Retro

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (7): Masters Gentlemen Drivers

2 2245

Het blijft een aparte naam voor het toonaangevende GT-kampioenschap van Masters Historic Racing, maar het klinkt ook wel sympathiek. De 'Gent Drivers' gaan deze keer op zondagochtend van start, dus zet je wekker. Want deze langeafstandsrace met rijderswissel gaat echt de moeite waard zijn. Met veel Nederlandse inbreng, want de GT-auto's uit het NK HTGT hebben zich ook massaal ingeschreven.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Erik van der Schaaff, Chris Schotanus, Mattijs Diepraam


Het verhaal van de klasse
De Stena Line Masters Gentlemen Drivers staat open voor GT-auto's tot en met 1965, met daarin vier klassen. C3 is de topklasse voor de zwaarste auto's, zoals de AC Cobra (en de Cobra Daytona Coupé-variant), de Jaguar E-type, de TVR Griffith, de Bizzarrini 5300 GT en de Ferrari 250 GTO. In C2 nemen Morgan SLR's het op tegen Austin Healey 3000's. In C1 zien we vooral Porsche 911's, maar ook een TVR Grantura en een MGB. Vergis je tot slot niet in de CLP-klasse voor lichtgewicht-auto's, want de Lotus Elan 26R kan zeker op een circuit als Zandvoort met de top mee. Ook de Ginetta G4R is een geduchte CLP-auto. De NK HTGT-auto's in het veld volgen intussen hun eigen klasse-indeling. Het zal interessant zijn om te zien hoe moeilijk zij het de Gent Drivers-auto's gaan maken.

CY7H0805

Duel om in de gaten te houden
Het wordt echt moeilijk kiezen, want in elke klasse gaat het erom spannen. Gaat de Shelby Cobra Daytona Coupé van Leo Voyazides/Simon Hadfield het redden tegen onze 'local heroes' David & Olivier Hart (AC Cobra) en Nicky Pastorelli (Ferrari 250 GTO 64)? Of gooien vaste klanten in het Gent Drivers-kampioenschap, zoals Michael Gans/Andy Wolfe (AC Cobra) en Julian Thomas/Calum Lockie (Jaguar E-type) roet in het eten? In CLP wordt het spannend tussen de Elans van Graham Wilson/David Pittard en Mark Martin/Andrew Haddon. De C2-klasse wordt zonder twijfel een duel tussen de SLR van Keith Ahlers/Billy Bellinger en de Big Healey van Nils-Fredrik Nyblaeus/Jeremy Welch. Alleen in C1 hoeven we niet te aarzelen: daar zetten we ons geld op Mark & James Bates in hun Porsche 911.

CY7H0766

Bijzondere auto's
Lang niet alle auto's in dit kampioenschap zijn origineel, want een perfecte replica, 'recreation' of 'continuation' krijgt nu eenmaal HTP-papieren van de FIA – als de auto maar volgens de homologatie van toen is opgebouwd. Sommige auto's, zoals de Cobra of de Cobra Daytona Coupé, worden op bestelling nagebouwd, vandaar dat je ze zo veel ziet, maar eentje in de inschrijvingslijst springt er wat ons betreft uit: de prachtig nagebouwde Ferrari 250 GTO met 1964-body van Roelofs Engineering. Piet Roelofs heeft geweldig werk geleverd met dit stukje huisvlijt op basis van een 250 GTE. Wie van dichtbij aanschouwt hoeveel liefde in deze auto is gaan zitten, valt vanzelf van zijn purisme af ten aanzien van 'originele' auto's. Deze auto zien rijden in handen van Nicky Pastorelli is vervolgens een nóg groter genoegen.

CY7H0743

Opvallend gezicht
We maken er twee opvallende gezichten van, want Rob Hall en Simon Hadfield hebben allebei een goedlopend bedrijf dat historische raceauto's restaureert en op de baan brengt, maar kunnen beiden ook een aardig potje racen. Als je op zoek bent naar de historische varianten van Ron Dennis – een monteur die ook zakelijk enig inzicht blijkt te hebben – kijk dan naar deze twee. Waarbij ze ook nog beter blijken te racen dan menig gastrijder van naam uit de moderne autosport én nog steeds dagelijks hun handen vuil maken.

ogp17-sat-3

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet