Retro

Retro: Terug in de tijd op de Goodwood Revival

Goodwood Revival 2016 BvdW -10

Komend weekend staat het grootste en spectaculairste historische racefestival ter wereld weer op het programma: de Goodwood Revival. Met de bekende vaste ingrediënten – auto's en vliegtuigen, en iedere bezoeker in 'period dress' – en net die paar nieuwe auto's die je toch wel weer wilt zien. Maar blijft 't droog?

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Erik van der Schaaff & Bob van der Wolf

De weersverwachting ziet er op z'n zachtst gezegd twijfelachtig uit, dus thuisblijvers kunnen bij stromende regen gelijk krijgen. Zeker als ze zich achter hun computer nestelen om de livestream te bekijken. Deze voorbeschouwing is dan ook vooral ter aanmoediging daarvan, want de kaarten zijn al lang en breed uitverkocht. Het programma is alleszins de moeite waard, dus loop even mee langs de hoogtepunten.

Net als vorig jaar is de eerste race de avondrace om de Kinrara Trophy, de race voor GT's tot 1963. Een groot succes in 2016, dus nu op herhaling. Vooral met E-types en 250 GT SWB's – dus niet de latere en 'dikkere' Lightweights en GTO's die we later in het weekend in de RAC TT zien – maar ook met DB4 GT's en Healey 3000's. Roelofs Engineering is opnieuw van de partij met de witte 250 GT SWB/C voor Hans Hugenholtz/Bernhard van Oranje. Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot halen hun vertrouwde Healey weer van stal. De winnaar van vorig jaar, Tom Kristensen, is overgestapt naar de E-type van Gregor Fisken.

13

De Juniors zijn deze jaargang de latere types met de motor achterin. Deze zullen op zaterdag de spits afbijten. Ook altijd vermakelijk: de Madgwick Cup voor kleine sportwagens, deze keer de open sportwagens die de rest van het jaar in de Stirling Moss Trophy racen. Na de motorfietsen is het tijd voor de publiekslievelingen van de St. Mary's Trophy: de hoogst amusante toerwagentjes uit de jaren vijftig, waarin weer de nodige (ex-)BTCC-sterren de deurklinken van hun tegenstander zullen opzoeken. Een dag later mogen de eigenaren dan racen wat er nog van hun auto's is overgebleven... Omdat Mike Jordan als 'eigenaar' natuurlijk ook gewoon een serieuze coureur is, zal hij samen met zoon Andrew (de officiële Goodwood-huistestcoureur ook nog eens) de zege vast niet ontlopen.

De tweede monoposto-wedstrijd van de zaterdag is de Goodwood Trophy voor eenzitters van rond de Tweede Wereldoorlog. Het veld is een vreemd allegaartje van heuse Grand Prix-auto's en voiturettes zoals de Alfa Tipo B en de Maserati 4/6/8/CL/CM-familie, met daarnaast allerlei Britse specials. De zege zal echter wel weer naar een van de ERA's gaan, want die komen nu eenmaal het best geprepareerd voor de dag.

Goodwood Revival 2016 BvdW -147

De laatste races van de zaterdag zijn de Whitsun Trophy voor 'big bangers' en de Freddie March Memorial Trophy voor grotere sportwagens uit de jaren vijftig. In de eerste race is er bescheiden Nederlandse inbreng in de persoon van Jan Gijzen, die de Lotus 30 van zuiderbuur Anthony Schrauwen technisch ondersteunt. Favoriet? Wij denken Mike Whitaker in een van de Lola T70 Spyders, zeker nu ronderecordhouder Nick Padmore in een GT40 aan de start komt. In de tweede race komt er weer een landgenoot op de baan: Karsten Le Blanc verschijnt voor zijn tweede deelname, alweer in een Healey, maar nu een 100S. Voor de zege wedden we op Chris Ward in de Cooper-Jaguar T33 van Derek Hood.

Ook een jonge traditie is het begin van de zondag met de Brooklands Trophy voor vooroorlogse sportauto's. Zou publieksfavoriet Patrick Blakeney-Edwards in zijn Frazer Nash 'The Owlett' nu ook de racefavoriet zijn? Daarna is het de beurt aan de Richmond Trophy voor F1-auto's met de motor nog voorin. Julian Bronson in de Scarab is een kandidaat voor de zege, maar Padmore in de Lotus 16 van Max Smith-Hilliard is een echte 'dark horse'. En hoe zou Simon Hadfield het doen op zijn terugkeer in de eenzitters, in de Aston Martin DBR4 van zijn klant Wolfgang Friedrichs? Ook Tony Wood in de Tec-Mec en Tony Smith in de Ferrari 246 Dino mogen we niet uitvlakken.

37

Dan is het in de middag tijd voor het klapstuk: de RAC TT Celebration. Met daarin voor het eerst David Hart die samenrijdt met zijn zoon Olivier, in plaats van met een uitgenodigde stercoureur. De nummer 1 staat al op de auto, nu in de uitslag nog. De Cobra's van Andrew Smith/Olly Bryant en Michael Gans/Andy Wolfe zijn serieuze tegenstanders, net als de winnaars van vorig jaar, Chris Ward en Gordon Shedden in hun verbijsterend snelle E-type. Verder zijn we benieuwd hoe F2-coureur Norman Nato het doet in de Ferrari 250 LM van Clive Joy.

De Revival sluit op dezelfde manier als in voorgaande jaren af, met de Glover Trophy voor de anderhalveliter-F1's en de Sussex Trophy voor de WK-sportwagens van eind jaren vijftig. Wordt het in de Glover Trophy weer Andy Middlehurst in de Lotus 25? Of gooien Martin Stretton (Lotus-BRM 24) of Nick Fennell (ook Lotus 25) roet in het eten? We gaan in ieder geval genieten van Joe Colasacco in de Ferrari 1512 en Jason Wright in de unieke Derrington-Francis-ATS. In de laatste race nemen D-types, Lotus 15's en Lister Knobbly's uit Engeland het op tegen Italiaanse Birdcages en Amerikaanse brulbeesten zoals de Devin en de Sadler. Jonge en snelle coureurs als Olly Bryant en Joe Twyman (Lotus 15), Jason Minshaw (Maserati Birdcage) en James Cottingham (Tojeiro) nemen het op tegen veteranen als Gary Pearson (D-type) en David Hart (Lister 'Costin').

Goodwood Revival 2016 BvdW -215

De parades staan deze keer in het teken van de FIAT 500-familie en de Ecurie Ecosse, terwijl Bonhams zoals altijd een veiling houdt op het achterterrein.

Overigens gaat de gastheer van het evenement met verdriet het weekend in, want zijn vader – Charles Gordon-Lennox, de 10e Duke of Richmond – is op 1 september overleden. De brok in de keel die altijd bij Lord March is te horen als hij spreekt over de helden van vroeger, zal nu extra stevig zijn. Tegelijk weten we nu al dat dankzij zijn stiff upper lip de Revival voor iedere deelnemer en bezoeker een spektakel als vanouds wordt. Volgende week doet AUTOSPORT.NL verslag en de groeten.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2017 13:29

    Heb je die beelden van Nicky Pastorelli gezien met de Ferrari 250 GTO. Wat kan die vent sturen..

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet