Sportscars

Sportscars: FIA WEC kondigt radicaal gewijzigde kalender aan voor 2018-19

58da4935a49cb
Sebring maakt vanaf 2019 weer deel uit van de WEC-kalender

Nadat Audi eind 2016 de stekker uit het Le Mans/ FIA World Endurance Championship-programma trok en Porsche eind juli bekend maakte zich na dit seizoen terug te trekken gonsde het van de geruchten over de toekomst van het FIA WEC. Vandaag maakten de organisatoren van het kampioenschap een drastisch gewijzigde kalender bekend en ook enkele wijzigingen op het LMP1-reglement.

Tekst: Marcel ten Caat en René de Boer (Twitter: @marceltencaat/@renedeboer)
Foto: PR

De afgelopen dagen werd er al veel gespeculeerd over de toekomst van de wedstrijd op Silverstone, traditioneel de openingsrace van het FIA WEC en werd door buitenlandse media zelfs gesuggereerd dat Le Mans in 2018 geen onderdeel meer zou zijn van het WEC. Dat laatste blijkt niet het geval te zijn, maar de in Mexico-Stad aangekondigde wijzigingen zijn toch op zijn minst ingrijpend te noemen.

WEC-baas Gérard Neveu en ACO-voorzitter Pierre Fillon presenteerden in Mexico een kalender die uit acht races bestaat en die er volledig anders uitziet dan voorgaande jaren. Het kampioenschap begint volgend jaar in mei en eindigt in juni 2019 op Le Mans. Vanaf 2019 zal het seizoen van start gaan in oktober, met Le Mans als seizoensfinale.

Silverstone verdwijnt in ieder geval van de kalender van het FIA WEC, waardoor de start van het seizoen 2018-19 zal plaatsvinden op Spa-Francorchamps. Na de 24 Uur van Le Mans komen de teams niet opnieuw in actie in Europa, maar zal er gereden worden op de Fuji Speedway en in Shanghai. De wedstrijden op de Nürburgring, in Mexico-Stad, op het Circuit of the Americas en in Bahrein staan (voorlopig) niet op het programma.

In januari 2019 staat vooralsnog een nog niet bevestigde race, waarna het hele circus naar Amerika trekt voor een race op de Sebring International Raceway. Daarmee keert het Amerikaanse circuit voor het eerst sinds 2012 terug op de kalender van het WEC. In tegenstelling tot 2012 zal het WEC op Sebring niet samen met de deelnemers van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship in één race rijden. Het idee is om op zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur de IMSA-race te laten verrijden, terwijl op zondag van middernacht tot 12.00 uur de WEC-race plaatsvindt. In mei 2019 zijn de teams dan weer terug op Spa, waarna het seizoen 2018-19 wordt afgesloten met (opnieuw) de 24 Uur van Le Mans.

Het is de vraag of de aangekondigde wijzigingen genoeg zijn om Toyota aan boord te houden. De Japanse fabrikant liet eerder vandaag weten dat een beslissing over deelname niet voor oktober zal worden genomen en zal afhangen van de kalender, eventuele nieuwe deelnemers en de nieuwe reglementen.

De ACO stelt dat "technologie inclusief hybride zijn ereplaats in de lange-afstandsracerij moet houden, maar niet tegen elke prijs. De budgetten die de laatste jaren in LMP1-Hybrid zijn geïnvesteerd, zijn niet langer op te brengen en een terugkeer naar redelijke budgetten zou alle fabrikanten in staat moeten stellen om deel te nemen aan de discipline". Dat lijkt dus een open deur voor Peugeot, dat in de afgelopen tijd al meerdere malen heeft aangegeven, interesse in een terugkeer in de LMP1-klasse te hebben, maar niet te willen investeren in dure hybride-technologie waarbij de concurrentie (in dit geval alleen nog Toyota) een belangrijke voorsprong op het gebied van ervaring heeft.

Vanaf komend seizoen zullen er enkele kleine wijzigingen aan het LMP1-reglement worden doorgevoerd. Zo zal er nog maar 1 klassering zijn en dus geen LMP1-H en LMP1-L meer. De niet-hybride LMP1s zullen via EoT op hetzelfde niveau als de hybrides worden gebracht. Enkel LMP1 chassis zullen worden toegestaan - en dus geen DPi auto's - maar de ACO zal wel andere motoren toelaten, waarbij wordt gesteld dat een auto met hybridetechnologie vanwege een lager brandstofverbruik wel een voordeel behoudt in de vorm van een grotere reikwijdte. Ook de LMP1-reglementen vanaf 2020 gaan er volgends de organisatie "wezenlijk anders" uitzien dan wat in juni van dit jaar voorafgaand aan de 24 Uur van Le Mans werd gepresenteerd.

Interessant is verder nog dat de 'Prologue' als evenement voorafgaand aan het seizoen na één optreden op Monza voor 2018 weer terugverhuist naar het Zuid-Franse Paul Ricard, waar het in eerdere jaren ook altijd gehouden werd. Teams zouden daar dan gelijk een 36-uurstest kunnen afleggen ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans.

Voorlopige kalender FIA WEC 2018-19:
5-6 april 2018 - Proloog (Paul Ricard)
4-5 mei 2018 - Spa-Francorchamps
16-17 juni 2018 - Le Mans
13-14 oktober 2018 - Fuji
3-4 november 2018 - Shanghai
februari 2019 – nnb
15-16 maart 2019 – Sebring 
3-4 mei 2019 – Spa-Francorchamps
15-16 juni 2019 – 24 Hours of Le Mans

De kalender is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de FIA World Motor Sport Council. Die zal op 21 september bijeenkomen in Parijs.

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2017 08:56

    Op zijn minst een opmerkelijk kalender die start in mei 2018 en eindigt in juni 2019. Welke filosofie schuilt daar achter? Er zijn grote 'breaks' tussen juni/oktober en november/februari. Waarom geen compacte kalender van pakweg 8 maanden?

    • 1
    • 1
     
    ace1 02 september 2017 09:23

    Porsche had een budget voor de LPM1 in het WEC en Le Mans van €200/250 miljoen per jaar. Toen er nog geen hybridetechnologie werd toegepast in WEC en Le Mans,was besteedden Audi €40/50 miljoen per jaar aan de dieseltechnologie voor de LMP1 in het WEC en Le Mans. Wat gaat het budget worden als er nieuwe regels in de LMP1 komen zodat de kans is dat ook Peugeot terugkeert in de LMP1 ?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 02 september 2017 11:12

    De filosofie is dat de ACO al langer wilde overstappen naar een kampioenschap dat eindigt met de 24 Uur van Le Mans, met de mogelijkheid om dan in de zomer in Europa te kunnen testen, zonder de noodzaak van tests ver weg (Bahrain, Abu Dhabi of zo) in de Europese winter, zoals nu, in ieder geval voor de fabrieksteams, het geval is. Allemaal met het oog op kostenbesparing. Maar om tot zo'n kalender te komen, moet je dus één keer of een heel kort kampioenschap hebben, of een seizoen van anderhalf kalenderjaar, wat de variant is waarvoor nu gekozen is.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 02 september 2017 13:28

    De 24LM als laatste race van het kampioenschap heeft natuurlijk wel iets.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 02 september 2017 14:00

    Absoluut! De FIA was daar echter nogal op tegen, omdat de strijd om de zege in Le Mans de winnaars van 'hun' WK-titel mogelijkerwijs in de schaduw zou stellen. Maar ja, nu had men ook daar niet zoveel keus meer.

    • 1
    • 0
     
    Marcel ten Caat 02 september 2017 15:19

    Uit Le Mans, Parijs en Sebring komen tevreden berichten. De rest van de wereld lijkt minder enthousiast te zijn ;-)

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2017 18:44

    Erg zonde dat de nurburgring niet meer op de kalender staat. Dit is toch een behoorlijk succesvol en drukbezocht evenement?

    • 1
    • 0
     
    Marcel ten Caat 02 september 2017 21:49

    De noodzaak van de Nürburgring is door het wegvallen van Audi en Porsche weg. En de race past niet meer in het plan van het WEC voor een kalender tussen oktober en juni. De Nürburbgring in april lijkt niet echt een goed idee.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2017 19:31

    Waarom is de race op spa eigenlijk altijd op een zaterdag ipv zondag?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet