Racing Shows

Racing Shows: :AMG 50the Anniversary in Autoworld Brussel

In afwachting van de grote expositie « American Dream Cars and Bikes, the golden years » op het eind van dit jaar, zet Autoworld twee legendarische en sportieve automerken extra in de verf. Er zullen telkens een 12-tal wagens in de spotlight staan.

Aangeleverd bericht.
Foto PR

AMG aff A4


AMG 50th Anniversary - van 9/9 t/m 1/10/2017
Een halve eeuw AMG staat voor vijftig jaar emoties, dynamisme en rijplezier.
Een 12-tal voertuigen zullen in september in Autoworld tentoongesteld worden, waaronder een W129 55 AMG, een W107 AMG, een SLS AMG en een replica van de 300 SEL 6.3.

Het Duitse automerk AMG werd in 1967 opgericht in een oude molen in Burgstall, in de buurt van Affalterbach, waar al snel de eerste fabriek gebouwd wordt. Een eerste succes liet niet lang op zich wachten. Tijdens de 24 Uren van Spa Francorchamps in 1971 eindigde de 300 SEL – bestuurd door het duo Heyer-Schickentanz - als tweede in zijn categorie doordat men het vermogen verhoogd had tot 400 pk, meteen ook een eerste klasse overwinning.

Het tunen van auto's, de belangrijkste activiteit van het bedrijf, zorgde vooral voor een wereldwijde reputatie. In 1990 sloten Mercedes-Benz en AMG dan ook een overeenkomst, waardoor de auto's ook in de showrooms van de Duitse constructeur konden verkocht worden. De zaken liepen als een trein, o.m. dankzij heel wat racesuccessen.
In 1999, werd Daimler Benz meerderheidsaandeelhouder van AMG alvorens het bedrijf volledig op te kopen in 2005.

In de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) boekte AMG de voorbije vijfentwintig jaar maar liefst 13 titels (piloten) en zes merkentitels. Ook overwinningen in de FIA GT klasse en het F1 team haalde de voorbije drie jaar drie wereldtitels binnen. De safety car tijdens de Grote Prijzen is ook een Mercedes AMG.

Wist je dat ?
De naam AMG zijn de initialen van de twee oprichters: « A » van Hans Werner Aufrecht, « M » van Eberhard Melcher en de « G » wordt ontleend aan de geboorteplaats van Aufrecht, Grossaspach.

Lotus 7 Story - van 7/10 t/m 5/11/2017
Autoworld en de Lotus7-club stellen u een 12-tal modellen voor: Dax Rush, Caterham CSR, Lotus S IV, Donkervoort, Tiger Avon, Caterham Rover, Sylva Striker Race, Westfield Weasel Tdi, Westfield PréLit Kent, Tiger Avon chassis, Lotus S3 Kent, etc
De Lotus Seven, een ontwerp van Colin Chapman, werd van 1957 tot 1972 door Lotus Cars in Engeland gebouwd. Een open tweezitter, eenvoudig van uitvoering met een minimaal gewicht, voorzien van een sterke motor. Bedoeld als auto voor de openbare weg, was hij uiteraard mits enkele kleine aanpassingen, geschikt voor het circuit. Meer dan 2500 stuks werden er gebouwd.

Als krachtbron werd gekozen voor een Ford viercilinder (1172 cc), goed voor een vermogen van 40 pk. Optioneel kon er ook een Cosworth- of BMW-motor (A-serie) ingebouwd worden. Om het lucratieve Engelse belastingssysteem te ontwijken was de Lotus 7 ook als bouwkit te koop. De eerste Lotus Seven Cup werd in de jaren '60 in Frankrijk verreden. Henri Pescarolo, later F1-coureur en viervoudig winnaar in Le Mans was de eerste winnaar

Het concept en de productierechten (op basis van de 7 Series 4) werden in 1973 door Lotus verkocht aan de laatst overgebleven Lotus-verkoopvertegenwoordiger Caterham Cars, dat nog steeds auto's bouwt. Een blijvende succesformule voor de liefhebbers van open sportwagens.Van de Lotus bestaan er heel wat afgeleide modellen, waarvan de Caterham en Donkervoort wellicht de meest bekende merken zijn.

Neem alvast nota dat de tentoonstelling « American Dream Cars & Bikes, The Golden Years » plaats zal vinden van 15 december 2017 tot 28 januari 2018 op de mezzanine van Autoworld (https://www.americandreamcars.be).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet