Formido Swift Cup

Swift Cup: Grote belangstelling infoavond

Het gaat goed komen met de Suzuki Swift Cup. Dat durven we wel te voorspellen na de informatiebijeenkomst van de nieuwe merkencup op Circuit Park Zandvoort. Maar liefst 100 geïnteresseerden hadden zich aangemeld en die waren zo ongeveer ook allemaal gekomen. Natuurlijk waren dit bij lange na niet allemaal geïnteresseerde rijders en teams; er waren bijvoorbeeld ook veel Suzuki-dealers naar Zandvoort afgereisd en ook dat is een goed teken.

Tekst: Roy van der Laan

De geboorte van de Suzuki Swift Cup verloopt voortvarend. Deze maand (december) is de productie van de auto’s voor de nieuwe merkencup al begonnen, preparateur Intrax verwacht de eerste auto’s al eind januari te kunnen afleveren.
Het mag duidelijk zijn dat de Suzuki Swift Cup een instapklasse is voor met name jonge rijders. Zeer jonge rijders, mogen we wel zeggen, want de Directeur Sportief van Circuit Park Zandvoort Geert Vermeer maakte bekend dat de klasse openstaat voor rijders vanaf vijftien jaar. In het buitenland was het al langer toegestaan om op zeer jonge leeftijd te racen, in Nederland kon dit alleen via een omweg in de vorm van racen met een buitenlandse racelicentie. Voor de nationale autosport betekent dit een mooie doorbraak. “Er is veel belangstelling voor de Suzuki Swift Cup vanuit de kartsport”, constateerde Vermeer tevreden.
De Suzuki Swift Cup staat in eerste instantie open voor rijders van 15 t/m 25 jaar. ‘Oudere jongeren’ met niet al teveel ervaring zijn zeker ook welkom. Om de strijd ‘zuiver‘ te houden zijn reeds actieve coureurs met een mooie staat van dienst (een topper in de Clio Cup, om maar wat te noemen) niet welkom in de Suzuki Swift Cup.

Ladies Cup

Nederland heeft een traditie op het gebied van ladies cups. In de tijd van de Citroën AX en Saxo Cups was ons land een grote voorloper op dit gebied, zo merkten we altijd als we met deze klassen voor een race naar het buitenland gingen. Vandaag de dag is een racende dame minder bijzonder, maar dat was voor de organisatie rond de Suzuki Swift Cup geen reden om maar af te zien van een Ladies Cup. “De belangstelling vanuit de dames om deel te nemen is goed”, meldde Vermeer. Paulien Zwart, onder meer een topper uit de voormalige Toyota Yaris Cup, gaat zich in de strijd melden. Hiermee hebben we niet alleen een hele grote kanshebber in de Ladies Cup genoemd, maar zeker ook iemand die in het algemeen klassement hoge ogen moet kunnen gooien.

Bescheiden kostenplaatje

Het is vooral voor een instapklasse belangrijk dat het kostenplaatje voor deelname relatief bescheiden is. Op het eerste gezicht is de organisatie van de nieuwe merkencup daar goed in geslaagd. Een Cup-auto kost € 17.900,- excl. BTW. De entry fee (inschrijfgelden) voor het hele seizoen bedraagt € 2.800,- en dat is, zo benadrukte de Track & Event Manager van Circuit Park Zandvoort Erik Weijers, een stuk minder dan er in andere klassen betaald dient te worden. “Dat hebben wij gedaan om de instroming in de Cup gemakkelijker te maken.”
Per weekeinde moet een rijder op circa 1.100 euro rekenen voor onderdelen, brandstof en smeermiddelen inclusief banden, remblokken en remschijven. Afgezien van zaken als transport van de auto, verblijf tijdens de evenementen, hospitality / catering en eventuele schades is het kostenplaatje hiermee gereed.

2:10

Op WWW.AUTOSPORT.NL heeft u de afgelopen maanden al het nodige over de specificaties van de auto’s in de Suzuki Swift Cup kunnen lezen. Nog even kort: de auto krijgt circa 140 pk, dat is vijftien paardenkrachten meer dan wat er onder de motorkap van de Suzuki Swift Sport straatversie huist. Preparateur Intrax is, zoals bekend mag worden verondersteld, een onderstelspecialist. Dit vertaalt zich in een echt raceonderstel, waarin bijvoorbeeld de relatief zachte rubbers in de wielophangingen plaats moesten maken voor uniballs. De schokdempers zijn, gezien de achtergrond van Intrax weinig verrassend, ook een verhaal apart. Sjoerd Klont, accountmanager Suzuki Swift Cup bij Intrax: “De dempers krijgen veel verstelmogelijkheden. Niet alleen de demping, maar ook de wagenhoogte is verstelbaar.” Met name voor een beginnerscup is dit best bijzonder.
En dan de vraag die iedereen Sjoerd en zijn collega’s steeds weer stelt: wat voor rondetijden mogen we straks verwachten? “We denken dat we op Circuit Park Zandvoort op 2:10 moeten kunnen uitkomen”, vertelde hij. Dit zijn tijden die ongeveer overeenkomen met de rondetijden van de Toyota Yaris Cup, waarvan de Suzuki Swift Cup eigenlijk de opvolger is.
Wilt u de nieuwe Cup-auto met eigen ogen zien rijden? Kom dan naar de Nieuwjaarsrace, op 7 januari op Circuit Park Zandvoort. Intrax zal dan als test een auto inzetten om race-ervaring met het nieuwe concept op te doen.

Yokohama

Met de Suzuki Swift Cup keert Yokohama terug in de nationale autosport. Sinds de stopzetting van de Toyota Yaris Cup was het stil rond het bandenmerk op de nationale circuits. Marten Wassink, op de circuits bekend als ‘Mr Yokohama’, was tijdens de infoavond aanwezig. Marten, die een groot autosportliefhebber is, is blij dat hij straks weer van de partij is.
Net als in de Toyota Yaris Cup rijdt de Suzuki Swift Cup op een all-weather band, er is vanwege kostenaspecten niet gekozen voor aparte slicks en regenbanden. De Cup gaat rijden op banden in de maat 195/55 R15. Om de kosten in de hand te houden mag een rijder per weekeinde maximaal zes nieuwe banden gebruiken. Tijdens de infoavond werd echter duidelijk dat naar verwachting vier nieuwe banden per raceweekeinde meer dan genoeg zal zijn.

Jeugdige uitstraling

Marten Loedeman, directeur van B.V. Nimag, wees de aanwezigen op het belang van de Suzuki Swift Cup voor Suzuki. “De Suzuki Swift Cup is goed voor het imago van het merk, het weerspiegelt de sportiviteit en de jeugdigheid van het merk.” Vroeger was Suzuki niet zo’n jeugdig merk, gaf Loedeman toe. Met de komst van modellen als de huidige Swift, die veel jonge automobilisten aanspreekt, is dat verandert.
Het was goed om te zien dat de Suzuki-dealers zich ook enthousiast tonen over de Suzuki Swift Cup. “Het lijkt hier wel een dealermeeting”, constateerde Loedeman toen hij in de zaal rondkeek. Veel dealers hadden de moeite genomen om naar Circuit Park Zandvoort te komen om kennis te maken met de Suzuki Swift Cup.

Publiciteit

De races van de Suzuki Swift Cup komen het komende seizoen in samenvatting op tv. Daarnaast zal de Suzuki Swift Cup op diverse andere manieren in de publiciteit komen. Het grote publiek zal al tijdens de komende AutoRAI (donderdag 29 maart tot en met maandag 9 april 2007) kennismaken met de nieuwe Cup. Op de stand van Suzuki staat dan een dummy van de Cup-auto.
Qua hospitality op de circuits denkt Loedeman aan een insteek zoals we kennen van de Seat Ibiza Cup. “Dure VIP-ruimtes horen niet bij een merk als Suzuki. Onze doelgroep voelt zich meer thuis in de paddock. Wij denken aan een soort van Japanse straat”, zei hij met een knipoog naar de bekende ‘Spaanse straat’ van het Spaanse merk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet