Racing shows: Het sportieve nieuws op de IAA in Frankfurt
DTM-BMW op de stand van bandenleverancier Hankook.
En nog een M4 DTM bij uitlaatspecialist Akrapovic.
Racen met pick-ups (ondermeer de Skoda Octavia Cup in Tsjechië, de NASCAR Campingworld Truck Series in de VS en de 'Utes' in Australië) of bestelauto's (de Ford Transit Cup in Portugal van een paar jaar geleden) kenden we al, maar racen met SUV's wordt iets nieuws. Jaguar kondigde voor het seizoen 2018/2019 een serie met elektrisch aangedreven Jaguar I-Pace's aan, die zal worden verreden in het voorprogramma van de Formule E. De auto's worden centraal geprepareerd en gerund en een seizoen kost 500.000 Britse Pond. Per evenement zijn er een vrije training, een kwalificatie en een race van een half uur. Jaguar rekent op een veld van 20 auto's, wat ons voor zo'n bedrag erg optimistisch lijkt...
Ook in het kader van de Formule E-evenementen komt de 'Roborace' in actie, een autonoom rijdende raceauto, dus zonder bestuurder.
Hyundai pakt met zijn performance-label N flink uit, zoals met de i30 N in TCR-uitvoering, die eerder deze zomer zijn wedstrijddebuut beleefde tijdens de Hankook 24 MISANO. Met Alain Menu en Gabriele Tarquini heeft het merk twee routiniers in huis.
Twee exemplaren van een bijna standaard-i30 raceten eind mei tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring, ondermeer ook met onze landgenoot Pieter Schothorst.
En natuurlijk ontbreekt ook de WRC-auto op basis van de i20 niet.
Citroën toont de C3 WRC, maar van wereldtitels is het merk met de actuele problemen dit seizoen ver verwijderd.
Opel behoort nu tot hetzelfde concern als Citroën, maar geen autosport op de stand van het merk uit Rüsselsheim. Wel herleeft bij de Insignia de aanduiding 'GSi' voor een extra sportieve variant.
Ferrari toont de nieuwe Portofino.