V8 Supercars

V8 Supercars: Triple Eight begint aan testprogramma “Opel Insignia”

Het Team van Triple Eight begint volgende maand met een uitgebreid testprogramma met de nieuwe Holden Commodore Supercar die gebaseerd is op de Opel Insignia.

Tekst Willem J. Staat
Foto Triple Eight/Holden

2017 Holden V6


Triple Eight begint aan testprogramma "Opel Insignia"
Bij het team van Triple Eight lopen de voorbereidingen voor 2018 op volle toeren. Volgende maand wordt begonnen met het testprogramma van de nieuwe generatie Commodore die zeker geen Holden maar een Opel Insignia is. Omdat GM de productie in Australië heeft beëindigd wordt voor de racerij teruggegrepen naar de Europese modellen van GM. Naar verwachting zal de Opel Insignia volgende maand voor het eerst aan de tand gevoeld worden. Grootste hindernis voor Triple Eight zijn momenteel de homologatiepapieren. Waarschijnlijk kan de auto pas kort voor de eerste wedstrijd gehomologeerd worden.

Teambaas Roland Dane: "Aan de homologatie zitten nogal wat haken en ogen en aan de specificaties moet nog veel gedaan worden. Er wordt aan gewerkt. Maar het duurt pas tot volgend jaar voordat de homologatie volledig is. Maar we zijn ontzettend verheugd over hetgeen dat we tot nu toe al bereikt hebben. Maar ook met de Pirtek Endurance Cup voor de deur hebben we genoeg te doen."
In 2018 maakt het team van Triple Eight overigens nog gebruik van de betrouwbare V8 motor voordat men in 2019 naar de 3.6L V6 Twinturbo overstapt.

Volgende woensdag test het team van Triple Eight op Queensland Raceway. Porsche Supercup-rijder Matt Campbell vormt voor de Pirtek Endurance Cup een combinatie met Shane van Gisbergen, Whincup met Dumbrell, terwijl Lowndes met de ervaren Steven Richards uitkomt. Voor Matt Campbell wordt het overigens de allereerste kennismaking met een V8 Supercar.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 29 augustus 2017 10:54

    Opmerkelijk dat ze een co-driver nemen die geen ervaring heeft.

    • 2
    • 1
     
    René de Boer 29 augustus 2017 11:16

    Onderschat Campbell niet. Mark Webber zei me een paar jaar geleden al dat Campbell er eentje is om in de gaten te houden, en met de Porsches doet hij het tot nu toe goed. Ook wat hij bij de 12 Uur van Bathurst liet zien, was absoluut de moeite waard.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 29 augustus 2017 20:07

    Ik moet toegeven dat ik Campbell niet ken en hem dus misschien onderschat maar verleden heeft bewezen dat de overstap naar een Supercar niet makkelijk is. De Insignia in Supercar trim ziet er overigens prima uit.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 augustus 2017 20:09

    Wat aan de homologatie is dan zo moeilijk? Desnoods schroef je net zoals bij Nascar een Insignia neusje op de Commodore en wat Insignia achterlichten erin voor 2018 en klaar? Niemand die het verschil ziet?

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 30 augustus 2017 16:05

    @Homologatie betekent dat er eerst een X-aantal serieproducten geproduceerd en verkocht moet zijn. NASCAR is meer Silhouette en daardoor wat vrijer. Supercars heeft geen Silhouette reglement.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 30 augustus 2017 18:44

    Nou ja kan ook gewoon betekenen dat men de raceauto pas wil aanbieden voor homologatie als ze tevreden zijn met de ontwikkeling van auto. Na homologatie kan er weinig meer aangepast worden. Ditzelfde zie je b.v. ook in TCR en GT4.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet