Retro

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (9): FIA Masters Historic Sportscar Championship

hgp2016-zaterdag-1

Masters Historic Racing heeft twee FIA-kampioenschappen onder zijn hoede. Een daarvan is het FIA Masters Historic Sports Car Championship voor Le Mans-prototypes en -GT's tot 1974. Dit is de klasse van het zware geschut, maar ook lichtvoetiger sportauto's tref je hierin aan, in een race van één uur met verplichte pitstop en eventueel een rijderswissel.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het verhaal van de klasse
In dit kampioenschap zijn de klassen genoemd naar de grootste sportwagenhelden uit die periode. De twee hoogste klassen – Rodriguez voor dikke coupés met brullende V8 en Marko voor open 2-liter-prototypes – worden vaak gemakshalve samengevoegd. Exemplarisch voor de eerste categorie is de Lola T70 Mk3B, in de tweede groep vinden we de Chevron B19 en diverse open Lola's, van T210 tot T292. Daaronder zijn er nog vier klassen. Bonnier is de klasse voor lichte sportauto's, veelal Chevron B8'en, in de Siffert-klasse vind je de iets grotere (maar zelden snellere) Chevron B16's terug. De Hulme-klasse is voor prototypes van vóór 1966 en in de Pescarolo-klasse racen dikke GT's zoals de Porsche 911 RSR en de De Tomaso Pantera.

hgp2016-zaterdag-12

Duel om in de gaten te houden
Ze hebben het talent om elkaar altijd op hetzelfde stukje asfalt terug te vinden, dus op Zandvoort zal het ook wel weer raak zijn. Hopelijk niet letterlijk raak, want dat hebben we al iets te veel gezien. Hoe het ook zij, als Michael Gans (Lola T290) en David Hart (Lola T70 Mk3B) het met elkaar aan de stok hebben, is het altijd (uit)kijken geblazen. Allebei hebben een spectaculaire rijstijl en allebei beschikken ze over een overdosis winnaarsmentaliteit. Dat leidt soms tot boze gezichten in het parc fermé, maar voor het publiek is spektakel gegarandeerd. Vlak ook de T70 Mk3B van Leo Voyazides/Simon Hadfield en de Chevron B19 van Max Smith-Hilliard/Nick Padmore niet uit – als de B19 tenminste op tijd is gerepareerd na de zware crash op Silverstone.

gpgh2017-fri-19

Bijzondere auto's
De Osella-Abarth PA1 kennen we vooral van de Martini-erfgenaam Manfredo Rossi (die deze keer verstek laat gaan), maar dit jaar zien we 'm terug in handen van de Amerikaan Charles Nearburg. Het is niet alleen een bijzonder gelijnde auto, met zijn enorme hoge achtervleugel, maar het geluid van de Abarth-krachtbron is ook uniek tussen het geronk van Amerikaanse V8'en en snerpende Cosworths.

silverstoneclassic2017-fri-72

Opvallend gezicht
Hij kroop vorig jaar door het oog van de naald, toen hij tijdens de Members' Meeting op Goodwood zwaar verongelukte in zijn pas aangekochte Lola T70 Mk2 Spyder. Maar Michiel Smits vocht terug en keerde een jaar later met dezelfde (herbouwde) auto op hetzelfde circuit en tijdens hetzelfde evenement terug. Dat is lef hebben. Hopelijk mag Smits op Zandvoort daadwerkelijk in de Hulme-klasse om punten vechten, want de papieren van zijn Lola waren eerder dit seizoen nog niet binnen, zodat hij op Brands Hatch, Silverstone en de Nürburgring in de invitatieklasse moest deelnemen. In de Hulme-klasse neemt hij het dan op tegen onder meer Hans Hugenholtz/Alexander van der Lof in de Ford GT40 van Hugenholtz.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet