! Het weekend sloot ik in ieder geval goed af met mijn tweede overwinning van het seizoen." Door dit resultaat klom Langeveld naar de derde plaats in het kampioenschap. Echter is de nummer één qua punten al ver weg. Op de Nürburgring deed ik wederom goede zaken met een derde en vijfde plaats.

untitled-2151

"Wat een seizoen tot dusver. Ik heb nog nooit zo vaak te maken gehad met de twee uitersten van teleurstelling en blijdschap in een seizoen. We gaan nu de laatste twee raceweekenden in. Die zijn vlak na elkaar op de Sachsenring en Hockenheim. Theoretisch is het kampioenschap nog mogelijk, maar ik ben afhankelijk van de resultaten van andere rijders. Maar het is niet voorbij totdat het echt voorbij is!" Er zijn nog vier races te gaan waarin per wedstrijd maximaal 40 punten te halen zijn. Plus ook nog voor de kwalificatie vijf punten per weekend. Een totaal van maximaal 170 punten is er dus nog te verdelen. Mocht de leider Josh Files nog twee keer uitvallen en Langeveld twee keer winnen is alles nog mogelijk. Uit bovenstaand verhaal blijkt dat je het nooit zeker weet in de autosport en dat er nog van alles kan gebeuren. Blijf live op de hoogte via de social media kanalen van Niels Langeveld en volg de wedstrijden live via de Livestream.

Livestream TCR Germany

Stand kampioenschap TCR Germany 2017
1. Josh Files (GB) - 288 punten
2. Mike Halder (DU) - 211
3. Niels Langeveld - 197
4. Sheldon van der Linde (ZA) - 187
5. Harald Proczyk (DU) - 160
6. Moritz Oestreich (DU) - 153

Kalender TCR Germany 2017
15-17 september, Sachsenring, Duitsland
22-24 september, Hockenheim, Duitsland
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet