DTM

DTM: Kalenderperikelen - Zandvoort nu op 29 juli (upd)

De FIA World Council heeft afgelopen vrijdag in Monte Carlo een aantal kalenders van nationale series met wedstrijden in het buitenland goedgekeurd, waaronder die van de DTM en de Formule 3 Euro Serie, zo stond in het officiële perscommuniqué dat na afloop van de zitting werd uitgegeven. Uiteraard zonder die kalenders te publiceren, dat is immers aan de organisaties van die betreffende kampioenschappen. Voor wat betreft de DTM-kalender proberen we hier wat duidelijkheid te verschaffen.

Tekst: René de Boer

Gisteren stond op de stand van de Motorsport Arena Oschersleben op de Essen Motor Show een aantal gewijzigde data voor activiteiten op dit circuit. Overeenkomstig de wijziging van de FIA voor het WTCC-weekend (zie ons nieuwsbericht van vrijdag) staat dat nu voor 26 augustus op de kalender, terwijl er voor de DTM op Oschersleben opeens 6 mei staat. Daarmee zou de DTM de tweede race van het jaar op Oschersleben hebben.

Aanvankelijk stond Zandvoort gepland voor 19 augustus, maar dat zou niet echt handig geweest zijn, omdat op dezelfde dag in Rotterdam Bavaria City Racing plaatsvindt, wat altijd veel bezoekers trekt. Naar we begrepen vindt de DTM-race op Zandvoort nu op 29 juli plaats. Wat er dan met de Masters gaat gebeuren, is een volgende vraag, waarop we ook nog niet zo een, twee, drie een antwoord zien.

Achter Brands Hatch op 10 juni staat ook nog een vraagteken, omdat de Duitse federatie DMSB niet tevreden is met de veiligheidssituatie op het Britse circuit. Met name Paddock Hill Bend (waar dit jaar Frentzen en Ickx crashten) en Surtees zijn het onderwerp van kritiek, maar circuit-eigenaar Jonathan Palmer stelt dat hij een FIA-goedkeuring voor zijn circuit heeft en dat dat voldoende zou moeten zijn. Eventuele extra aanpassingen zouden dus extern gefinancierd moeten worden. Volgende week brengt een DMSB-delegatie met wedstrijdleider Roland Bruynseraede een bezoek aan Brands Hatch om over de situatie te spreken. Komt er geen overeenstemming, dan wordt wellicht de kalender alsnog ingekort van elf tot tien races, waarmee het aantal gelijk zou blijven aan het afgelopen seizoen.

Ongelukkig is wel dat de DTM-race op Brands Hatch daarmee samenvalt met de 24-uursrace op de Nürburgring, het grootste autosportevenement in Duitsland. Critici zien daarin het resultaat van het nodige politieke getouwtrek achter de schermen. Een samenvallen van de DTM met de Duitse ronde van het WK Rally, zoals zich eerder aftekende voor het weekend van 19 augustus, is echter van de baan.

Verder gaan we uit van de DTM-seizoensstart op 22 april in Hockenheim. Voorts is Le Mans vanwege problemen met de organisatie aldaar van de baan, de Franse DTM-ronde verschuift naar Magny-Cours. Of dat medio oktober nou zo'n goede keuze is, laten we maar in het midden. Hetzelfde geldt voor de race in Mugello op 15 juli, maar daar staat tegenover dat die wel samen met de Ferrari Days gehouden wordt, en dat zorgt altijd voor veel publiek.

Onder voorbehoud komen we daarmee op de volgende DTM-kalender, met elf races:

22 april Hockenheim (D)
6 mei Oschersleben (D)
20 mei Lausitzring (D)
10 juni Brands Hatch (GB)
24 juni Norisring (D)
15 juli Mugello (I)
29 juli Zandvoort (NL)
2 september Nürburgring (D)
23 september Barcelona (E)
14 oktober Magny-Cours (F)
28 oktober Hockenheim (D)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet